WRC 7

7,2
0

WRC 7

"Absoluut een stap vooruit ten opzichte van WRC 6."

do 14/09/2017

Er zijn zo van die zekerheden in het leven. Elk jaar krijgen we vanuit de voetbalhoek een nieuwe FIFA voorgeschoteld. Codemasters brengt op hun beurt elk jaar een nieuwe Formule 1-game op de markt. Sinds 2010 krijgen we van uitgever Bigben elk jaar de rallygame op ons bord, gebaseerd op het officiële World Rally Championship. Terwijl het echte kampioenschap zijn laatste 3 raceweekends ingaat, doet Bigben opnieuw een poging om deze zenuwslopende autosport op een correcte en leuke manier in een game te vertalen.

Het valt meteen op dat de ontwikkelaar veel werk heeft gestoken om van WRC 7 een betere en mooiere game te maken dan zijn voorgangers. Dat merk je meteen bij de eerste meters die je met je wagen rijdt. Aan de hand van een korte introductiestage word je ondergedompeld in de rallywereld. Op basis van het resultaat van deze rit stelt de game je een moeilijkheidsgraad voor, die je uiteraard later in de game kan aanpassen. De zorgvuldigheid waarmee de verschillende wagens zijn gereproduceerd is bewonderenswaardig. Zeker als je weet dat er in 2017 een hele resem nieuwe reglementen zijn ingevoerd. Zo zijn de wagens een pak aerodynamischer gemaakt waardoor ze er een pak stoerder uit zien. Daarnaast zijn ze ook nog eens 25kg lichter en hebben ze meer kracht ter beschikking uit de turbo. Dit alles om de sport spectaculairder en aantrekkelijker te maken.

Epische concentratie

Aangezien we hier te maken hebben met een game die gebruik maakt van de officiële WRC-licentie zitten alle merken in de game, maar race je tegen de echte coureurs op 52 officiële stages verdeeld over de dertien rally-locaties van het echte kampioenschap. Een leuke toevoeging zijn de Epic Stages. Dit zijn stages waarin jouw stuurmanskunsten en concentratie danig op de proef worden gesteld, want deze races duren meer dan15 minuten. Niet evident, maar een zeer leuke uitdaging.

Daar is de grip

De makers hebben trouwens goed geluisterd naar de grootste kritiek van vorig jaar. Toen voelde je weinig tot geen verschil tussen de diverse ondergronden en had je bovendien de indruk dat de wagens leken te zweven over het parcours. Dit werd grondig aangepakt en de wegligging is nu een pak beter. Je merkt nu duidelijk dat je op asfalt een veel betere grip hebt in vergelijking met bijvoorbeeld gravel of sneeuw. Op deze laatste ondergronden zal je veel meer doorglijden in de bochten waardoor je jouw rijstijl zal moeten aanpassen. Vooral in stages waarin gravel en asfalt elkaar afwisselen is het verschil duidelijk voelbaar. Die pluim mag het ontwikkelteam alvast op zijn hoed steken!

Op zoek naar sfeer

De belangrijkste modus in de game is de carrièremodus. Hierin start je met een klein team in de WRC Junior reeksen en is het aan jou om jezelf te bewijzen om je een weg te banen naar de eliteklasse van de sport. Jammer genoeg voelt de aankleding van deze modus zeer kaal aan. De monteurs en garage zien er armzalig uit. Ook de bewegingen van je monteurs of je avatar als je het podium van een rally haalt, zien erg zeer gedateerd uit. Hier merk je duidelijk dat de ontwikkelaars keuzes moesten maken en zich hebben gefocust op de physics en uiterlijk van de wagens en de rallystages. Deze laatsten werden een pak verbeterd ten opzichte van vorig jaar. Je hebt veel meer reliëf in de ondergrond en ook de layout van de stages is een pak uitdagender.

Jammer genoeg zien de omgevingen er allemaal niet even goed uit. De toeschouwers lijken tien jaar oud en ook de andere objecten in de omgeving zien er niet al te best uit. Ook het regeneffect ziet er erg belabberd uit. De regen die neervalt zijn gewoon grijze streepjes en het druppeleffect op het scherm hebben we bij andere (F1 2017) al veel beter gezien. Ook op audiogebied loopt WRC 7 nog enkele jaren achter. Het geluid van de wagens is ok. Het zoemen van de turbo bij het afremmen klinkt goed, maar er zit wat mij betreft iets te weinig verschil in het geluid van de verschillende wagens.

Zo ben ik persoonlijk héél blij met de aanwezigheid van de split screen-multiplayer.

Ook een soundtrack ontbreekt volledig. Je hebt een deuntje in het hoofdmenu, maar verder was er geen muziek te bespeuren. Je copiloot heeft alleszins wel een upgrade gekregen en leest zijn pace notes nu een pak accurater af. Al doet hij dat naar mijn gevoel eerder tegen zijn zin en niet met volle overgave. Akkoord, het zijn details, maar het zou anno 2017 toch wel iets meer mogen zijn.

Naast de eerdergenoemde carrièremodus kan je nog aan de slag in andere modi. Zo ben ik persoonlijk héél blij met de aanwezigheid van de split screen-multiplayer. Niets is leuker om met een vriend op de bank elkaar het vuur aan de schenen te leggen. Daarnaast kan je ook online aan de slag tegen racers uit de hele wereld en kan je ook je eigen kampioenschap in elkaar boksen. Tot slot zijn er ook de wekelijkse challenges waarin je jouw stuurmanskunsten kan vergelijken met anderen.

15/09/2017
7,2
0

WRC 7 is absoluut een stap vooruit ten opzichte van vorig jaar. De wagens laten zich, na enige oefening, prettig besturen en bewegen zich ook een pak realistischer over de verschillende ondergronden. Zeker met een controller is het een uitdaging om de opeenvolging van bochten succesvol door te komen. Een stuurtje lijkt mij hier dan ook echt wel aan te raden. Buiten deze positieve noten is het dan ook erg jammer dat de algehele presentatie en sfeer van de game achter blijft. Het lijkt erop dat de ontwikkelaars hier keuzen hebben moeten maken en ik hoop dat ze volgend jaar verder sleutelen om met WRC 8 echt de strijd aan te gaan met DiRT Rally. Hoe dan ook is WRC 7 een aanrader voor zowel de doorwinterde rallyliefhebbers als de nieuwsgierige racer.
  • Besturing
  • Weggedrag
  • Gedetailleerde wagens