XCOM 2: The Collection (Switch)

7,0
User scoreAl 1 stemmen
10,0

XCOM 2: The Collection (Switch)

Als er een game genre is dat voor de Nintendo Switch uitgevonden lijkt, dan is dat ongetwijfeld het strategiegenre. Het feit dat je makkelijk korte spelsessies kan spelen én dat de Switch onthoudt waar je gebleven bent, is een gigantisch pluspunt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat games als Wargroove, Fire Emblem en Mario + Rabbids Kingdom Battle zo populair zijn. Geen verrassing dat de op pc zo populaire game XCOM 2 de overstap maakt naar de Switch om de harten van strategiegamers ook hier te proberen veroveren.

XCOM 2 is een turn-based strategiegame die oorspronkelijk op pc en mac het levenslicht zag begin 2016. De game uit het huis van Firaxis Games werd met open armen ontvangen en staat nog steeds te boek als een van de betere games in het genre. Op de Nintendo Switch krijg je naast de basisgame er de uitbreiding War of the Chosen voor dezelfde prijs bij.

Absoluut een goeie deal als je het mij vraagt, want je krijgt door zijn diepgaande verhaal en gameplay véél waar voor je geld. Wil je meer weten over het verhaal van de game? Lees dan zeker even de review van Raf terug. Ik focus mij in deze review op het technische aspect van deze Switch-versie.

Graphics

Bij het opstarten van de game valt meteen op dat de cinematics van een erg hoog niveau zijn en dat de kwaliteit verrassend goed is voor Nintendo’s hybride console. Je merkt dat ontwikkelaars telkens meer en meer grafische pracht uit de Switch weten te puren in zijn derde levensjaar. Jammer genoeg wordt hetzelfde grafische niveau niet gehaald in de gameplay. Hier merk je dan weer wél de beperkingen van de Switch en opofferingen die de ontwikkelaars hebben moeten maken. Units missen zowat alle details en scherpte waardoor het lijkt alsof ze uit de vorige generatie consoles zijn ontsnapt.

Op Switch krijg je naast de basisgame er de uitbreiding War of the Chosen voor dezelfde prijs bij.

Ook de details van schaduwen en de textures die gebruikt worden, zijn naar mijn mening toch onder niveau. Het lijkt erop dat ze de pc-versie als basis hebben genomen en deze op de laagste resolutie hebben gezet. Bovendien leek de game mij in handheld modus een pak scherper te zijn, terwijl in docked mode het technisch allemaal wat minder leek. Ondanks het feit dat deze lagere grafische details weinig tot geen invloed hebben om het spelplezier, zijn de beperkingen die de processors van de Switch geven niet te overzien.

Performance

Doordat de turn-based gameplay weinig flitsende en snelle actie bevat, is het een logische keuze geweest om de game op een standaard van 30 frames per seconde te laten draaien. Dit, in combinatie met de hierboven besproken grafische concessies, zouden ervoor moeten zorgen dat de game verder feilloos draait. Dit is jammer genoeg niet het geval. Op zéér regelmatige basis gebeurde het dat de framerate een serieuze duik nam en in mindere mate dat mijn scherm een fractie van een seconde bevroor.

De laadtijden zijn niet meteen kort te noemen.

Daarnaast merkte ik screen tearing op bij het bewegen van de camera, iets wat ik persoonlijk erg vervelend kan vinden in een game. Ook het inladen van textures gebeurt niet altijd op tijd waardoor bepaalde objecten een seconde later dan zou moeten in beeld popten. Ook de laadtijden zijn niet meteen kort te noemen. Het spreekt voor zich dat dit zeker een stuk afbreuk doet aan de beleving die de ontwikkelaars willen neerzetten, maar deze zaken zijn voornamelijk waar te nemen nadat je jouw tactische beslissingen hebt genomen. Hierdoor hebben deze technische issues weinig tot geen impact op het verloop van de game zelf. Een geluk bij een ongeluk zou je bijna kunnen zeggen.

09/30/2016
7,0
User scoreAl 1 stemmen
10,0

XCOM 2: The Collection voor de Nintendo Switch is zeker geen perfecte game. Daarvoor laat deze versie op technisch vlak te veel steken vallen. De laadtijden zijn bij momenten dramatisch te noemen, framedrops zijn schering en inslag, textures laden soms erg laat in en de resolutie en details zijn beneden de standaard. Toch wil ik niet gezegd hebben dat deze XCOM 2 een slechte game is. Want ik heb me écht geamuseerd tijdens mijn speelsessies. Dit komt omdat al deze negatieve punten weinig tot geen impact hebben om de gameplay omdat je toch altijd de tijd neemt om je strategie uit te voeren. Dit zorgt er zelfs voor dat deze Switch-versie misschien wel het leukst is om te spelen, omdat je hierdoor XCOM 2 simpelweg kan spelen waar je maar wil. En of dat voor jou een breekpunt is, moet je best voor jezelf uitmaken.
  • Ideale game om onderweg te spelen
  • Diepgaande gameplay
  • Heel veel content