8,5
0

WRC 8

"WRC 8 belooft en brengt visuele verwennerij"

do 05/09/2019
Gereviewed door Praga

Acute hairpin. Crest 500 into jump. Bear left, don't cut. Left 3 wide, into open 4. Ja hoor, er is weer een nieuwe WRC-game op de markt en wat voor één. Hoog tijd om de snelheidsduivel in mij los te laten dus.

Geschreven door Frederic Verdickt.

Om maar te zeggen dat ik blij was met een "novice" setting en een duidelijke introductie wat er deze jaargang allemaal mogelijk was. Ik had namelijk nog een melksnor toen ik mijn laatste rally game speelde. Colin McRae Rally 2.0 op PC was dat in het jaar 2000.

20 jaar later

Een jaar later leverde Sony haar eigen officieel gelicenseerde WRC-game af. God, wat waren het simpelere tijden. Thuiskomen na een dagje school, zonder zorgen schijfje insteken en gaan, maar ik wijk af. Bijna 20 jaar later proberen ze elkaar nog steeds de loef af te steken in de strijd om de meest realistische rallygame, en moet ik ondertussen mijn snor dagelijks bijtrimmen. Hoe de tijden veranderen, toch?

WRC 8 belooft en brengt visuele verwennerij.

Wees gerust, ook de die-hard racers kunnen gerust hun hartje ophalen. Developer van dienst, Kylotonn Racing Games, maakt gulzig gebruik van zijn licenties en ervaring. Niet alleen zijn alle categorieën (Junior tot WRC), 14 rallies en meer dan 100 special stages speelbaar, ook letterlijk elk onderdeel van je wagen en rijervaring kan tot in het oneindige getweakt worden.

Saaie carrièremodus

En dat komt goed van pas in de lang(dradig)e career mode. Zo plan je je eigen events in, manage je je eigen team als ware het een Pokémon-deck en investeer je gewonnen punten in een Research & Development skill tree. Iets meer interactie dan in zijn voorganger dus maar na een aantal uur gameplay zal je een geeuw niet kunnen onderdrukken.

Dit komt voornamelijk door het ontbreken van een gevoel aan vooruitgang. Af en toe sturen andere teams een mail dat ze geïnteresseerd zijn in je kwaliteiten. Tot je beseft dat elk team krék dezelfde mail rondstuurt waarin enkel het automerk onderaan veranderd is. Verder wordt er gewoon verwacht dat de speler blijft rijden van rally naar rally om dan eens van team te wisselen dan wel de sprong te maken naar een volgende categorie.

Elke race, lang of kort, wordt voorafgegaan door en sluit af met lange laadtijden, zelfs op een PS4 Pro. Bij gebrek aan rewind-functie, die wel te vinden is bij de collega's van Formula 1 en MotoGP, worden fouten tijdens het rijden genadeloos afgestraft met een rood balkje aan de zijkant van je scherm. Dat en gekatapulteerd worden van de weg, uiteraard.

Visuele verwennerij

Een paar kleine modderspatten op een anders vlekkeloze bumper. WRC 8 belooft en brengt visuele verwennerij. Het wagenpark is beperkt maar de bolides zien er gelikt uit. Het snelheidsgevoel zit er boenk op. De echte ster van de show zijn de rally's zelf. Absolute oogsnoepjes die me steeds deden hunkeren naar meer. Sneeuw, zand en asfalt flitsen aan duizelingwekkende snelheden voorbij en voelen zeer realistisch aan. Ik kon zweren dat ik na een gamesessie gravel tussen mijn kiezen had zitten.

Vlotte besturing, ook met controller

Elke ondergrond vereist een andere aanpak. Er is een licht verschil merkbaar tussen de verschillende merken en klassen maar na een paar minuutjes gewenning ebt dat gevoel weg. Gelukkig moet je niet naar de winkel hollen voor een duur racestuur. Je controller werkt prima. Na een paar uur scheur je door de bochten alsof je nooit wat anders gedaan hebt.

Sfeervolle audio

Buiten wat minimalistische achtergrondmuziek in het menu is er geen sprake van een soundtrack. De motoren spinnen als tevreden kittens maar zijn verder onopvallend. Het zijn vooral de omgevingsgeluiden die veel indruk maken. Kiezels die kletteren tegen het chassis, boze windhozen die je van de baan proberen te duwen of lang gras dat waarschuwend ritselt tegen het portier wanneer je van de baan dreigt te gaan. In één woord: indrukwekkend.

Door regelmatig de tijdstippen en richting van de parcours aan te passen, zorgt Kylotonn elke race voor een unieke ervaring. Combineer dat met een dynamisch weersysteem en elke race wordt een nieuw avontuur. Af en toe word je afgeleid door drones, suïcidaal gevogelte en gekleurde rookpluimen. Het joelend publiek hangt precies nog altijd aan touwtjes maar dat kan de sfeer niet bederven.

Als de career mode begint tegen te steken, en trust me it will, is er nog een onderhoudende multiplayer om je te meten aan gelijkgestemde snelheidsduivels. Ook splitscreen mode maakt opnieuw zijn opwachting. Wie zet er de beste tijd neer vanop je eigen sofa?

13/09/2019
8,5
0

Conclusie van Praga

In een wereld waarin verbazend veel verschillende racestijlen vertegenwoordigd zijn in de gamesindustrie, blijft deze WRC8 toch wel een niche game door fans voor fans. Laat je als beginneling zeker niet tegenhouden. Door de intuïtieve, instapklare gameplay kom je er snel achter dat er niets zo verslavends is als de perfecte haarpinbocht nemen.
  • Visuele verwennerij
  • Authentieke rally-ervaring
  • Ook voor onervaren rallycoureurs