20 jaar Game Boy Color

Ode aan een fantastische handheld

di 20/11/2018
Michael
0 reacties

Ik begon zovele jaren geleden te gamen op dé nostalgiebom, wat mij betreft alleszins: de enige echte originele Game Boy. Toen enkele jaren later plotseling over een Game Boy Color werd gepraat, wist ik niet of ik dat wel kon geloven… Gamen, in kleur? Het klinkt anno 2018 enorm belachelijk, maar het was een heuse verademing. Met maximaal 56 ondersteunde kleurtinten en het fenomenale RAM-geheugen van 32 kB (een vierdubbele upgrade) was dit dé krachtpatser van de late nineties. Welke games we bovendien nooit zullen vergeten? Let me take you back 20 years.

Tegenwoordig zou de wereld ontploffen als een nieuwe handheld of console met slechts drie games zou lanceren, maar meer luxe kreeg de GBC niet toebedeeld. Tetris DX bracht puzzelplezier in kleur naar de nieuwe handheld, Wario Land II bouwde verder op een gevestigde topgame en Pocket Bomberman durfde het aan om een sidescrolling platform-spel te zijn. Later volgden er uiteraard honderden titels en daaruit selecteerde ik enkele absolute ‘must-have-played’s. Toevallig nog een Game Boy Color in huis en thuis op retromarkten? Volgende games mogen niet in je collectie ontbreken.

SpecGame BoyGame Boy Color
Resolutie160x144160x144
Kleuren op scherm4 (grijstinten)Max 56
RAM8 kB32 kB
VRAM8 kB16 kB
AutonomieMax 15 uurMax 10 uur
Afmetingen90 x 148 x 32 mm133,5 x 78 x 27,4 mm
Gewicht220g138g

Dragon Warrior III

Remakes … We worden er tegenwoordig mee naar onze kop gegooid, maar eigenlijk is het een onvermijdbare mode die ook twintig jaar geleden al bestond. Dragon Warrior III/Dragon Quest III verscheen initieel op de Famicom en werd later naar de NES én GBC geport. De titel verraadt het reeds: deze Enix-titel (Square/Enix waren toen nog niet gefusioneerd) werd als derde titel in de reeks ontwikkeld, maar chronologisch is het avontuur nummer één voor Erdrick, het hoofdpersonage. Anciens in het gaminglandschap zullen zich DWIII vooral herinneren als een titel met verregaande RPG-inhoud. Ervaringspunten verzamelen, levels aan elkaar rijgen en nieuwe uitrustingsonderdelen vergaren: je voelde echt de vooruitgang. Het turn-based vechtsysteem was eerder traditioneel maar de intuïtieve interface veranderde deze threequel in een topspel dat nooit vergeten mag worden.

Mario Golf

De laatste Mario Golf-iteratie dateert uit de beginjaren van de Nintendo 3DS, maar deze langlopende serie mag nooit uit het straatbeeld verdwijnen. In 1999 verscheen deze hoofdrelease op zowel de Nintendo 64 als de handheld die in dit artikel wordt aanbeden. Je kon met onder meer Mario himself, broer Luigi en grote liefde Princess Peach een balletje slagen in de hoop fantastisch goede scores neer te zetten. Hoewel de gameplay simplistisch is en zo een groot publiek moest aanspreken, kan je door onverwacht sterke windstoten toch worden verrast. Weersvariabelen maken het evenmin voorspelbaar en individuele kwaliteiten en de spin op het balletje kunnen een moeilijke shot in een prachtige hole-in-one veranderen. Dankzij het N64 Transfer Pak kon je personages uit de GBC-versie naar je console uploaden, wat uiteraard redelijk vooruitstrevend was.

Mega Man Xtreme

Wij hebben er een beetje schrik van, maar in Mega Man Xtreme is een gemende samenleving waarbij mensen en androïden zij aan zij leven een aanvaarde standaard. Sommigen onder die robotachtigen, de Reploids, hebben echter een donker pad opgezocht en terroriseren het dagelijkse leven. Mega Man X en zijn partner Zero trachten samen om als Maverick Hunters de criminele activiteiten tot een minimum te beperken, maar dat verloopt uiteraard niet van een leien dakje.

Pokémon Crystal Edition

Net zoals Pokémon Blue/Red een gepimpte Yellow-versie kregen, was Crystal in de tweede generatie de uitgebreidere game. Crystal verscheen in 2001, middenin het Game Boy Color-tijdperk, en bevatte de Legendary Pokémon Suicune. Heel erg veel nieuws was er niet te bespeuren, maar dankzij de bestaande kracht van Gold/Silver scheerde Crystal toch zeer hoge toppen. De Johto-regio, ten westen van Kanto, fungeerde als toneel van het nieuwe avontuur. Dat speelt zich drie jaar na de gebeurtenissen uit de originele animeserie af. Beginnen doe je met Chikorita, Cyndaquil of Totodile, hoe jij je Pokémon-team daarna uitbreidt kies je volledig zelf.

Pokémon Pinball

De games staan alfabetisch gerangschikt, én Pokémon domineerde het Game Boy (Color)-tijdperk, dus het hoeft niet te verbazen dat er twee gerelateerde titels in dit rijtje voorkomen. Pokémon Pinball was een flipperkastavontuur waarin je op alternatieve manieren de 151 toffe beestjes kon proberen te vangen; Gotta Catch ‘em All, je kent het wel. De twee verschillende tafels waren op de eerste games gebaseerd: het verschil tussen de blauwe en rode flipperkast bracht ietwat gevarieerde Pokémon en afhankelijk van de gepresenteerde locaties kon je proberen nieuwe vriendjes aan je Pokédex toe te voegen. Via de Evolution Mode kon je dan evoluties bekomen en zo was het telkens weer spannend; goed presteren en liefst continu dat niveau aanhouden was nodig om vooruitgang te boeken.

Shantae

Een ietwat onbekendere titel, bij het jongeren publiek althans, maar Shantae scoorde zo goed dat er achteraf drie opvolgers werden ontwikkeld. Waarom het spel geen grote potten brak, maar wel fenomenale scores vergaarde? Het verscheen een jaar nadat de Game Boy Advance klaar was, maar toch werd de GBC als platform gekozen. Een vreemde keuze van uitgever Capcom; net daarom dat het titelpersonage, de genie Shantae, zeker een vermelding waard is. Zij reist doorheen Sequin Land om de vrouwelijke antagonist van dienst, een piraatz gekend als Risky Boots, te dwarsbomen. Doorheen dit avontuur leert Shantae nieuwe dansmoves waardoor ze steeds krachtiger uit de hoek komt. Klinkt allemaal interessant, toch?

Super Mario Bros. Deluxe

Deze Super Mario-kaskraker is gebaseerd op Super Mario Bros. 2 dat in 1986 als Japanse primeur verscheen. Met geanimeerde wateroppervlaktes en bewegende magma waren er visuele nieuwigheden om van te watertanden en de gameplay zelf was ook erg vernieuwend. Met een algemene spelwereldkaart, synchrone multiplayer-mogelijkheden en een Challenge-modus was het dus geen doorsnee Mario-spel uit de beginjaren, maar lekker geavanceerd en uiteraard in kleur.

The Legend of Zelda: Link's Awakening DX

Alweer een ‘port’, want Link’s Awakening verscheen eerst op de Game Boy, we schrijven 1993, voor het spel een vijftal jaar later uiteindelijk in kleur werd heruitgebracht. Qua releases is dit het vierde spel uit de reeks en tegelijk een primeur voor handhelds. Oorspronkelijk werd dit spel ontwikkeld als SNES-versie van A Link to The Past – Nintendo-medewerkers herschreven de code stiekem na hun uren – om uiteindelijk in een nieuwe game te transformeren. Link’s Awakening is een vreemde eend in de bijt, want je trekt niet naar Hyrule, noch zal je Zelda tegen het lijf lopen of de Triforce najagen. Je mag op pad op Koholint Island, een geïsoleerde landmassa ver weg van de bewoonde wereld, ontmoet cameo’s uit onder andere het Mario-universum, en daarom wordt dit weleens als een parodie op de The Legend of Zelda-reeks omschreven.

Wario Land 3

De Wario-games zijn traditioneel een tikkeltje mysterieus. In deze derde Wario Land moet je proberen een personage uit een muziekdoos te bevrijden. Doorheen de verschillende levels moet je de krachten van je tegenstanders uitbuiten om zelf sterker of slimmer te worden. De spelwereld is in vier windrichtingen verdeeld, elk met enkele levels. Je krijgt wat vrijheid omtrent de te volgen weg, maar toch blijft het allemaal redelijk lineair. De formule blijft ook vandaag nog overeind maar de scores tonen ook aan dat Wario een geliefd personage in een leuk concept blijft.