7,8

World of Warcraft: Legion

Blizzard is eindelijk wakker geworden!

za 17/09/2016
Gereviewed voor PC door Michael
3 reacties

Niets zo tof als lekker onbeschoft met de deur in huis vallen. Als elfjarige World of Warcraft-veteraan heb ik, objectief gezien, recht van spreken als het over de evolutie van ’s werelds populairste MMORPG gaat. Ik uitte kritiek in zowel 9lives’ Mists of Pandaria- als Warlords of Draenor-reviews en sta nog steeds achter mijn standpunten van weleer. Hopelijk kan ik binnen een jaar of twee met evenveel standvastigheid mijn Legion-recensie verdedigen, want lyrisch is het enige correcte adjectief. Sinds Wrath of the Lich King amuseerde ik me niet meer zo hard als vandaag. Blizzard had enkele maanden te veel nodig om deze zesde uitbreiding te lanceren, de WOD-droogte duurde te lang, maar WOW is terug. Daar mag je zeker van zijn.

Tussentijdse reviews zijn de standaard wanneer MMORPG’s door het alziende oog van recensenten onder de loep worden genomen. Er was echter geen haar op mijn hoofd te vinden die eraan heeft gedacht om mijn toetsenbord voor iets anders te gebruiken dan de nieuwe regio’s te verkennen en de Demon Hunter aan de tand te voelen. Ondertussen zijn we dik twee weken na de release van World of Warcraft: Legion en waar we zowel bij Mists of Pandaria als bij Warlords of Draenor het allemaal ‘hadden gezien’, valt er nu continu van alles te beleven. Na een jaar zonder enige nieuwigheid hoeft dat niet meteen te verbazen, maar de manier waarop Blizzard spelers terug met elkaar in contact brengt, verrast wellicht elke terugkerende WOW-speler die zich meteen in een Vanilla-achtige community zal wanen. De uitnodigende zones behouden dankzij World Quests hun aantrekkelijkheid en het staat nu reeds als een paal boven water dat er geen Garrison-pestkop opduikt die je alle beloningen vanuit je luie zetel cadeau doet.

Sociale verplichtingen

Daar halen we meteen de grote sterkte van de zesde uitbreiding voor World of Warcraft aan. De nieuwe World Quests betrekken zowat elke spelfeature bij het opzet en dat luidt tevens een terugkeer van de groepsopdrachten in. De combinatie van verplichte samenhorigheid en de Group Finder slaagt met verve en zo maakte ik gedurende de laatste weken kennis met talloze spelers die op zoek zijn naar een hechte groep vrienden om de vele uitdagingen mee te overwinnen. Het was ooit weleens anders; een dungeon kon makkelijk worden voltooid zonder één woord te zeggen… Sociaal ingestelde individuen zoals ik misten de verplichting om met elkaar te communiceren en Blizzard bedient ons op onze wenken. De asociale elementen werden geëlimineerd en in de plaats kwamen de aangenamere dingen die al jaren van de radar waren verdwenen.

Geprikkeld om aan dit kakelverse avontuur te beginnen, waren we sowieso. Elke World of Warcraft-uitbreiding wordt door een zogenaamde pre-patch voorafgegaan en de gebeurtenissen die daarin werden verteld, deden me onmiddellijk watertanden. Bekende leiders besloten het loodje te leggen, werden vrij snel door onverwachte figuren opgevolgd, en de toekomst van beide facties blijkt ongelooflijk wankel te zijn. Het ideale ogenblik voor de troepen van The Burning Legion om Azeroth in vuur en vlam te zetten, al is dat zonder mezelf en tienduizenden andere helden gerekend. Zij die twijfelden om het zwaard terug ter hand te nemen, werden wellicht overtuigd door de massieve borstel waarmee de ontwikkelstudio alle classes heeft opgekuist. Nauwelijks herkenbaar zijn ze. Hunters die zonder boog of geweer de tegenstand ambeteren, Rogues die net als piraten opponenten afknallen en de nieuwe Demon Hunters die talloze mobiliteitsfoefjes kregen om meteen immens populair te worden. Jong of oud, veteraan of nieuwkomer: WOW: Legion voelt voor elke speler als een volwaardige uitbreiding aan.

Niet voor iedereen weggelegd

Ook vertrouwde, stokoude regio’s winnen hun bevolking en populariteit terug dankzij de Artifact-verhaallijnen die je naar alle uithoeken van de wereld sturen. Elke class en zelfs elke specialisatie daarbinnen ontvangt vrij snel een uniek wapen dat je de hele uitbreiding zal upgraden. Enkele vertrouwde namen duiken op, maar evenzeer ongekende wapens worden met een interessante queeste geïntroduceerd. Ik keerde zo trouwens met verschillende personages terug naar m’n oorspronkelijke roots. Als Priest naar Tirisfal, met de Monk richting Jade Forest, enzoverder. Class-identiteiten smolten de laatste jaren samen, op het irritante af, maar er werd uiteindelijk dan toch naar ons, de fans, geluisterd. De alom geprezen maar verdwenen class quests zijn uitgebreider dan ooit tevoren teruggekeerd en ademen uniekheid uit. Het lijkt allemaal koek en ei te zijn tussen de spelers en de ontwikkelaars, maar tussen al dat spektakel door moeten we toch streng blijven. Een wapenupgrade looten behoorde jarenlang tot de fijnste ervaringen die World of Warcraft je als competitieve speler kon bieden, terwijl je nu vooral op je eentje Artifact Power moet verzamelen om dat ene wapen steeds krachtiger te maken. Eén wapen staat ook gelijk aan problemen wanneer dat een minder populair type zoals een Fist Weapon is. Een coole transmog vinden wordt dan een heuse speurtocht, want iedereen heeft hetzelfde wapen en je wilt er toch uniek uitzien!

