World of Warcraft Shadowlands

8,0
0

World of Warcraft Shadowlands

Soms valt alles gewoon netjes in elkaar. Na enkele maanden inactiviteit vroeg ik Praga onlangs of hij mijn pen nog eens aan het werk wilde zetten, en met WOW: Shadowlands in aantocht hoopte ik stiekem ook een beetje om voor de zoveelste keer op rij een World of Warcraft-uitbreiding te mogen recenseren. Al sinds 2005 ben ik gebeten door de MMORPG-microbe en hoewel ik sindsdien elk nieuw MMORPG-project een kans heb gegeven … Verdwijnt echte liefde nooit. BFA had minpunten, maar ik ben zeker niet alleen als ik zeg dat de verhaallijn en raids hoogtepunten waren. Of Shadowlands ook op andere vlakken weet uit de blinken weet je binnen enkele minuten … Enfin, ’t is wel een hele brok om te lezen, want aan content voorlopig geen gebrek.

Deze recensie werd uitgetypt twee weken na de release en met 80 uur als level 60 op de teller.

De Shadowlands. Het is geen regio uit de rijke Warcraft-geschiedenis die kan tippen aan bekende streken zoals Outland, Northrend en hun notoire eindbazen Illidan, Kil’Jaeden of The Lich King. We moeten stilaan concluderen dat World of Warcraft ondertussen te groot is geworden om nog op de originele verhaallijnen te kunnen teren, maar dat betekent hoegenaamd niet dat de game ten dode is opgeschreven.

We zagen met Legion bijvoorbeeld dat alternate timelines en een portie retcon positief ontvangen worden, zolang de gameplay maar goed is. Geen van beide elementen duiken op in deze alweer achtste uitbreiding, toch niet letterlijk, en eigenlijk moet je de devs dus complimenteren over alweer een nieuw gegeven: het leven na de dood. Daarin ontmoet je bekende overleden personages, moet je de protagonisten van vandaag van een quasi zekere dood redden én tegelijk één van de vier Covenants representeren.

Het is een druk leven, zelfs in de realm waar rottende lichamen feestvieren, geesten tot in de eeuwigheid ronddwalen en jij als avonturier met feeën, vampiers, engelen en vergane demonen in aanraking komt.

Done with the easy

Doorheen mijn eerste 80 uur gameplay op max level, heb ik nooit stilgezeten. Dungeon en Battleground queues vulde ik op met het verkennen van de vijf nieuwe zones. Daarbij viel me meteen op dat de treasures en rares niet gaarbakken worden geserveerd zoals dat wél sinds Mists of Pandaria het geval was. Addon downloaden, mapje open en van punt A naar B naar C om de ‘zeldzamere’ monsters te doden en schatkisten te plunderen. Met Shadowlands heeft Blizzard meer tijd geïnvesteerd om de exploratiedrang van Azeroth’s avonturiers aan te wakkeren.

Zo vereisen veel geheimen een sequentie aan verschillende acties om zich bloot te geven. Soms moet je bijvoorbeeld via zeer goed verende paddenstoelen hogere sferen opzoeken – de jumping puzzles uit Guild Wars 2, iemand? – of een gesloten deur openen door een tonnetje met Anima te vullen. Niet elke rare spawn huppelt vervolgens vrolijk rond in de hoop zo snel mogelijk te worden afgeslacht. Zo moet je met spelers dansen om hem of haar te zien te krijgen of zelfs bepaalde items zoeken vooraleer je nog maar mág hopen op die ene zeldzame mount.

Niet elke World Quest is essentieel

Legion en Battle for Azeroth hadden één ding gemeen: zowel de Artifact Weapons als je Heart of Azeroth moesten met Artifact Power/Azerite Power worden opgevuld zodat je hen nog krachtiger kon maken. Deze grondstof was quasi onuitputbaar en tegelijk essentieel, waardoor je als semi-hardcore of hardcore speler werd verplicht om elke World Quest als een verplichte bezigheid te bezien, wat natuurlijk niet in het voordeel van deze uitbreidingen sprak.

In Shadowlands heeft Anima zowat de plaats van AP ingenomen, maar gelukkig in een minder cruciale rol. Je kan nieuwe features in je Covenant activeren, maar als je je Weekly quests doet en voor de rest wat dungeons of PvP, zit het snor qua aanvoer van je Anima en kan je World Quests als een optionele bezigheid beschouwen.

Campaign versus side quests

Het eerste personage dat je in Shadowland richting level 60 levelt, moet de hele Campaign, in een lineair bepaalde volgorde doorlopen, vooraleer alle nieuwe features beschikbaar zijn. Onderweg kom je ook optionele side quests tegen, en wanneer je ook deze voltooit, zal je teveel Experience Points (XP) verzamelen en uiteindelijk level 60 zijn vooraleer de Campaign rond is.

