9lives sprak met Hideo Kojima over Death Stranding

"Ja Death Stranding is bijna klaar, niet?"

ma 26/08/2019
Raf
0 reacties

Of ik een interview met Hideo Kojima zag zitten? Waar wil je me hebben? En heb ik nog tijd om eerst langs de kapper te gaan? De man schopte met die eerste Metal Gear Solid console-gaming in een keer vijf generaties verder. En met alle mysterie rond zijn nieuwste en snel-naderende Death Stranding, zitten we niet om vragen verlegen. Als de Kojima dan ook nog eens een super-relaxte kerel blijkt te zijn.

9lives: Laten we meteen aftrappen met een onmogelijke vraag: kan je Death Stranding in een paar zinnen samenvatten?

Hideo Kojima: “Na een incident dat Death Stranding genoemd wordt, is de beschaving versplinterd in kleine gemeenschappen. Jij speelt een personage dat Sam heet en die gemeenschappen terug met elkaar tracht te verbinden. Een eenzame taak, die levensgevaarlijk wordt gemaakt door BT’s (die schimmige verschijningen) en andere vijanden. Je avontuur telt heel wat dramatische momenten, terwijl je er achter komt wat dat incident precies inhield. Maar net zo belangrijk is dat je als Sam ontdekt dat je niet de enige bent die de wereld probeert te redden. De band die je met die anderen opbouwt is een uniek en centraal gegeven voor de game”.

9lives: Hoe lang en met hoeveel personen is er aan Death Stranding gewerkt?

Hideo Kojima: “Ik begon aan deze productie drie en een half jaar geleden. Maar toen moest ik nog beginnen zoeken naar een kantoor en de juiste mensen. Er moest een casting voor de game komen. Een game als deze vraagt normaal 600 tot wel 1000 mensen, die er 5 tot 7 jaar over doen. Wij doen het met veel minder mensen in 4 jaar omdat ik met de jaren alsmaar efficiënter werd in games maken en ik gebruik ook een heel andere methoden”.

9lives: De game heeft iets heel filmisch, visueel, met veel cutscènes en er werken ook acteurs en regisseurs mee. Voelde je je daarom deze keer meer dan voorheen een filmregisseur, en zie je een overlapping tussen films en games maken?

Hideo Kojima: “Eigenlijk niet, want het creëren van games en die tussenfilmpjes zijn totaal verschillend van films maken. Maar terwijl de meeste studio’s die filmpjes uitbesteden aan anderen, deed ik ze zelf. Dus, ja, (lacht) eigenlijk was het af en toe wel zoals een film regisseren. Maar het creëren van gameplay, dat blijft een totaal andere discipline”.

9lives: Kan je ons wat rechtstreekse of onrechtstreekse inspiraties en invloeden voor Death Stranding geven?

Hideo Kojima: “Niet echt iets specifieks. Mijn methode is om zoveel mogelijk dingen te absorberen. Ik probeer een film per dag te zien, ik lees veel, bezoek kunstexposities, luister veel naar muziek, hou een oogje op technologische ontwikkelingen, volg de wereldpolitiek. Al die dingen stimuleren mijn creativiteit”.

9lives: Wanneer er een nieuw Kojima-game aangekondigd wordt zijn de verwachtingen altijd enorm hoog. Deze game is misschien wel meer dan ooit je eigen kindje. Geeft dat extra druk en hoe ga je daar mee om?

Hideo Kojima: “Uiteraard is er stress, maar die probeer ik in kracht te transformeren. Je stelt jezelf een doel en wanneer de verwachtingen van de spelers daar boven gaan, dan zet je dat doel zelf weer nog hoger. Dus die hoge verwachtingen maken dat ik een nog betere game probeer te maken. Maar ik geef toe dat het deze keer toch weer iets anders is (lacht), want nu is het mijn eigen studio die de totale verantwoordelijkheid draagt en ik kreeg een groot budget van Sony, dus ik mag dus echt niet falen. In het verleden zat ik minder met verkoopscijfers in, zolang ik en de spelers over de game tevreden waren”.

9lives: Veel games beginnen met een waas van mysterie, maar rond Death Stranding werd die nooit echt weggenomen. Waarom?

Hideo Kojima: “Het is een totaal nieuw type game. Om daar promotie voor te voeren is heel moeilijk. Iedereen velt een oordeel gebaseerd op hun ervaringen, maar zolang die ervaring ongekend is, blijft het raden. Rond deze tijd heb je normaal een speelbaar stuk game klaar. Dat maakt het uitleggen heel wat makkelijker. In deze game is dat onmogelijk.

9lives: Haast al je games volgen een vrij ernstige materie, maar er zit ook altijd iets onverwacht humoristisch in. Die kartonnen doos, schapen aan ballonnen. Deze game is misschien het meest ernstige van allemaal, is er hier ruimte voor humor en hoe belangrijk vind je dat?

Hideo Kojima: “Eerst en vooral: Phantom Pain vond ik ook best ernstig, met zijn centrale wraakthema. Maar je hebt gelijk: de gamewereld in Death Stranding is zo mogelijk nog ernstiger en het is een uitdaging om daar humor in te verwerken. Maar wanneer je een game speelt heb je humor of andere opwekkende momenten nodig om spanning en donkere momenten even los te kunnen laten. Zo zal je in deze game door een mooi zonovergoten bergachtig landschap wandelen, alles ziet er vredig uit tot de hemel overtrekt, je door een gevaarlijk en beangstigend stuk gameplay moet navigeren, waarna als alles goed gaat, je weer opgelucht door die spectaculair mooi ogende wereld verder gaat. Dat creëert een emotioneel ritme.

9lives: Je voert in Death Stranding ongeboren baby’s en extremisten op, je schrikt dus duidelijk niet terug van taboes. Zijn er soms interne discussies over wat in de game hoort en wat niet? En wat geeft dan de doorslag?

Hideo Kojima: “Natuurlijk hebben we die interne discussies en die zijn soms hoogoplopend."

9lives: Nu de game nagenoeg klaar is, heb je al je ambities waar kunnen maken en spookt er al een volgend project door je hoofd?

Hideo Kojima: (lacht) Ja het is bijna klaar, niet? En ja, ik heb al ideeën voor toekomstige projecten, maar momenteel zijn het vooral de stress en de strijd tegen de klok waarop we ons focussen. Maar ik geef toe dat ik van deze spannende fase hou. Er is pijn, het is net zoals op het punt staan van een kind te baren. Je weet dat het nog even moeilijk wordt, maar de vier vorige jaren waren veel taaier. Ik weet dat het kind er binnenkort zal zijn en probeer daar nu al zoveel mogelijk van te genieten.