8,5
0

World of Warships: Legends

Topper in z'n genre

vr 03/05/2019
Gereviewed voor PS4 door Lazlo

Hoewel de Wit-Russische developer Wargaming faam verwierf met World of Tanks, zal ik bij hoog en bij laag volhouden dat World of Warships haar absoluut beste werk is. Nu die laatste ook de woeste zeeën van consolegaming trotseert met World of Warships: Legends, acht Praga mij dan ook de reviewer bij uitstek voor deze uitgave. Na een hoop uren na het opstarten van deze ‘Early Access’ titel denk ik een sterke vergelijking te kunnen maken tussen de intussen vier jaar oude pc-versie en de fonkelnieuwe PS4-versie.

Terwijl de gamingwereld stilletjes aan vooruitblikt naar een volgende generatie consoles, moet ik zeggen dat World of Warships: Legends (WoWs: Legends) het er behoorlijk goed vanaf brengt op de 'verouderde’ hardware van mijn launch day PS4.

Oogappeltje voor de dorst

Ondanks dat Wargaming benadrukt wat WoWs: Legends geen één op één port is van de pc-versie, was één van de grootste vragen die in de lucht hing toen ik de game een eerste keer ging testen op Wargaming’s gamescom-persstand - een klein jaar geleden - of de grafische krachtpatser van de pc een gelijke zou kennen op console. En ik moet zeggen: toen zag de game er al goed uit. Nu ziet hij er nog beter uit.

Water glinstert realistisch met schitterende golven rond de vele eilandjes op de slim doordachte oorlogsmaps. Het schaduwspel van de gedetailleerde (waarheidsgetrouwe) oorlogsschepen is een heerlijk zicht. Bij de lichteffecten van een knap ondergaande zon over de woeste zee valt zelfs de grootste criticus in zwijm. Knap werk.

Intuïtieve controls

Spelconsoles moeten dus niet onderdoen voor het pc-gedreven origineel. Een origineel dat zich tevens ook soepel liet besturen met muis en toetsenbord. Ik speelde nooit eerder WoWs met een gamepad, en plande dat ook niet bepaald te doen tot ik de DualShock 4 ter hande nam voor deze WoWs: Legends review.

Het is verbluffend hoe intuïtief het besturen van een complex gevaarte als een oorlogsschip kan aanvoelen met een controller. Op gevoel ontdek je snel hoe je jouw schip vlotjes manoeuvreert, alsook hoe je jouw vijanden met het juiste salvo bommen en granaten belaagt. Doordat je hier allesbehalve kan spreken van een fast-paced shooter, is het snelle en nauwkeurige mikken met muis niet bepaald nodig. Meer zelfs: ik heb het gevoel dat ik bewuster mik door de crosshair van mijn turrets zorgvuldig met de rechter analoge knuppel naar de juiste positie te duwen. Het voelt mogelijks zelfs realistischer aan dan ik ooit had kunnen denken.

Geen rechtstreekse port

Hoe de game eruitziet en bestuurt is natuurlijk de absolute basis van een goede spelervaring. Toch staat of valt iedere game voornamelijk bij zijn inhoud. Wargaming beweert bij hoog en bij laag dat WoWs: Legends werkelijk zijn eigen ding is. En dat is in zekere mate ook wel. Legends doet zijn eigen ding met enkele bekende concepten die Wargaming in WoWs op pc toepast.

Zo zijn er in tegenstelling tot de tien tiers op pc slechts zeven op console, waar het merendeel van de schepen na nodige tweaks en rebalances netjes ingepast werden. Hierdoor versnellen de makers naar eigen zeggen het gevoel van progressie. In de praktijk is dit effectief zo, al zal je naar goede gewoonte ook een pak mogen grinden in deze consolegame om alle schepen met alle mogelijke features en mods te unlocken.

