"Xenoblade Chronicles: Definitive Edition moet je vooral spelen om z'n fantastische wereld"

7,0
0

De beste RPG aller tijden! Geneest kanker en lost wereldhonger op! Alllemaal hoge verwachtingen, maar kan de game hier 10 jaar later nog steeds aan voldoen of heeft nostalgie onze blik vertroebeld?

Alles begint met Biones en Mechonis, twee titanen die de strijd aangaan met elkaar. Raar maar waar: zij vormen uiteindelijk twee continenten, bewoond door de menselijke Homs enerzijds en de mechanische Mechons anderzijds. Deze twee rassen raken verwikkeld in een eeuwenoud conflict waar geen einde aan lijkt te komen. Enkel het wapen genaamd de Monado kan de Mechons gemakkelijk te lijf, maar er zijn enkele problemen aan verbonden. De enige Homs die de Monado kan gebruiken is Dunban, en het vergt bovendien enorm veel van hem.

"Het begin van een stevig JRPG-avontuur waar je een hele tijd zoet mee bent."

Een jaar na een verwoestende veldslag ligt Kolonie 9 er relatief vredig bij. Dunban is herstellende van zijn vorige strijd, zijn zus Fiora bereidt gezellig lunches voor haar broer en haar vlam Shulk, en er gaat zeker niemand sterven in de nabije toekomst. Tot de Mechons Kolonie 9 aanvallen, uiteraard. Tot nu toe heeft Shulk enkel de mysterieuze Monado bestudeert, maar nu speciale, sterkere Mechons voor de voordeur staan, is hij genoodzaakt om te proberen het wapen zelf te hanteren. Dat lukt verbazingwekkend goed, en dus gaat hij samen met zijn beste vriend Reyn eropuit om de Mechons op te jagen.

"Shulk is na zoveel jaren uitgegroeid tot een geliefd personage binnen het Nintendo-universum."

Opgefrist

Het weergaloze verhaal biedt verscheidene wendingen die je meeslepen en ook de worldbuilding is uitgewerkt tot in de puntjes. Geen een van de personages is spectaculair, maar wel interessant om te volgen. Door Affinity op te bouwen tussen personages krijg je (naast een voordeel in gevechten) toegang tot Heart to Heart fragmenten, die je een interactie laten zien tussen de twee personages en je zo meer over hen en hun band leert. Bovendien zijn de stemmen volledig ingesproken met Britse accenten, wat hen des te specialer maakt.

De combat blijft een chaotische puinhoop, al is het een kwestie van persoonlijke smaak.

Voor zijn tijd zag Xenoblade Chronicles er wat ruw uit, dus opgefriste graphics waren een must voor deze versie. De wijde omgevingen zijn inderdaad prachtig, maar characters zien er soms wat waziger uit in vergelijking. De uitgebreide wereld is nog steeds even indrukwekkend om te doorzoeken, zeker met de grafische upgrade. Er verloren lopen is heerlijk, al is de wereld zelf nogal leeg. De meeste zijmissies zijn banaal, van het soort ’verzamel x aantal botten/eieren/pelsjes/schaamharen’. Wat variatie was hier dus wel fijn geweest.

"De fantastische wereld is er eentje die vraagt om verkend te worden."

Revolutionair of chaotische puinhoop?

Het real-time vechtsysteem heeft menig fan verdeeld. Door velen wordt het gelauwerd als een revolutionair vechtsysteem, en anderen haten het vurig met de kracht van duizend brandende zonnen. De waarheid is een kwestie van persoonlijke smaak.

Je vecht real-time in een groep van 3, waarvan je zelf één personage bestuurt. Waar de combat zo apart is, ligt in het feit dat iedereen automatisch aanvalt en doet denken aan MMO’s en MOBA’s. Wel heb je Talent Arts, vaardigheden die schade toebrengen, genezen en buffs die je kan gebruiken naar believen. Deze Talent Arts hebben vaak bijkomende bonuseffecten, die van toepassing zijn onder specifieke voorwaarden, zoals Break veroorzaken als je de vijand in de rug raakt. Met Chain Attacks kan je een lange combo maken waarbij al je teamleden samenwerken. Je Talent Arts hebben een cooldown periode voor je ze weer kan gebruiken, maar voor de rest is er geen magie, geen voorwerpen of speciale metertjes. Je gezondheid wordt automatisch weer aangevuld na elke gevecht.

Er zijn veel vernieuwende ideeën, zeker voor de tijd dat het origineel verscheen, al werken ze niet allemaal even goed.

In theorie klinkt het allemaal mooi, maar in de praktijk is het vooral een chaotische puinhoop. Zo wordt het personage dat de meeste schade heeft aangericht aangeduid met een Aggro cirkel, wat betekent dat de tegenstander dit personage zal aanvallen. Krijg je de Aggro cirkel en wil je van achteren aanvallen, heb je dus maar beter een vaardigheid die Aggro reduceert of je staat rondjes te draaien.
Combat is een kwestie van dezelfde vaardigheden in de meest effectieve volgorde te gebruiken, liefst met de bedoeling om je vijanden te raken met Break, Topple en Daze. Dan is het wachten en automatisch aanvallen terwijl je wortel staat te schieten totdat de cooldowns verstrijken.

"De stevige art direction van het origineel komt ook in deze herwerkte versie goed tot z'n recht."

Na een tijd went het, en als alles juist verloopt krijg je wel aangename gevechten, maar even vaak werken je teamleden slecht samen. Zoals geen Talent Art gebruiken die de status Topple toebrengt nadat je Break hebt toegebracht waardoor je moet wachten tot je je Break aanval weer kan gebruiken voor een nieuwe poging. Er zijn ook maar drie strategieën om je teamleden te coördineren: Engage (personages kiezen zelf hun doelwit), Focus (personages vallen dezelfde vijand aan als de leider), en Come (ga geen gevecht aan en volg de leider). Elk gevecht begint ook standaard op Engage. Individuele opties, bijvoorbeeld een bepaald personage laten concentreren op genezen, waren zeker welkom geweest.

Soms krijg je een fragment te zien waarin een tegenstander een bepaalde aanval uitvoert tegen een teamlid als een waarschuwing uit de toekomst. Hierna kan je naar het uitgekozen doelwit gaan om hen te waarschuwen en een actie voor hen te kiezen, zoals Shield. Hoewel dit concept op zich een cool idee is, onderbreekt het vaak het tempo van het gevecht. Zeker tijdens langere vechten tegen belangrijke bazen krijg je regelmatig deze visioenen, en is het erg storend. Bovendien werkt het niet altijd naar behoren. Soms druk je op de B knop en heb je per ongeluk Encourage gekozen in plaats van Warn, waardoor ze alsnog de volle lading krijgen.

01/02/2015
7,0
0

Er zijn veel vernieuwende ideeën, zeker voor de tijd dat het origineel verscheen, al werken ze niet allemaal even goed. Met name het real-time vechtsysteem met waarschuwende visioenen dat vaak nogal klungelig speelt. Voor sommigen (vooral liefhebbers van MMO’s) is het wellicht een plezier, maar voor anderen zal het niet hun ding zijn. Zij komen vooral terug voor het originele verhaal en de boeiende wereld, die een plezier is om te ontdekken.
  • Vernieuwde graphics die de omgevingen eer aandoen
  • Prachtige open gebieden om te ontdekken
  • Origineel verhaal