9lives sprak met Wargaming CEO Victor Kislyi

"Mijn doel? De beste game ooit maken!"

za 07/09/2019
Lazlo
0 reacties

In 1998 begon Victor Kislyi aan de grootste uitdaging van zijn leven. Hij richtte Wargaming op in het koude Minsk met slechts één doel. De beste game ooit maken.

Wie hem vandaag de dag vraagt wat de beste game op deze wereld is, krijgt een vastberaden antwoord cadeau: World of Tanks is de beste game ooit gemaakt. Daar is Kislyi van overtuigd. Het is de perfecte samensmelting van strategie, actie en shootermechanics. Trouw aan de historische waarde van de tanks, die uiteraard de echte hoofdrolspelers in de game zijn, kun je weinig andere shooters zulk hoog detailniveau toeschrijven. Alles wat de Wargaming-ceo kan smaken, dus. Of de publieke opinie het eens is met Victor, laat ik in het midden. De missie waar de Wit-Rus aan begon, lijkt in ieder geval volbracht, maar wat is dan het nieuwste doel van de spellenmaker?

Twintiger met ambitie

Van ophouden, weet hij in ieder geval niet. Intussen bestaat Wargaming een goede 21 jaar. De studio blikt terug op één van de meest stabiele MMO-series ter wereld en bouwt lustig verder aan een portfolio dat steeds diverser en boeiender lijkt te worden. Onlangs vertelden we je op deze website bijvoorbeeld over Caliber, een nieuwe tactische shooter die ontwikkeld wordt door 1C Game Studio, uitgegeven door - je raadt het al - Wargaming. Vorige week lanceerde de uitgever Pagan Online, een ARPG die een gelijke tracht te zijn aan Path of Exile en Diablo III. Enkele jaren geleden keerden we terug naar de 4X-wereld van Master of Orion. Intussen kunnen we nu op bijna ieder relevant platform zowel met boten, vliegtuigen als tanks elkaar bestoken. Wargaming zet zich stapje voor stapje meer vast in de gamesindustrie.

World of Tanks is de beste game ooit gemaakt.

Tijdens gamescom vraag ik Victor Kislyi naar zijn grootste drijfredenen. Die beste game is er al, wat nu? Met een lichte frons op z’n voorhoofd, gebogen over de tafel waar we aan zitten binnen de Wargaming-persbooth, denkt hij na over hoe hij het iets meer complexe antwoord best verwoordt. “Goede vraag”, begint hij, terwijl je zijn reactie bijna voor je ogen vorm ziet krijgen. “Als je naar onze videogamegeschiedenis kijkt, ontwar je al snel enkele duidelijke grondleggers waar hele genres uit ontsproten. Ik herinner me nog goed hoe bijvoorbeeld door de eerste Myst een hele wereld van strategy games voor me openging. Iedere strategietitel die ik daarna speelde, innoveerde op die basisformule, maar de basis blijft dezelfde. Hetzelfde voor shooters, roleplaying-games, adventure-titels, noem maar op. Komen aandraven met iets echt nieuws, is gewoon niet meer mogelijk.” Het lijkt een zwartgallig beeld op de stand van zaken voor ons geliefde medium, maar dat is niet zo. “Het fijne aan games maken dezer dagen, is dat je creatief uit de hoek moet komen om tussen alle verdere iteraties op die basisprincipes ertussenuit te springen. Dat is onze missie.”

"World of Tanks is de beste game ooit gemaakt."

Vertrouwd, maar een beetje anders

Eigenlijk is dat exact waar Wargaming nu al jaren mee bezig is. “Denk aan World of Tanks, zonder twijfel onze meest succesvolle game. Iedereen kent shooters, maar niemand benaderde dat genre op dezelfde manier als wij dat deden. De vehicle-only combat was zeer innovatief, alsook de uiteenlopende soorten tanks die we op tactische wijze inzetten. Reken daarbovenop ons intussen welgekende free-to-play verdienmodel waarop we groot werden zonder in het voordien bekende pay-to-win scenario te belanden.”

Wargaming is altijd een publisher geweest die naar de lange termijn kijkt.

