0

Wreckfest

Botsen zou de enige opdracht moeten zijn

vr 15/06/2018
Gereviewed door Michael
5 reacties

EIN-DE-LIJK. Na een Early Access-periode van meer dan vier jaar is Wreckfest officieel beschikbaar. Geen alpha- noch bètaspel meer, wel een volledig afgewerkte game waarin elkaar rammen centraal staat. Om die mijlpijl te vieren kroop ik achter het virtuele stuur van een racewagen in de hoop dat nog te kunnen navertellen. Hoe ik dat avontuur heb beleefd, lees je hieronder.

De C125 Rocket, mijn eerste wagen in dit botsingfestijn, levert weinig accurate zoekresultaten op wanneer ik hem op Google intyp. Daaruit concludeer ik dat accuratesse er op het vlak van de auto’s weinig toe doet in een spel dat vooral veel blutsen en builen wil creëren. Toch passeer ik voor de zekerheid even langs de garage, vergezeld van knallende Drum-‘n-bass, om het uiterlijk van deze verroeste starterswagen te pimpen. Tunen kan ook, op vier vlakken zelfs, maar aangezien alle instellingen op standaard staan, laat ik dat voor was het is. In m’n ooghoek zie ik de scores van dit hoopje ijzer, een ruime onvoldoende, en ik hoop dan ook snel een verbeterde versie te verdienen. Op naar de carrièremodus.

Racen toch iets te belangrijk

Het verhalende aspect bestaat uit vijf klassen waarbinnen je voldoende goed moet presteren om tot de hogere reeks te worden toegelaten. Daar zal je vrij vlot geraken, want de eerste tientallen races zijn vrij makkelijk te winnen en de ervaringspunten vliegen je rond de oren, zolang je maar tracht veel venijnige tikjes uit te delen en indien mogelijk de bonusdoelstellingen te bereiken. Drie wagens rond hun as laten tollen is bijvoorbeeld poepsimpel, want je kan tegenstanders perfect gebruiken om in bochten tegen te sturen. Realistisch voelt die besturing niet echt aan, ik speelde met een Xbox 360-controller en ging amper van de baan ook al hanteerde ik absurde snelheden in vrij scherpe bochten. Aan het begin van m’n eerste race gebeurde dat wel; ik werd meteen positief verrast door de physics van deze Wreckfest. De banden, die mij hadden moeten opvangen, vlogen in het rond en m’n knalroze wagen paradeerde fier met enkele blutsen.

De tweede race gooide voor mij persoonlijk op verschillende vlakken roet in het eten. Om te beginnen was een van de doelstellingen om de top 3 te halen. Geen verplichting, maar in een game zoals Wreckfest zou de rangschikking een bijkomend iets moeten zijn; rammen verdorie! Nu voel je je, omdat het extra ervaringspunten oplevert, verplicht goed te racen en dat doe ik liever in Project Cars bijvoorbeeld. Daarnaast is het parcours niet altijd duidelijk afgelijnd, waardoor je sporadisch een open ruimte ziet die eigenlijk geen deel uitmaakt van de race. Daarin rijden betekent je hopeloos belachelijk maken, maar ik zou liever de parcoursbouwers eens aan hun oren trekken.

Cheats niet toegelaten

Een nog storendere – in mijn ogen bug – beslissing van de ontwikkelaars is om shortcuts volledig te verbieden. Stel je voor: je rijdt tweede, wil een grasberm meenemen om de leider vol in de flank te rammen … Verboden. Het scherm toont een verbodsbordje, je staat plots zestiende van zestien deelnemers en kan aan een saaie inhaalrace beginnen. Een welgemikte beuk op een ander voertuig brengt je eigen wagen geen schade toe, toch een klein lichtpunt, maar wanneer je zelfs wordt geramd of in het decor vliegt, zal de schademeter tonen in welke staat je voertuig zich bevindt. Na verloop van tijd zal het spel meedelen welke onderdelen stuk zijn. Een opgeblazen radiator resulteert in rookontwikkeling en zo kom ik bij het grafische onderdeel aan.

Na een tijdje hangt je auto nog met haken en ogen aaneen. Dat is ook visueel merkbaar!

De omgevingen zien er leuk uit, de supporters juichen en boomtoppen ver weg van de raceactie mogen best gezien worden. Schade aan de auto’s wordt voortreffelijk in beeld gebracht, maar van bandensporen op grindwegen is bijvoorbeeld dan weer geen sprake. Toch reageert je auto volledig anders wanneer je op tarmac of kiezels rijdt en de physics in het algemeen zijn goed uitgewerkt. Ook het auditieve gedeelte krijgt een voldoende, al moet de knalpot van al deze wagens dringend nagekeken worden …

Variërende doelstellingen

Elke reeks, beginnende met de Regional Juniors, bestaat uit een aantal evenementen. Je volgt een niet-lineair parcours, in die zin dat er enkele events onmiddellijk beschikbaar zijn. Naarmate je goed presteert speel je ook andere spelvormen vrij, zoals 100% Destruction en A Wreckfest Challenge. Mijn grote frustratie, dat het racen voorop staat in een genre dat anders vraagt, wordt na verloop van tijd dus deels goedgemaakt en zo brengt Wreckfest uiteindelijk toch wat het belooft. Er is namelijk weinig leukers dan in een grote arena elkaar proberen in de kant te botsen. Dat maakt van de multiplayer aan noodzakelijk kwaad. De servers worden door de spelers zelf gehost, eigen regels kunnen worden ingesteld en van lag is er geen sprake.

PC : 2018
Xbox One : 2019
PS4 : 01/11/2019
7,5
0

Wreckfest hamert iets te weinig op het kapot rammen van tegenstanders, maar na verloop van tijd wordt de focus gelukkig verlegd. De physics zijn goed, grafisch valt er ook weinig op aan te merken, al verdienen de parcoursbouwers toch een klets op de poep. Al bij al een leuk spel, dat met € 35 echter niet goedkoop is.
  • Iemand rammen geeft altijd voldoening
  • Physics
  • Carrièremodus verveelt niet snel