XIII Remake

4,0
Reviewscore
User scoreAl 0 stemmen
0

XIII Remake

Als Belg mogen we fier zijn op onze rijke geschiedenis aan striptekenaars en hoe we het medium tot de dag van vandaag nog steeds in eer houden. Af en toe duikt er eens een nieuwe reeks op, zoals XIII, waar zelfs Ubisoft indertijd potentieel in zag en het in 2003 als een first-person shooter op de markt bracht. De game kende zodanig veel charme (mede door de cell-shaded graphics en bepaalde gameplaymechanieken) dat het een cultstatus verwierf. Nu, welgeteld zeventien jaar later, probeert Microïds de serie nieuw leven in te blazen met een remake.

De afgelopen zeven jaar hebben we de ene remaster/remake na de andere de revue zien passeren. Niet allemaal even geslaagd, maar niettemin typerend voor de vorige generatie (mogen we dat al zeggen?) consoles. Met XIII voegt uitgever Microïds daar nu dankzij ontwikkelaar Playmagic een nieuwe titel aan toe.

Dit in de hoop fans van het origineel de topgame te laten herontdekken, en uiteraard ook een nieuw publiek aan te spreken. Deze first-person shooter werd zeventien jaar geleden immers zodanig gesmaakt, dat de interesse er zeker was. Een moeilijke opdracht voor het, zo goed als onbekende, Playmagic zo bleek...

XIII focust zich op de avonturen van een geheim agent die, eenmaal aangespoeld op het strand, zich niks meer herinnert.

Waarom wel 

Intrigerend verhaal 

Los van het feit dat ondergetekende als twaalfjarig broekventje aangenaam verrast werd door XIII, dat in 2003 op pc, Xbox en PS2 verscheen, zijn er enkele goede redenen waarom het verhaal om te beginnen de moeite is om te (her)ontdekken.

Gebaseerd op de de gelijknamige stripreeks focust XIII zich op de avonturen van een geheim agent die, eenmaal aangespoeld op het strand, zich niks meer herinnert. Agent XIII lijdt aan geheugenverlies en ontdekt al snel dat de FBI hem op de hielen zit omwille van de moord op Amerikaans president William Sheridan. Maar is hij echter de dader?

Alle sporen wijzen in zijn richting en toch is er meer aan de hand. In de videogame zal je dan ook de zoektocht naar je ware identiteit starten en gaandeweg, missie na missie, meer te weten komen.

First-person shooter pur sang 

Het leuke aan XIII als videogame is het old-school schieten. Deze first-person shooter laat je vijanden op verschillende manieren neermaaien en om de tevredenheidsfactor bij elke kill hoog te houden, zijn er extraatjes voorzien.

In tegenstelling tot het origineel is je wapenkeuze iets beperkter en kan je via een keuzewiel je wapens selecteren. Deze varieren van een rifle, shotgun en pistool tot een handvol granaten, een raketwerper en zelfs een kruisboog. Met die laatste hadden we het meeste plezier, gezien heel wat missies opgebouwd zijn uit het inflitreren van zwaarbewapende militaire domeinen waarbij het meteen game over is als men alarm slaat.

Het leuke aan XIII als videogame is het old-school schieten.

Via stealth kan je vervolgens op afstand netjes met je kruisboog vijanden in het hoofd schieten, waarna je – geheel in stripverhaalstijl – linksboven op het scherm een close-up  krijgt van je kill.

Het wordt nog beter als je ook personen als gijzelaar kan nemen of objecten uit de omgeving inventief kan gebruiken om tegenstanders uit te schakelen. We haalden nog nooit zoveel voldoening uit het slaan van een stoel of asbak tegen iemand zijn gezicht.

Het leuke aan XIII als videogame is het old-school schieten.

