WRC 9

8,5
0

WRC 9

Motorsporten heb je in alle maten en gewichten. Van motoren en touringwagens tot flitsende Formule 1-bolides. Toch is er in de motorsportwereld een niche die bij velen tot de verbeelding spreekt. Want wat is er geschifter dan met een wagen met meer dan 400pk over smalle modderige of spekgladde wegen vliegen? Juist, niet veel dus. En uit deze niche probeert ontwikkelaar Kylotonn al enkele jaren een succesvolle gamereeks te maken. Met WRC 8 maakten ze al een geweldige sprong voorwaarts. Of ze met nummer 9 de ingeslagen weg succesvol weten verder te zetten dat vertel ik je hieronder.

Adrenalinestoot

Waar het bij een racegame allemaal om draait is hoe prettig de wagens zich laten besturen. Ik kan je meteen gerust stellen: ontwikkelaar Kylotonn heeft ook in deze versie de zaken netjes op orde. De wagens liggen lekker nerveus op de baan, zoals het hoort bij een rallywagen, maar laten zich na enige oefening perfect besturen.

De physics zijn ook nu weer van een hoog niveau waardoor elk bultje, steentje en waterplas effect hebben op het gedrag van je wagen. Het is dus zaak om de hele rallystage lang gefocust en geconcentreerd te blijven! Dit gecombineerd met een waanzinnig goed snelheidsgevoel zorgt ervoor dat het rijden van rallystages adrenalinestoten geeft van hier tot in Tokio.

Adembenemende wolkbreuk

En dat van Tokio kan je ook best letterlijk nemen, want Japan is een van de nieuwe landen waar je naartoe kan in de game. De stages zijn hier een mooie combinatie van asfaltwegen met hoge grip en smalle wegen die doorheen pittoreske dorpjes slingeren. Nieuw-Zeeland heeft dan weer een van de leukste en uitdagende wegen om op te rijden. Tot slot doet ook Kenia zijn intrede waar je met je wagen over de steppe sjeest.

Wat betreft content zijn de belangrijkste spelmodi aanwezig.

Deze laatste is wat mij betreft de minst interessante, omdat qua omgeving hier weinig variatie in te vinden is. En nu ik het over variatie heb, de verschillende weerseffecten die in de game zitten, zijn van een ontzettend hoog en knap niveau. De manier waarop de zon door een dik wolkendek priemt en de regen naar beneden gutst waardoor je ruitenwissers niet snel genoeg heen en weer kunnen gaan, is bij momenten adembenemend te noemen.

Join the club

Wat betreft content zijn de belangrijkste spelmodi uiteraard aanwezig. De grootste brok vind je in de carrière. Deze verschilt niet bijster veel ten opzichte van vorig jaar en stelt je in staat om op te klimmen van de Junior WRC-klasse naar de koninginneklasse zelf. Dit doe je uiteraard door rally’s te rijden, maar ook door als manager je team te organiseren. Zorg voor voldoende rust, haal de beste mechaniekers in huis en upgrade je wagens in de R&D-afdeling.

Van een rewind-knop is in deze simracer geen sprake.

Naast de carrière kan je ook aan de slag in een enkel kampioenschap of een enkele rallystage. Maar Kylotonn heeft toch wel de focus op het online gebeuren gelegd met de toevoeging van eSports en clubs. In deze laatste kan je zelf kampioenschappen samenstellen en deze dan samen met je vrienden en kennissen afwerken. Hiervoor heb je de keuze uit alle huidige bolides uit de verschillende klassen én enkele klassieke rallywagens zoals de Lancia Stratos. En die moet je trouwens niet vrijspelen, want ze zijn vanaf het begin gewoon beschikbaar!

Sadomasochistisch kantje

WRC 9 is geen doordeweekse racer die je snel even oppakt om een rallystage te rijden. Om deze racegame onder de knie te krijgen, heb je bakken geduld en doorzettingsvermogen nodig. De wagens zijn erg nerveus op de weg en de minste inschattingsfout kan fataal zijn voor je overigens perfecte rit. Dan heb je de keuze om door te rijden met een hoop seconden achterstand of de stage opnieuw te beginnen. Want van een rewind-knop is in deze simracer geen sprake. Ik raad je trouwens aan om met een stuurtje te spelen als je er een in huis hebt. Dat rijdt net wat handiger en je krijgt ook meer mogelijkheden om de gevoeligheid naar jouw wensen aan te passen. Al is het racen met een controller ook best goed te doen.

Dubbele straffen

Ook het penaltysysteem helpt niet om je welkom te voelen. Het is logisch dat je strafseconden toebedeeld krijgt als je het decor invliegt en zo buiten beeld enkele toeschouwers meeneemt. Maar wanneer je iets te ver buiten de baan gaat en niet snel genoeg de baan weer op komt, dan krijgt je wagen een reset op de baan én krijg je gegarandeerd 5 strafseconden op je bord. Dit voegt zeker toe aan het realisme, maar vriendelijk is het niet meteen.

De FIFA-discussie

Doordat de carrièremodus vrijwel ongewijzigd is en er op andere vlakken weinig nieuws valt te ontdekken, rijst de vraag of het wel aangeraden is om deze WRC 9 in huis te halen als je de vorige versie in huis hebt. Dezelfde vraag die elke FIFA-gamer zich elk jaar moet stellen en dus ook eentje die hier van toepassing is.

Ben je een grote rallyfan en wil je de nieuwste locaties verkennen en racen met de huidige teams en coureurs? Dan moet je deze zeker in huis halen. Speel je de game sporadisch en heb je nu nog veel plezier met nummertje 8? Dan is een upgrade op day one niet meteen een must volgens mij. Dan wacht je beter even tot de game wat in prijs is gezakt.

09/03/2020
8,5
0

WRC 9 bouwt verder op de positieve punten van zijn voorganger en is daarom ontegensprekelijk de beste rallygame/simulator op de markt. Het is een enorme uitdaging om de besturing van deze waanzinnig snelle en wendbare bolides onder de knie te krijgen. Maar eens je daarin slaagt, dan is het genieten met de hoofdletter G. Zeker als je de prachtige vergezichten en weerseffecten meerekent. Want die zijn bij momenten om duimen en vingers bij af te likken. De game vraagt het uiterste van jou als gamer en is daarom zeker niet voor iedereen. Maar als je jezelf wil verdiepen in de wondere rallywereld, dan is deze WRC 9 verplichte kost!

• Uitdagende handling
  • Variatie in ondergronden en omgevingen
  • Prachtige weerseffecten