9lives sprak met Ace Combat 7-producer Kazutoki Kono

"We focussen ons puur en alleen op de straaljagers"

di 12/01/2016
Jelle
1 reacties

December was qua gamemaand, dankzij de PlayStation Experience, best een interessante maand. Zo liet Bandai Namco bijvoorbeeld een coole VR-video voor Ace Combat 7 zien. Wij hoopten dat we tijdens ons bezoek aan Bandai Namco in Tokio met de game aan de slag konden gaan, maar dat was helaas niet het geval. We kregen wel de kans om een babbel te slaan met ontwikkelaar Kazutoki Kono. Sinds Ace Combat 2 is hij bij de serie betrokken en deel vijf is de game waar hij als director het voor het zeggen had. Ook bij de ontwikkeling van Ace Combat 7 zit hij aan de stuurknuppel.

9lives: U heeft gezegd dat Ace Combat 7 de echte opvolger is van Ace Combat 6. Betekent dat dat er geen helikopters in deel zeven zijn, zoals in Assault Horizon wel het geval was?

Kono: Aangezien dit echt Ace Combat 7 is en dus het vervolg op deel zes, zullen er inderdaad geen helikopters in verschijnen. We focussen ons puur en alleen op de straaljagers waarmee je los kunt gaan.

9lives: Ace Combat 7 wordt ontwikkeld met PlayStation VR in het achterhoofd. Er is echter het risico dat je met een VR-bril snel misselijk wordt. Hoe pakken jullie dit probleem aan bij Ace Combat 7.

Kono: Als Bandai Namco hebben we al veel kennis wanneer het komt op VR-ervaringen. Zo hebben we verschillende VR-achtige arcademachines in arcadehallen staan. Motion sickness is zodoende iets waar we ervaring mee hebben en de oplossingen voor kennen.

Daarnaast is het belangrijk om te benadrukken dat je in de game in een cockpit zit, die niet zelf beweegt en daarmee neem je al een grote hoeveelheid motion sickness weg. Verder hadden we gisteren twee werknemers buiten de studio op bezoek die de game met de PlayStation VR-bril hebben gespeeld. Zij hadden geen enkel gevoel van ziekte en dat is voor ons een goed teken.

9lives: Speelt de game zich af in eenzelfde soort wereld als deel vier en vijf of speelt de game zich af in een echte wereld en vlieg je boven echte wereldsteden?

Kono: De game speelt zich een paar jaar na Ace Combat 6 af. Het speelt zich zodoende in dezelfde wereld als die game af. Dat is ook de wereld van deel vier, vijf, Zero en straks zeven. Het is dus een fantasiewereld. Het verhaal wordt geschreven door dezelfde persoon die verantwoordelijk was voor de verhalen van Zero, vier en vijf.

9lives: De laatste Ace Combat-game was de free-to-play-titel Ace Combat Infinity. Zijn er bepaalde lessen uit die game die je helpen met de ontwikkeling van deel zeven?

Kono: Ace Combat Ininfity is voornamelijk gemaakt voor straaljagers-liefhebbers wereldwijd. Het was een ode aan hen. En de mogelijkheid om al die fans samen te brengen in één plaats, namelijk de game.

Ace Combat 7 heeft wel wat andere doelen. Zo draait het voornamelijk om de campagne, waar Infinity voornamelijk een multiplayer-game is, en hebben we natuurlijk de VR-modus in de game zitten. De overeenkomsten zijn dus niet heel erg groot, hoewel we nog altijd proberen om een game te maken voor hen die van vliegtuigen houden.

9lives: Eén van de beste missies in een Ace Combat-game ooit, was de laatste missie uit Ace Combat 4, waarin je in Star Wars-stijl door een tunnel vloog. Zijn er plannen om een nieuwe missie in deze stijl te maken?

Kono: Elke keer als we zo’n toffe missie neerzetten, probeert het ontwikkelingsteam het niet nog een keer te doen. De fans blijven er echter om vragen en wie zijn wij dan om die vragen naast ons neer te leggen? En zodoende komen we telkens terug met een missie als degene die je aanhaalt. Voor Ace Combat 7 zullen we het dus waarschijnlijk weer moeten doen.

9lives: Dank u voor uw tijd en succes met de verdere ontwikkeling!

1reactie

I liked what I red. Ik zal alvast zo'n 800euro opzij zetten zeker?

Rating:0