Dat is wat Wargaming dus ook met de nieuwste titels die het bedrijf uitgeeft wil doen. Victor neemt, als vader van één puberende zoon, maar al te graag Caliber als voorbeeld. “Eigenlijk moet je Caliber op deze manier bekijken: het is een gezinsspelletje dat je met jouw kind kan spelen.” Hij moet even lachen wanneer hij een licht verwarde frons op mijn voorhoofd ontwart. “Denk erover na: het is een steengoede shooter die alle kwaliteiten heeft die een jonger publiek aantrekken. Goede shooting mechanics, ons gekende progressiesysteem, verschillende rollen en speelstijlen. Tegelijkertijd is de game trager dan de doorsnee hedendaagse shooter en zet het meer in op tactiek. Iets waar ouders dan weer meer kaas van gegeten zullen hebben. Ik kan het weten. Ik probeerde meermaals een spelletje Fortnite met mijn zoon te spelen, maar kreeg telkens weer op mijn doos. Alles ging gewoon te snel voor me. Ik stond geen schijn van kans en mijn zoon moest me steeds weer door het spel carryen. Nu spelen we samen Caliber en voelen we ons beiden in ons element. Hij kan schieten en van de actie genieten die hij in een shooter zoekt, terwijl ik meer de tactische kant van het verhaal voor mijn rekening neem.”

"Caliber is een steengoede shooter die alle kwaliteiten heeft die een jonger publiek aantrekken."

Een ARPG, maar dan met actie

Als Caliber de shooter voor vader en zoon moet zijn, dan vraag ik me natuurlijk af wat voor een ARPG Pagan Online moet worden. “Ha, daar gaan we voor een andere aanpak. Wie graag Diablo of Path of Exile speelt, weet dat ARPG’s voornamelijk een klikfestijn zijn. Quasi alles gebeurt aan de hand van de muisclicks die je gebruikt om het spel te besturen. Als je het mij vraagt, ben ik er niet van overtuigd dat dat je echt betrekt in de actie die zich op jouw scherm voltrekt. Ik mis met andere woorden de ‘action’ in hedendaagse ‘action RPG’s.” Pagan Online gooit het op vlak van besturingen effectief over een iets andere boeg. Je bestuurt het spel met de gekende WASD/ZQSD toetsen, terwijl je met jouw muis aanvallen uitstuurt. Een beetje meer als een shooter dus. “Op die manier zit je meer in de actie. Je kan actief spells en aanvallen vermijden door je goed te manoeuvreren én jouw aanvallen worden zo net iets meer skillshots. Zo willen we de actie van het genre weer een tikje meer naar voren brengen.”

Wargaming is altijd een publisher geweest die naar de lange termijn kijkt. Wie een beetje vertrouwd is met de World of-reeks, weet dat die games ijzersterke doorlopende support en noemenswaardige updates kennen. Hetzelfde plant de publisher voor Pagan Online met nieuwe quests, aanvullende content en kleinere tweaks en tunes in de (nabije) toekomst. Caliber zal (hopelijk) na de CIS-regio ook Europa binnenvallen en rekent op een lange support met nieuwe maps, modi en operators. Maar daar wil Wargaming het niet bij houden.

Victor Kislyi vertrouwt me aan het einde van ons gesprek dan ook toe dat er nog wat hete ijzers in het vuur liggen. Twee shooters, momenteel nog onaangekondigd weliswaar. Eén wordt in samenwerking met Amazon en Frag Lab ontwikkeld, op maat van Amazon’s gaming technologie. Een andere shooter wordt klaargestoomd door een gloednieuwe Wargaming-studio in Groot-Brittanië. Westerse fans van de uitgever kunnen voornamelijk naar die laatste titel uitkijken, gezien Wargaming deze game echt op maat van hun westerse fans wil ontwikkelen.

Vorige week lanceerde Wargaming Pagan Online, een ARPG die een gelijke tracht te zijn aan Path of Exile en Diablo III.

Interviews op gamescom zijn steeds teleurstellend kort, dus mijn gesprek met Victor wordt zoals dat gaat eerder beknopt gehouden. Ik bedank de man voor zijn tijd en wens hem veel succes met de aankomende ontwikkelingen waar hij mee bezig is. Fans van Wargaming kunnen zich in ieder geval al verkneukelen op Caliber en intussen Pagan Online aan de tand voelen. Dat is in ieder geval wat wij hier op de redactie aan het doen zijn. In afwachting van die twee andere AAA-titels die het Wit-Russische bedrijf aan het klaarstomen is, natuurlijk.