9lives was op het WK Rainbow Six Siege in Montreal (Canada)

Hands-on met Operation Burnt Horizon bij Ubisoft Montreal

ma 18/02/2019
Raf
0 reacties

Ik trok het voorbije weekend naar Montreal Canada, de geboortestad van Rainbow Six Siege. Niet voor de sneeuwstorm bij temperaturen ver onder het vriespunt, maar om er verslag te doen van de Six Invitational, het WK Rainbow Six Siege, zeg maar. En om er een hands on te krijgen met de eerste nieuwe content voor deze game dat zijn vierde jaargang ingaat.

Ik ga het niet meer hebben over hoe de game bij release ietwat teleurstellende verkoopscijfers neerzette. En ook niet over hoe Ubisoft de community met grote regelmaat van nieuwe gratis content voorzag en met succes gratis proefweekends organiseerde. Die koppigheid om door te zetten maakte Rainbow Six Siege tot een van de grootste comeback-stories in de gamegeschiedenis. Een zeldzaamheid. Maar goed, daar ging ik het dus niet over hebben. En mijn verslag van de Six Invitational, die houd ik voor een andere tekst.

Jaar 4!

In dit stuk gaat het vooral om Ubisofts plannen voor het vierde jaar van Rainbow Six Siege. Eerst en vooral, dit wordt een jaar van veranderingen. Geen paniek, er komen vier seizoenen en je krijgt in elk daarvan twee nieuwe operators. Maar achter de schermen keken de verschillende teams naar elk onderdeel van de game om het te verbeteren. Van mappen-upgrades, over events en het balanceren van elke operator (Lion), tot het aanpakken van slecht spelersgedrag zoals toxicity en teamkills. En ook belangrijk voor een game die nog wil blijven groeien: een omgeving die nieuwkomers verwelkomt en op kruissnelheid richting een hoger niveau brengt.

Operation Burnt Horizon is dus de naam van het eerste seizoen van Year 4.

Tweaken, perfectioneren en bijschaven

Lion, de operator die door de spelersgemeenschap als te overpowered wordt gezien en daarom op dit WK niet ingezet mag worden, wordt generfd. Meer specifiek, hij kan speler-silhouetten niet langer doen oplichten, maar krijgt enkel icoontjes te zien én dat voor een ingekorte periode. Glass, die vijandelijke silhouetten in het donker of in rook kon doen oplichten, verliest dat voordeel als hij beweegt. Dat maakt dat Glass-spelers vanaf nu minder zullen kunnen pushen.

Kleinere maar niet onbelangrijke tweaks zijn dat je nu een indicator krijgt die aangeeft wanneer je binnen de radius zit van het gadget dat je maskeert voor elektronische detectie.

Ook nieuw is dat de mogelijkheid om voor elke partij bepaalde operatoren van de tegenpartij te bannen – zoals in de esports-matchen gebeurt – nu ook beschikbaar is in ranked matchen. Tot slot is er de newcomer modus, die nieuwe spelers tot level 50 een omgeving geeft waarin ze met spelers van hun eigen niveau en een beperkt aantal mappen de kneepjes van het vak kunnen leren.

Operation Burnt Horizon

Dat is dus de naam van het eerste seizoen van Year 4. De map die deze uitbreiding brengt situeert zich in Australië en meer bepaald in een wegrestaurant-tankstation-motel. Drie, in een L-vorm aan elkaar gelinkte gebouwen met 1 verdieping. Elk gebouw krijgt een soort kleurcode mee waardoor je onmiddellijk weet in welk van de drie je jezelf bevindt. Ik vind deze map nogal sterk lijken op een kelderloos Club House met een grotere en doorlopende bovenverdieping.

De map die deze uitbreiding brengt situeert zich in Australië en meer bepaald in een wegrestaurant-tankstation-motel.

Twee operators, één map

Gridlock

Gridlock is de nieuwe aanvallende operator. Voor primary weapons kan ze kiezen tussen een F90 assault rifle en een M249 SAW light machine gun. Voor secondary is er een pistool of een super shorty, een shotgun met een goeie mobiliteit maar slechts drie kogels in het magazijn. Haar unieke gadget bestaat uit de Trax Stingers. Een gadget dat ze kan gooien waarna de vloer bezaaid wordt met een half dozijn matten die spikes de lucht in schieten als een vijand er overheen loopt. Dat betekent voor die vijand schade, het maakt lawaai én het vertraagt hem (of haar).

