Yakuza: Like a Dragon

8,0
0

Yakuza: Like a Dragon

Like a Dragon is ondertussen het achtste deel in de razend populaire Yakuza franchise. Zoals vanouds kruip je in de huid van een Japans gangster die zich wil opwerken in de rangen van de georganiseerde misdaad. Fans van de vorige games staan echter een verrassing te wachten want meer dan de vorige delen is Like a Dragon een geslaagde hybride van een turn-based game en een JRPG geworden. Of dat een goeie zaak is, dat lees je hier.

Sayonara Kazuma, welkom Ichiban

Niet alleen krijgen we in deel acht een nieuw combatsysteem, waarover later meer. Ook ruilen we ouwegetrouwe Kazuma Kiryu in voor heethoofd Ichiban Kasuga. Een kwajongen geboren in één van de soaplands van Yokohama. Want, ja hoor, ook Tokio verlaten we. We trekken naar de rosse buurt van Kamurocho met zijn louche bars en tjokvolle arcades.

Na een onfortuinlijk voorval, met dodelijke afloop, wordt Ichiban gevraagd om zijn loyaliteit tegenover zijn clan te bewijzen door de schuld op zich te nemen en een gevangenisstraf van niet minder dan 18 jaar uit te zitten. Wanneer hij uiteindelijk vrijkomt, is de wereld rondom hem helemaal veranderd.

De gloriedagen van de Yakuza zijn voorbij, de politie zwaait de plak en zijn oude makkers en boss blijken spoorloos. Gewapend met zijn dodelijke vuisten, een afkeer voor smartphones én een kenmerkende haardos, die ik alleen maar kan omschrijven als een Aziatische afro, trekt Ichiban vastberaden de straat op om antwoorden te vinden.

We ruilen ouwegetrouwe Kazuma Kiryu in voor heethoofd Ichiban Kasuga.

Met de rijstpapieren deur in huis vallen

Naast een nieuwe protagonist krijg je in Like a Dragon voor het eerst een andere vorm van combat. De traditionele beat’em-up stijl heeft plaats geruimd voor een turn-based systeem. De bonzen bij SEGA vinden dat deze stijl beter aansluit bij de kern van het spel en dat is verhalen vertellen.

De gevechten gebeuren in semi real-time en krijgen een veel meer strategisch aspect. In zijn simpelste vorm wordt de combat gereduceerd tot het kiezen van een supermove uit je beschikbare lijst maar dat zou dan weer oneer aandoen aan de bedrieglijke complexiteit ervan. Want om supermoves uit te voeren heb je MP nodig en daar spring je best zuinig mee om.

In Yakuza Like A Dragon kan je uit verschillende beroepen kiezen.

Ook de keuze om één of meerdere vijanden aan te vallen wordt ineens erg belangrijk, zeker wanneer het één tegen vijf wordt. Met het vorige combatsysteem sloeg je, wanneer je outnumbered was, als een gek aan het rollen en dodgen, dat is er nu niet meer bij. Met een goed getimede druk op de cirkelknop kan je echter wel een perfect block uitvoeren. Zorg er alvast voor dat je die timing goed onder de knie hebt want die Japanse gangsters kunnen behoorlijk hard meppen.

Om de combat nog meer diepgang te geven kan je in Yakuza Like A Dragon uit verschillende beroepen kiezen. Zo kan je Ichiban laten aantreden als bodyguard, breakdancer of als dakloze - dat laatste is niet bepaald een beroep- en elk beroep heeft zo zijn eigen special moves. De ene al hilarischer dan de andere. Zo kan je als dakloze een aanval met duiven uitvoeren. Dat is er één waarbij je een handvol mais naar je tegenstander werpt, die dan vervolgens wordt omsingeld door een troep agressieve gevleugelden. Of de barmeid die een fles champagne gebruikt om...dat laat ik aan jullie fantasie over.

Als je kijkt naar de bestaande turn-based topgames dan schiet Yakuza nog te kort.

Komt daar trouwens nog eens bovenop dat je een crew van vier kan samenstellen en dat jouw team ook allemaal individueel een beroep kan kiezen. Een vernuftig combat systeem met héél véél variaties en combinaties die garant staat voor uren experimenteren maar dat best nog wat verfijning kan gebruiken. Zo is het jammer dat je een turn verliest door een item te gebruiken en kan een area attack nutteloos zijn door het continue bewegen van je vijanden. Het is nooit storend maar als je kijkt naar de bestaande turn-based topgames dan schiet Yakuza nog te kort.

Het gebruik van omgevingsobjecten om je tegenstanders te vloeren blijft wel behouden. En ik moet jullie uiteraard niet vertellen hoe bevredigend het kan zijn om op iemands muil te slaan met een oude fiets, een plantenbak of een verkeerskegel.

Sandbox op zijn Japans

Net zoals de vorige Yakuza games is Like a Dragon een open world sandbox. Dat wil zeggen dat je vrij kan rondlopen en doen wat je wil. En daar toont de game zijn echte kracht en enorme inhoudelijke rijkdom. De straten van Kamurocho krioelen van de NPC’s en op elke straathoek valt er wel iets te beleven.

Van random combat encounters, die overigens snel vervelend kunnen worden, tot maar liefst 52, ik herhaal, 52 sidequesten. Maar daar stopt het niet bij. Heb je de vorige games gespeeld dan zal dit zeker geen verrassing zijn, maar in Like A Dragon kan je tientallen uren besteden aan mini-games. In één van de vele arcades die de stad rijk is, kan je naar hartenlust SEGA-klassiekers herspelen zoals Outrun en Virtua Figter 2. Is retro-gamen niet je ding? Geen nood! Je kan ook CEO worden van een klein bedrijfje. Je neemt dan de dagelijkse leiding over een ploeg werknemers, koopt een paar gebouwen en zorgt er zo snel mogelijk voor dat je winstgevend bent.