Waarom niet

Grafische teleurstelling 

Toen Ubisoft nog aan het roer stond bij de ontwikkeling van XIII, wist het zeventien jaar geleden aangenaam te verrassen door cell-shaded graphics te hanteren. De game kreeg zo ineens meer cachet en wist zich, gezien de titel gebasseerd is op een stripreeks, meteen te onderscheiden van andere shooters.

Het gaat echter van kwaad naar erger bij XIII.

Nu Microïds ontwikkelaar Playmagic inschakelde voor de remake, is er – tot vervelens toe – teveel aan het originele bronmateriaal gesleuteld. Zo is er op grafisch vlak ingegrepen en zijn alle levels en character models van een extra plastiekachtig likje verf voorzien. Hierdoor valt ineens een stukje charme van weleer weg, vooral als er nog heel wat oneffenheden te bespeuren zijn en gekartelde lijnen duidelijk zichtbaar zijn.

Bij momenten praktisch onspeelbaar 

Het grootste pijnpunt bij deze remake van XIII is niet hoe Playmagic de game grafisch onder handen heeft genomen, maar vooral hoe ze de titel hebben afgewerkt. Zo duiken er al vanaf de eerste minuut problemen op, waaronder een constante screen tearing en zakken de frames per seconde bij enige vorm van interactie.

Je zou haast gaan denken dat de game te zwaar is voor onze PlayStation 4 Pro, maar niets is minder waar. Playmagic heeft er een echt zooitje van gemaakt waardoor de game bij momenten letterlijk onspeelbaar wordt. Het selecteren van een granaat zorgde er bij ons voor dat we geen enkel ander wapen meer konden gebruiken en bepaalde verhaalsequenties werden verkeerd ingeladen waardoor we volledige levels opnieuw moesten spelen in de hoop dat het deze keer wel ging lukken.

En dan zwijgen we nog over de audio. Ontbraken daar files? Vielen ganse stukken conversatie weg? Of werden die gewoon niet opgenomen? Wie zal het zeggen. Op het vlak van zorg en kwaliteit alvast een dikke buis. Ik kan niet begrijpen dat een uitgever een wanproduct als dit op de markt brengt.

Euhm... is dit normaal? Of gewoon een van de honderden bugs?

Rampenplan aangekondigd 

Voor een game waarvan het verhaal nog geen 4 uur in beslag neemt en je alle bronmateriaal ter beschikking hebt om van een remake iets moois te maken, zou je niet verwachten dat er tig problemen bij het spelen zouden opduiken. Het gaat echter van kwaad naar erger bij XIII.

Zo zullen geluidseffecten na verloop van tijd wegvallen, neergeschoten vijanden blijven hangen en je zal zelfs hinder ondervinden bij het herladen en schieten. Hoe dit ooit is kunnen gebeuren, daar hebben we het raden naar.

Wij vinden het alvast doodzonde dat een game als XIII niet de remake krijgt waar het volgens ons absoluut recht op heeft. Microïds zag de bui reeds hangen en wist op release een rampenplan aan te kondigen met een waslijst aan aankomende bugfixes. Toch is het kwaad reeds geschied en zien we niet snel beterschap voor deze remake…

 
Releasedatum
11/10/2020
4,0
Reviewscore
User scoreAl 0 stemmen
0

Conclusie van Johan

Hoe Microïds ooit heeft kunnen beslissen dergelijk eindproduct op de markt te brengen, is voor ons een groot vraagteken. Deze remake van XIII kent zodanig veel technische mankementen dat fans van het origineel moeite zullen hebben hier opnieuw tijd aan te spenderen. Laat staan nieuwkomers die goede kritieken hadden gehoord over het origineel. Die zullen nog het meest bedrogen uitkomen. We kunnen deze versie dan ook aan niemand aanraden. Cru gezegd: je koopt – voorlopig toch - beter de game uit 2003.

  • Solide verhaal
  • Uitvoeren van kills
  • Game breaking bugs
  • Tal van glitches
  • Originele cell-shaded graphics zijn aangepast en verliezen hun charme
  • Constante screen-tearing en framedrops

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments