“Als je het ons vraagt, zouden we een story-focused Overwatch-game maken”

Makers blikken terug op 2 jaar Overwatch

zo 27/05/2018
Lazlo
0 reacties

Je weet het intussen al: Blizzard viert de tweede verjaardag voor haar eerste first-person shooter Overwatch met een uitgebreid in-game event. Daarbovenop blikken de makers graag een half uurtje lang terug op de voorbije twee jaar met een online Q&A voor Europese pers. Dit zijn de meest interessante dingen die ze ons wisten te vertellen.

Aaron Keller, Assistant Game Director

De Q&A kwam neer op een half uurtje quality time met Geoff Goodman (Principal Designer) en Aaron Keller (Assistent Game Director) en pakweg een vijftien-tal journalisten. De twee enthousiaste kerels gingen op zoveel mogelijk vragen in en praatten over zowel de voorbije twee jaar als de toekomst van Overwatch.

Er staan intussen twee mooie jaren op de teller voor Overwatch. Wat zijn de mooiste verwezenlijkingen van de game en waar is het team het meeste trots op?

Overwatch heeft eigenlijk al vanaf de aankondiging alle verwachtingen overstegen. We herinneren ons nog goed dat we de eerste dag van Blizzcon onze nieuwe game aan het publiek voorstelden. De daaropvolgende dag liep de beurshal al vol Overwatch-cosplayers. Dat was een maffe ervaring. Verder zijn we voornamelijk trots op de constante stroom van content die we sinds de release hebben kunnen uitbrengen en de voortdurende support die we de game en haar community kunnen geven.

Geoff Goodman, Principal Designer

Eén van de meer memorabele initiatieven die jullie de voorbije jaren deden, was de roze Mercy-skin, waarvan alle opbrengst naar borstkankeronderzoek ging. Zitten er meer van die zaken in de pijplijn?

We waren zeer tevreden over de resultaten van die actie. Onze community reageerde zeer goed op de skin en droeg maar al te graag bij aan het goede doel. Momenteel hebben we niet echt een concrete actie aan te kondigen die in lijn ligt met die tegen borstkanker, maar we hebben in ieder geval de smaak te pakken. De kans is met andere woorden groot dat we naar de toekomst toe vaker initiatieven voor het goede doel op poten zullen zetten.

Deze Mercy skin werd helemaal ter ere van de Breast Cancer Research Foundation ontworpen.

Intussen is Overwatch ook een gevestigde waarde in de esports-wereld, hoe staan jullie als team tegenover het competitieve aspect van de game?

De start van de Overwatch League (OWL) is zonder twijfel één van de grootste mijlpalen voor de game deze voorbije twee jaar. Sinds de lancering van competitive play zijn we al een heel eind gekomen. Het voortdurend balanceren van de game, het ontstaan van toernooien, het was allemaal mooi om te zien. We hebben nu voornamelijk goede hoop op de verdere ontwikkeling van OWL. De teams beginnen gezamenlijk van niveau te stijgen en er komt een hoop meer spectaculaire gameplay naar boven. We hopen dat die evolutie zich blijft doorzetten.

Hoewel er bij launch nog niet zo veel vast lag op vlak van lore, is het Overwatch-universum intussen sterk uitgewerkt met short films en comic books. Stel: jullie mogen om het even welk medium gebruiken om die lore verder uit te diepen, wat zouden jullie dan doen?

Wel, wij zijn game makers. Als je ons vraagt via welke weg we die lore nog verder willen verkennen, dan zeggen wij natuurlijk dat we een nieuwe game zouden maken. (lacht) Overwatch is een combat en gameplay-focused-ervaring, maar als je het ons vraagt, dan zit er nog wel ergens een andere game in dat Overwatch-universum. Eentje die de wereld wat meer verkent, die de lore wat diepgaander aan de man brengt. Er zijn natuurlijk al een hele hoop knappe dingen gereleaset op vlak van comic books en ook onze video’s zitten steengoed in elkaar. Maar een meer story-focused Overwatch-game? Dat is hoe wij het verhaal zouden vertellen!

De verjaardag van Overwatch gaat gepaard met uiteenlopende vette skins.

Wat willen jullie zeker nog toevoegen aan de game naar de toekomst toe, en hoe komen jullie op die ideeën?

Momenteel hebben we geen concrete content aan te kondigen voor de game, maar we kunnen je wel al vertellen dat we momenteel intern met een nieuwe map aan het experimenteren zijn. Eentje waarvan we op het idee kwamen tijdens het bouwen van de nieuwe Petra map. In die map zou dan een soort destructable floor zijn in het midden, die inzakt wanneer er te veel op geschoten wordt of wanneer er te veel ontploffingen op gebeuren. Dat leek ons een heel cool concept. Intern hebben we enkele tools waarmee we op enkele uren een cool idee kunnen in elkaar flansen en dat pitchen aan onze collega’s. Dat is dan ook de manier waarop we de meeste nieuwe content verzinnen.

 

Overwatch is dit weekend gratis speelbaar voor iedereen die de game nog niet wist aan te schaffen.