7,0
0

Zombie Army 4: Dead War

"Een game die je moet spelen met je verstand op nul, letterlijk..."

ma 03/02/2020
Gereviewed door Ard

Het gebeurt niet veel, maar voor Zombie Army 4: Dead War maken we graag nog eens een uitzondering: een dubbelreview. Ard en ik (Joeri) gingen zowel samen als solo aan de slag met deze nieuwe game van Rebellion. En hoewel ik spellen als Sniper Elite wél heb gespeeld, heb ik geen ervaring met de voorloper van Zombie Army 4. En dat laatste telt ook voor Ard. Twee noobs die de wereld gaan redden in een alternatieve tijdlijn tijdens Wereldoorlog 2? Twee amateursoldaten tekenen present!

Ik moet eerlijk bekennen dat het al een ganse tijd geleden was dat ik mij nog eens op het online strijdtoneel begaf samen met Ard. En dat is jammer, want het is altijd dolle pret. Zo ook tijdens het spelen van Zombie Army 4: Dead War. De game was nog maar gestart en we lagen al in een deuk van het lachen. Zo zagen we een alternatieve vorm van Hitler die enkele doden herrees in een grafisch erbarmelijke cutscene waarin de alternatieve (en van de pot gerukte) tijdlijn van Zombie Army 4 wordt voorgesteld.

Bij de daarop volgende physics van het op ons afstormend Nazi-zombieleger deden we het bijna in onze broek. Solo ga je je al snel ergeren aan dat soort zaken, met z’n tweeën resulteert dat in een flinke dosis hilariteit. De campagne in groep voltooien maakt het spel des te plezanter. Dat er twee andere random spelers mee kwamen doen om hun eigen ding te doen, namen we er graag bij. De game leek aanvankelijk ook geen spek naar onze bek, al amuseerden we ons al enkele avondjes rot met de game.

Wereldoorlog 2, maar dan dat tikkeltje anders...

Net zoals in tal van andere spellen bestaat de campaign uit een aantal hoofdstukken waarin je telkens enkele doelen moet voltooien. Eens je die missies in groep tot een goed einde hebt gebracht, is het tijd voor enkele nieuwe doelen. Die zijn heel divers, gaande van benzine verzamelen om met een boot de andere kant van een kanaal te bereiken, tot het overleven van zombie-aanvallen waarbij de zombies werkelijk uit de lucht komen vallen. Je kan het zo gek niet bedenken of het zit in Zombie Army 4, en dat is allemaal de schuld van de Duitser die op het einde van de Tweede Wereldoorlog zelfmoord pleegde: Hitler. In deze shooter is hij herrezen tot zombie en doet hij een laatste poging om 'zijn' oorlog wél te winnen. Wij, de verzetsstrijders, steken daar maar al te graag een stokje voor.

Die alternatieve tijdslijn neemt ons mee naar bekende omgevingen zoals Italië rond 1940. Er werd wel degelijk moeite gedaan om de authentieke Italiaanse sferen in de game te krijgen; alleen oogt alles wat minder idyllisch zoals we dat van Italië gewoon zijn. Helemaal authentiek wordt het als we met een gepantserde oorlogsvloot de smalle kanaaltjes van Venetië verkennen. Rebellion slaagt erin dezelfde claustrofobische sfeer van smalle straatjes en kanaaltjes in de game te krijgen. Enkele zombies bestormen ons zelfs met hun peddel en dragen een authentieke gondel-outfit. Over inleving gesproken!

(Lood) pompen of verzuipen

Verder zullen er duizenden kogels in het rond vliegen; de scherven van de vele granaten zullen je rond de oren vliegen en de geur van verbrande zombies zal nooit ver weg zijn als je een vlammenwerper weet te bemachtigen. Er is heel wat voor nodig om de hordes ondoden tegen te houden. En hoewel je je campagne start met een standaard uitrusting, kan je die snel personaliseren. Als eerste kan je zowel je primaire als secundaire wapen aanpassen. Heb je liever een shotgun in plaats van een sniper, dan kan dat door je huidige uitrusting aan te passen.

Daarnaast kan je je gekozen wapen verder aanpassen door middel van upgrade kits. Zo doe je meer schade, herlaad je sneller of kun je meer munitie met je meedragen. Die personalisatiemogelijkheden gaan overigens nog veel verder; doorheen de game verzamel je ook experience punten en geheime missies die extra perks en upgrades opleveren voor je personage. Hoewel er grafisch niet veel gewijzigd kan worden, kunnen de specificaties wél naar hartenlust worden aangepast.

Andere tijdelijke wapens vind je dan weer in grote kisten. Van enorme machinegeweren tot vlammenwerpers, het doodt allemaal die ondode moffen en daarvoor doen we het natuurlijk. We wijzen er ook graag op dat je doorheen het neerknallen van zombies maar beter tijdig wat kogels, medkits en granaten verzamelt; want zonder zal het je niet lukken. In het algemeen zit het in Zombie Army 4 gameplaygewijs wel goed. Volgens ons is de multiplier meter die gestaag de lucht in gaat bij opeenvolgende hits/kills puur goud in deze game. Zo krijg je extra bonuspunten als je er in slaagt een hele horde zombies neer te leggen en bij opeenvolgende kills geen missers te begaan. Die monsterscores zorgen er dan weer voor dat je sneller levelt en betere gear krijgt.

That’s all folks

Heb je het allemaal gezien in de campaign? Dan kan je je helemaal laten gaan in de uitgebreide Horde Mode. Het opzet is hier héél eenvoudig: tracht te overleven, wave na wave. Slaag je in je opzet, dan word je getrakteerd op een grotere map waarin het allemaal iets moeilijker wordt. Hoelang lukt het jou om te overleven? Of treed je al snel toe tot het rijk van de levende doden? Afsluiten doen we met een groot minpunt en dat is het achterliggende mechanisme achter de multiplayer. Multiplayer-games werken hier namelijk host-based, wat betekent dat één speler uit de party de game host in tegenstelling tot games waar de ontwikkelaar enkele servers ter beschikking stelt. Steekt die persoon zijn ethernet kabel in een aardappel of besluit hij er de brui aan te geven, dan is het plezier in de coöperatieve modus al snel van af.

04/02/2020
7,0
0

Conclusie van Ard

Zombie Army 4: Dead War mag dan misschien geen spek voor je bek lijken, in de coöperatieve modus kunnen we je verzekeren dat je plezier zult beleven. Op grafisch vlak schiet de game serieus tekort, net zoals de physics en de mechanics achter de game. Op verhalend vlak kom je ook van een kale reis thuis, dit verhaal slaat nergens op. Kortom deze game moet je spelen zoals je enige tegenstanders in de game; zonder hersenen.
  • Genietbare coop-game
  • Zombie Multiplier-systeem werkt verslavend
  • Leuk progressie- en personalisatiemogelijkheden