De interface en zelfs de icoontjes boven de NPCs visualiseren vanaf nu echter het verschil tussen beide quest-types, waardoor het zelfs voor een absolute beginner duidelijk is wat je moet doen, en wat je mag doen. Vanaf het tweede personage kan je vervolgens een alternatieve level-methode activeren, waarbij de Campaign als voltooid wordt beschouwd en je enkel via side quests, world quests (die zijn dan direct beschikbaar en niet pas op level 60) en enkele andere randactiviteiten. Als speler krijg je zo vrijheid die je nooit hebt gekend.

Gear is gear

Na twee weken Mythic0 te doen, en mijn obligatoire Legendary te hebben gecraft, zit ik op een item level van 184. Dit is bovengemiddeld – mag wel na zoveel uur te hebben gespeeld – en ik heb er eigenlijk weinig geluk voor nodig gehad, vroeger was het wel anders. Hopen op Titanforging, dungeons blijven runnen tot je eenzelfde item maar met een hoger item level kreeg, is verleden tijd.

Gear is gear, en door elke mythic dungeon te doen had ik 85 % van de items die ik nodig had vooraleer Castle Nathria, de eerste raid, werd geopend. Dit opent andere perspectieven, zoals het completen van de wél obligatoire Weekly Quests, zonder te vrezen dat je achter begint te lopen qua uitrustingsonderdelen.

Uitdaging

De fora staan vol met klachten over The Maw. Dit is de vijfde en meest uitdagende zone in The Shadowlands. Bastion, Ardenwaeld, Maldraxxus en Revendreth zijn je doordeweekse leveling zones, waar achteraf gelukkig ook veel te beleven valt, maar The Maw is die griezelige verpersoonlijking van het leven na de dood. Het is er gevaarlijk, het terrein forceert je om omwegen te nemen langs krachtigere monsters en… Je kan er initieel enkele weken geen gebruikmaken van je rijdier. Toch moet je er dagelijks passeren om je reputatie met Ve’nari te onderhouden, die je uiteindelijk sockets zal verkopen om je gear te pimpen. Daarnaast heb ik het gevoel dat de moeilijkheidsgraad van Mythic0 dungeons goed is, wat me al een tikkeltje angst inboezemt voor de hogere keys die binnenkort aan de orde zijn.

Covenants

Begrijp me niet verkeerd. Onder de vlag van één van de vier belangrijke facties in de Shadowlands vechten, heeft zijn charmes. Voel je meer voor de vampierachtigen uit Revendreth, dan kan je je bij deze Covenant aansluiten, terwijl zij met een hart voor de natuur als Night Fae door het leven gaan. Het probleem is echter dat de covenant niet worden gekozen om hun pracht en praal, noch om het verhaal of de visie die ze uitdragen, maar wel om hoeveel DPS, HPS of survivability ze creëren.

Neem nu mezelf als Hunter (haha, lach maar, sinds twee uitbreidingen speel ik niet langer als healer). Meer dan 75 % van alle Beast Mastery en Marksmanship Hunters kozen voor Night Fae, mezelf inclusief, omdat de Class Ability die daarbij hoort, Wild Spirits, een gigantische DPS increase is ten opzichte van de andere covenants. Dit is voor iedereen die zijn gameplay serieus neemt en aan competitieve elementen deelneemt dus geen keuze die je zelf neemt, maar wel eentje die je door Blizzard wordt opgelegd.

Dan heb ik het nog niet over het verzamelen van alle collectibles … Ikzelf ben er zot van, om alle Mounts, Pets, Toys, Appearances en Achievements te verzamelen, maar heel wat van deze nieuwigheden zijn beperkt tot een Covenant … Wat dus wil zeggen dat je ontzettend veel tijd in vier personages moet investeren wil je alles verzamelen. Ongezien!

Het probleem is echter dat de covenant niet worden gekozen om hun pracht en praal, noch om het verhaal of de visie die ze uitdragen, maar wel om hoeveel DPS, HPS of survivability ze creëren.

Brakke servers

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe vlot de launch voor mij is verlopen. Heel wat precaire situaties werden vermeden door spelers in aparte phases te duwen en zo de meest drukke plaatsen wat te vrijwaren. Tegenwoordig is het echter terug volledig om zeep.

De world boss in Maldraxxus zorgde ervoor dat mensen van hun flight paths-transportdieren afvielen, continue lag spikes van vele seconden en dit is een recurrent fenomeen dat al vele jaren opduikt … Er wordt niets aan gedaan en het verpest de beleving enorm.

11/23/2020
8,0
0

Ik ben verliefd op WOW: Shadowlands. De MMORPG heeft mij alweer voor de volle 100 % beet en dat zal nog vele weken en maanden zo blijven. Er is weer wat uitdaging, niet alles is even duidelijk waardoor je echt op exploratietocht moét gaan en enkele frustraties uit het verleden zijn weggewerkt. Denk aan de suboptimale titanforging-feature en de verplichting om in het verleden elke World Quest te doen. Alles is nu beter georganiseerd en je kan zelf je prioriteiten bepalen, maar hoop ondertussen vooral (nog) niet op een lag free experience, want dat bestaat voorlopig niet.

• Geen obligatoire AP farm meer
  • Gear is gear
  • Wekelijkse in plaats van dagelijkse verplichtingen