Ook de verzamelaars zullen hun gading vinden in de game.

Klinkt dat enorm saai? Wel dat is het absoluut niet want zelfs een boring presentatie aan de raad van bestuur wordt een gevecht op leven en dood. Voor ik het goed en wel besefte was ik er een dikke twee uur aan kwijt.

In één van de vele arcades kan je naar hartenlust SEGA-klassiekers herspelen zoals Outrun en Virtua Figter 2.

Verzamelen geblazen!

Ook de verzamelaars zullen hun gading vinden in de game. De straten liggen bezaaid met collectibles. Sommige onmiddellijk bruikbaar zoals wapens en armor, andere zijn dan weer crafting materialen voor upgrades. Na een goeie tien uur spelen unlock je een pittige dame die al je crafting dromen zal waarmaken. Prikkeldraad rond je favo baseball bat? Geen probleem! Maar wat als je die ook in het goud kan krijgen en telkens je een baddie slaat geef je die een stroomstoot? Veel beter toch?! Mwooooohahahahahaha!

De straten liggen bezaaid met collectibles.

Maar is nog meer, meer zeg ik u! Hou je van urban exploring? Ook daar heeft Like a Dragon voor gezorgd, je kan namelijk op zoek naar een 20tal Kappa (een kruising van Manneke Pis en een kikker), neem er een foto van en je verdient er vlot een paar yen mee. Wat overigens ook opvalt is het realisme van de straten van Kamurocho. Er is erg veel aandacht besteed aan het zo waarheidsgetrouw mogelijk maken, voeg daar de originele Japanse stemmen aan toe en je waant je echt in een Aziatische metropool.

Meeslepende verhaal met fantastische humor

De Yakuza-games zijn gebouwd op sterke personages en hun herkenbare verhalen en ook Like A Dragon is daar geen uitzondering op. De main storyline is er één van volwassen thema’s. Eén van verlies en verraad. Eén van de slechteriken zijn niet altijd slecht. En tot mijn eigen grote verbazing is de toon daarin erg serieus en zitten er een paar hoofdstukken in de game die gevoelige gamers beter kunnen vermijden.

SPOILER: Zo sluit één van de Yakuza-bazen zijn baby op in een kluis in het station van Tokyo en hangt een uitbater van een louche soapland zich op in de inkomhal van zijn eigen etablissement. Slik, dat is best wel lugubere shit.

Gelukkig zijn er nog de sidequesten en oh man, die sidequesten zijn billenkletsend grappig. En dat is ook echt nodig om de zwaarmoedigheid van de main story wat luchtigheid te geven. Er is echter 1 van de 52 die ik jullie wil spoilen. (wie dat niet wil slaat deze paragraaf best over). Ichiban Kasuga mag dan wel een stoere bink zijn maar de man heeft een hart van goud;

Zo wordt hij tijdens een avondwandeling aangeklampt door een zenuwachtige jongeman. De kerel is op zoek naar babymelk en luiers. Om geen tijd te verliezen stelt Ichiban voor om de melk te gaan halen. Topkerel toch! En zo gezegd zo gedaan, na een korte trip naar de supermarkt staan beide heren terug voor de deur waar ze mekaar voor het eerst ontmoetten.

Babygilletjes klinken door de gangen van het gebouw maar wanneer ze de deur openen zien ze een stel volwassen mannen in pampers die geborstvoed worden door een volumineuze nanny. Ik kreeg alvast tranen in mijn ogen van het lachen en dit is heus niet het enige hilarische verhaal dat je zal kunnen navertellen.

Rare jongens die Japanners...

Co-op mini-games

Zoals eerder aangehaald zijn de mini-games een integraal deel van de Yakuza beleving en de kans dat je er veel tijd wil aan besteden is erg groot. Ze zijn het overigens allemaal echt waard. Wie zich wil meten met zijn vrienden kan dat in local co-op mode en dat voor Virtua Figter 2, 2.1 en 5 Final Showdown. Gewoon tweede controller inpluggen en je bent vertrokken. Ook de Pachinko machines zijn als afzonderlijke mini-game beschikbaar maar wees voorzichtig want die dingen staan in Japan erom bekend om razend verslavend te zijn!

01/02/2020
8,0
0

Conclusie van Bruno

Yakuza Like a Dragon is veel meer dan de som van zijn individuele onderdelen. Het is een stand-alone game die het beste van zijn voorgangers leent en er een nieuwe soyasaus over giet. De die-hard fans zouden wel eens teleurgesteld kunnen worden door de radicale switch van combatsysteem maar dat zou onterecht zijn want het past gewoon perfect in een game die erg hard steunt op zijn personages en hun verhalen. De cutscenes hadden gerust wat korter gemogen. Vooral in de main storyline leek het iets te vaak dat ik naar een animatiefilm zat te kijken in plaats van daadwerkelijk te gamen. Maar een goeie afwisseling tussen main en side missions is wat mij met plezier teintallen uren deed investeren in deze game. Nieuwkomers hoeven zich geen zorgen te maken, je hebt geen voorkennis nodig om dit deel te spelen. Er is zeker nog verbetering mogelijk maar de hilarische humor en het zéér grote volume aan questen en mini-games maakt dat Like a Dragon een meer dan een volwaardige aanvulling is tot het Yakuza universum. En één die verdient om door zowel de fans als nieuwkomers te worden gespeeld.

• Fantastische humor
  • Enorm uitgebreid
  • Geweldige personages