Die Trax Stingers lijken op het eerste gezicht een gadget voor verdedigers, maar omdat je ze zover weg van je kan droppen – bjvoorbeeld om een hoek waar een vijand op je wacht, zijn ze verdomd handig om offensief in te zetten. Of wanneer je een bom geactiveerd hebt en die vervolgens hebt omringd met die spike-matten, maakt dat het voor de verdedigers moeilijker om die te defusen. Je kan die matten gewoon met kogels, granaten en zelfs mêlee aanvallen vernietigen, maar dat maakt lawaai én het kost je weer wat kostbare seconden.

Gridlocks troef zijn de Trax Stingers.

Mozzie

Aan de kant van de verdedigers krijg je er met Operation Burnt Horizon Mozzie bij. Hij kiest voor zijn primary weapon uit een Commando 9 assault rifle of een volautomatisch P10-pistool. Ook zijn secondary optie bestaat uit zo’n Super Shorty-shotgun en een pistool. Mozzie’s unieke gadget is een Pest Launcher, die vuurt geautomatiseerde bots af die vijandelijke drones kapen.

Eenmaal zo’n drone gekaapt, verschijnt de feed ervan in de lijst van de verdedigers en kan Mozzie er alles mee doen wat de originele eigenaar van die drone ermee kon doen. Van de omgeving verkennen en afspeuren tot de offensieve opties van sommige drones gebruiken. Als verdediger zie je onmiddellijk wanneer een vijandelijke drone onder Mozzie’s controle is. Als verdediger ben je aangewezen op een blauw lichtje op de drone waar je al vrij dichtbij voor moet komen. Ook dit gadget lijkt aan de verkeerde kant ingezet te worden, maar blijkt achteraf gezien perfect op zijn plaats. Die Australiërs zetten de zaken dus wat op z’n kop, maar het klopt wel.

Mozzie’s unieke gadget is een Pest Launcher, die vuurt geautomatiseerde bots af die vijandelijke drones kapen.

Hands-on baby!

Ik mocht een tweetal uur met Burnt Horizon aan de slag en kon in die tijd pakweg drie a vier keer met elk van die nieuwe operators spelen. Ik moet zeggen dat Mozzie me minder lag, maar ik ben zo’n speler die zijn in-game gezichtsveld liever zo weinig mogelijk inruilt voor dat van een camera- of drone-feed. Tegelijkertijd zag ik wel de handigheid in om mijn Pests in een hinderlaag te leggen bij de toegangswegen tot onze bomlocaties. Zelfs als ik de drones van de vijand niet actief gebruikte, had ik ze wel uit het arsenaal van de oppositie gehaald.

Die Trax Stingers van Gridlock vond ik al veel interessanter. Die twee keer dat ik lang genoeg leefde om ze te proberen toch. Ik zag er vooral een meerwaarde in om vijandelijke roamers mee te ontmoedigen of om tegenstanders die je proberen te flanken te verhinderen om je ongezien (ongehoord?) in de rug te benaderen. Mensen worden ook heel zenuwachtig wanneer ze om een hoekje zitten en ze plots die dingen voor hun neus zien ploffen. Ik zie in de toekomst veel spelers die er niet op reageren om je langs die weg toch te lokken, maar in de matchen die ik speelde gebeurde dat nooit. Twijfel je toch of er iemand achter die hoek zit, dan kan je zelf voor een omcirkelende beweging gaan in de zekerheid dat je geen kogel in je kont krijgt. Sowieso een plus.

Conclusie

Met een game die zo lang en zo regelmatig blijft evolueren is er geen opvolger nodig. Voor het 4e jaar van Rainbow Six Siege lijkt het bijschaven en uitbreiden nog lang niet afgenomen. Operation Burnt Horizon doet met zijn nieuwe map en boeiende nieuwe operators wat het moet doen, terwijl de totale spelbeleving voor spelers van elk niveau – en dus ook nieuwkomers – geoptimaliseerd wordt.