XCOM: Enemy Within Mobile

9,3
0

XCOM: Enemy Within Mobile

Tactische no-brainer

Zelden hebben we zo'n makkelijke review moeten knallen als deze. Een turn-based tactische game, met een besturing die niet meteen op maat is van een consolecontroller, blijkt onverwacht een instantklassieker te zijn, en wordt nu geconverteerd naar een platform dat bèter geschikt is voor dit soort games. Er was niets anders dan slechte wil nodig geweest om van de mobiele versie van XCOM: Enemy Within een sof te maken, en die heeft 2K Games allerminst getoond. Maak kennis met een van de weinige tablet- of smartphonegames die je - per ongeluk of niet - een paar haltes later, of beter gezegd te laat, zullen doen uitstappen.

Meestal laten we je in onze reviews enkele paragrafen lang in het ongewisse, braafjes een paar lichtere plus- en minpunten afvinkend, voordat we in een verrassende twist de game hetzij compleet de wolken in prijzen, hetzij een finale doodsteek toedienen. Maar voor de mobiele versie van XCOM: Enemy Within kunnen we de beleefdheden net zo lief overslaan. Het gaat namelijk om een mobiele port van een uitstekende tactische game die vorig jaar op de last-gen-huiskamerconsoles en de pc verscheen, die eigenste game was al een relevante uitbreiding voor een even uitmuntende game die een jaar eerder op de markt kwam, en die eerste game werd ook al succesvol omgezet naar mobiele toestellen. Kon het dus misgaan met deze? Nee dus, en we wachten bijgevolg geen tekstregel langer om lyrisch te zijn over XCOM: Enemy Within voor iOS- en Android-toestellen (en de Kindle Fire van Amazon, mocht je zo'n apparaat in een vlaag van koopwoede hebben opgepikt op een buitenlandse luchthaven), een mobiele 'port' van een game die vorig jaar opnieuw een onverwachte klepper bleek op de 'grote' gameplatformen.

Director's cut

Wat we al weten over Enemy Within, is dat het vorig jaar werd gelanceerd als uitbreiding op XCOM: Enemy Unknown uit 2012, maar die je eigenlijk eerder een soort 'director's cut' kunt noemen. De eerste game leverde al een zeldzaam vlotte mix tussen turn-based tactiek (vier tot zes soldaten uit een commando-eenheid inzetten tegen buitenaardse indringers) en strategie (een basis beschermen, onderhouden, en zowel het wapentuig als het kunnen van je troepen verbeteren met wetenschappelijk onderzoek en vernuftigheid). En de opvolger deed daar nog een schepje bovenop met nieuwe en krachtigere tegenstanders, nieuwe wapens (zoals een mechanisch exoskelet), en het nieuwe buitenaardse goedje 'meld', dat je meteen voor een hartverscheurende ethische keuze plaatste: zette je het gewoon in om het wapentuig en het pantser van je soldaten te verbeteren, of veranderde je hen zèlf in bionische superkrijgers? En dan was er de nieuwe subplot, waarin je een compleet nieuwe (menselijke) vijand tegenover je kreeg, en die de volledige verhalende campagne van de game wat extra snedigheid gaf. Vooral een nieuwe, verrassende sequentie ergens halfweg de game voerde tegelijkertijd de spanning op én gooide je wat de samenstelling van je troepen betreft weer eventjes van je aplomb.

Thuis op een touchscreen

Die elementen zitten dus ook in deze tweede mobiele port, die in meerdere opzichten een no-brainer is. Om te beginnen is er het feit dat de originele game, hoe sterk ook, niet eens beschikte over controls die écht op maat van een huiskamerconsole zijn, en wat dat betreft dus beter thuis is op een toestel met een aanraakscherm. Wat is er namelijk beter dan een pad naar het volgende dekkingspunt uitleggen met de duimstick van je controller? Gewoon op het scherm tikken waar je commando naartoe moet, dàt dus. Wat is er beter dan door beschikbare opdrachten te springen met diezelfde knoppencontroller? Gewoon de commando's aantikken op het scherm, dàt. Alles wat je in deze mobiele versie van de game doet, gaat sneller dan op de huiskamerconsole of zelfs de pc. En grafische krijg je (hoewel de originele game ook weer niet bekend stond voor zijn fantastische visuele presentatie) een game die er nagenoeg hetzelfde uitziet als de huiskamerversie.

Het belangrijkste bezwaar tegen XCOM: Enemy Unknown was dat de multiplayercomponent er standaard niet in zat, maar bij deze Enemy Within hoef je niet te wachten op een update. De multiplayer is opnieuw asynchroon (spelen - wachten op een zet van je tegenspeler - verder spelen), maar dat is perfect in lijn met het genre. En de mogelijkheid om rechtstreeks je prestaties te delen via Facebook is ook niet mis. XCOM: Enemy Unknown draait alleen op krachtigere toestellen, en vereist in de regel een reboot voordat hij echt goed werkt, maar als je apparaat aan die vereisten voldoet speelt hij vlotjes.

9,3
0

Conclusie van Praga

We zouden nog kunnen muggenziften over het kontlelijke lettertype van de promptteksten in deze mobiele versie van XCOM: Enemy Within, of de schaarse minpunten van de originele console- en pc-game nog eens onder het licht kunnen houden (nog eens: de graphics mochten wat meer vlees hebben), maar zo zijn we niet: XCOM: Enemy Within is - ook op mobiele toestellen - een loeier van formaat, en zou wel eens de eerste AAA-game kunnen zijn die even sterk is voor fauteuilgamers als spelers die zich onderweg eventjes onledig willen houden met een degelijke tactische game.

• Multiplayer meteen erin
  • Volwaardige port
  • Betere besturing dan de consoleversie