Progressie is meer lineair gemaakt met - in tegenstelling tot in de originele WoWs - modificatie slots die in de progression bar gelockt zitten. De mods zelf zal je wel nog steeds met tijdens combat verdiende credits moeten vrijkopen. Met andere woorden kent de grind naar alles unlocken en pimpen twee lagen. Daardoor heb je het gevoel dat alles behoorlijk vlot vooruit gaat, maar in werkelijkheid heb je nog steeds een vette kluif aan het uitbouwen van je account.

Commanders

En dan heb je nog het totaal vernieuwde commander-systeem. Waar je in WoWs op pc een commander per schip hebt, trekken de makers deze helemaal los uit die context en maken ze de kapiteinen de sterren van de show. Enkele legendarische commandanten hebben een eigen skill tree die je specifieke voordelen als snellere herlaadtijd, extra damage of accuratere missiles oplevert. Je ontwikkelt ze door er zo veel mogelijk ten strijde mee te trekken en zo hun skills gaandeweg te unlocken.

Het grootste verschil met het commanders-systeem van WoWs is dat je iedere commander in jouw bezit op meerdere schepen kan inzetten. Zo kan je met eenzelfde commandant een battleship én een cruiser besturen zonder die onderling steeds opnieuw te moeten assignen. Behoorlijk toegankelijk en aangenaam in gebruik dus.

Jammer genoeg heb ik het gevoel dat de perks bij commanders verwaarloosbaar zijn qua impact. Een voorbeeld: als de maximum versnelling van de herlaadtijd onder een bepaalde commander 8% extra bedraagt, komt dat misschien op slechts één seconde neer. Mogelijks is dit in zeer specifieke situaties wel net de seconde die het verschil maakt, maar over het algemeen vind ik dit soort impact toch eerder verwaarloosbaar.

Negen-tegen-negen

Wargaming paste de WoWs-formule voldoende aan om op maat van de consolegamer. Dat merk je in het aangepaste progressiesysteem en de nieuwe commanders. Toch zie je het verschil voornamelijk tijdens de zeeslagen zelf. In tegenstelling tot de twaalf-tegen-twaalf spelers-spelletjes van de pc-versie, kun je in Legends slechts met negen-tegen-negen spelers ten strijde trekken. Dat verhoogt het tempo van de zeeslagen behoorlijk. Het is ook net dat tikje makkelijker om negen spelers met elkaar te laten coördineren, tegenover twaalf op pc.

En laat dat coördineren net het grootste probleem van het moment zijn. Ik ben amper spelletjes tegengekomen waarin spelers werkelijk samenwerken om hun doel te bereiken. Op pc heb je - zeker in de hogere tiers - voldoende teams die onderling afspreken wat de toegepaste tactiek net wordt. Op PS4 zit ik hier nog op mijn honger, ondanks de quick-communication prompts die je kan uitsturen. Hier kan je als ontwikkelaar natuurlijk niet veel tegen doen, maar het gooit wel wat roet in het eten van de meer tactisch ingestelde WoWs: Legends-spelers. Hopelijk evolueert dit nog naar een meer communicatieve community.

Gelukkig is dit maar een kleine kanttekening in een verdere nagenoeg vlekkeloze migratie naar onze spelconsoles. Ben je into Wargaming-games? Dan moet je deze free-to-play-game zeker een kans geven!

Q1 2015
8,5
0

Ik kan enkel concluderen dat de World of Warships-formule perfect past op spelconsoles. De controls voelen intuïtief aan, alles oogt behoorlijk mooi en de gameplay vloeit natuurlijk over het scherm. Naar goede oude World of-gewoonte zal je heel wat uren spenderen aan het unlocken en upgraden van je vloot, maar Wargaming-fans verwachten natuurlijk ook niet minder van hun geliefkoosde publisher. Nu nog een meer communicatieve community, en deze WoWs: Legends kan aan het rijtje Wargaming-succesverhalen toegevoegd worden.
  • Herkenbare gameplay, helemaal op maat van consoles
  • Intuïtieve controls
  • Oogt behoorlijk mooi