Wie graag met alts aan de slag gaat, meerdere personages naast je belangrijkste ‘main’ dus, zit wel degelijk in de problemen. Het upgraden van een Artifact neemt heel wat tijd in beslag en per class heb je drie verschillende wapens, één per specialisatie. Wie dat proces ook voor andere classes wilt herhalen, kan beter zijn C4 aanvragen en zich vervolgens een fulltime World of Warcraft-dieet aanmeten, want anders zie ik dat niet als een realistische optie in. De doelstellingen die je met dat Artifact wilt bereiken brengen je naar de open wereld, kerkers, je ambachtopdrachten enzoverder, maar zoals gezegd: het is een enorm tijdrovend proces dat mijns inziens niet voor herhaling vatbaar is, indien je er ook een echt leven op nahoudt.

Zonediversiteit

Vergeten we even dat hele Artifact-onderdeel, dan biedt de wereld ditmaal wel voldoende afwisseling om meerdere personages richting level 110 te levellen. Blizzard heeft reeds meermaals toegegeven constant nieuwe technologieën te ontdekken die vroeger ondenkbaar waren en ook het aanpassen van zones aan de level van het bezoekende personage is een welgekomen verandering. Zo kan je de regio’s van Legion in willekeurige volgorde ervaren, en nadien bij een volgend personage de rode draad serieus door elkaar schudden om het avontuur op een geheel andere manier te beleven. Als kers op de taart worden we ditmaal niet dertig keer met Orc-kampjes om de oren geslagen. De zones herbergen elk hun eigen schatten, met een portie Night Elves-geschiedenis, intrigerende Tauren-kampen en godvergeten Vrykul-grotten als toneel voor je verkenningstochten.

Wil je de Legion-gronden meteen als Demon Hunter verkennen, dan zal je een level 70-personage op diezelfde server, waarop je wilt spelen, nodig hebben. De beginzone voor de nieuwe class zal de iets oudere spelers, die The Burning Crusade hebben meegemaakt, meteen kippenvel bezorgen. Je nieuwe ‘vrienden’ worden door avonturiers onder de voet gelopen die Illidans leven willen beëindigen en zoals iedereen weet, slagen ze daar wonderwel in. Om deze situatie langs de andere kant te beleven is hoogst ongewoon, maar wanneer je de tijd neemt om de verhalen te lezen, queesten gefocust uit te voeren, leer je heel wat belangrijke details over de class die je vertegenwoordigt. Zoals ik eerder aangaf is het vooral qua mobiliteit een fijne toevoeging. Een dubbele sprong, waarna je telkens een parachute-achtige spreuk kan gebruiken om langzaam te dalen… Misschien maar goed dat Blizzard het initiële idee, om de Demon Hunter in The Burning Crusade toe te voegen, nooit heeft verwezenlijkt, want destijds had al deze glorie technologisch misschien te geavanceerd geweest. Legion was en is de ideale timing om de gehoornde personages met ontblote borst toe te voegen. Iedereen die een stukje demon in zich heeft kan ermee aan de slag en daarna beslis je uiteindelijk nog altijd zelf of dit al dan niet je nieuwe main wordt… Ik zweer trouw bij m’n Priest; die loopt nog steeds met de oude bekende Benediction-staf rond en dat weiger ik op te geven!

Rooskleurige toekomst

Blizzard ging, na een sterk begin, met Warlords of Draenor enorm zwaar de mist in. Een jaar zonder updates is voor een MMORPG dodelijk en het ging zelf zo ver dat de recentste World of Warcraft-abonneeaantallen niet meer werden gepubliceerd. Ditmaal lijkt het echter allemaal beter te gaan, want patch 7.1 zit al actief in de pijplijn en belooft ons een vernieuwd Karazhan te brengen. Die raid herbergt zoveel herinneringen, zoveel verhaalpotentieel, dat we nu al uitkijken naar het vervolg van Legion, hoewel ik bijlange niet klaar ben om de releasefeatures allemaal van het to-do lijstje te schrappen. Iets wat ik ten slotte wel enorm graag zou schrappen, zijn enkele nulletjes van de schadeaantallen die continu op m’n scherm verschijnen. De getallen lopen weer de spuigaten uit en Blizzard zal snel actie moeten ondernemen; hopelijk zien ook zij het belachelijke hiervan in. Dat is een van de weinige negatieve bemerkingen die ik in deze review wens te maken, want Legion is een overwinning voor het MMO-onderdeel van dit spel en herstelt World of Warcraft als sociale activiteit. Dikke pluim, Blizzard!

30/08/2016
9,1
User scoreAl 6 stemmen
7,8

Legion is, zonder enige twijfel, de beste uitbreiding sinds Wrath of the Lich King. Er valt zoveel te beleven, je wordt verplicht om het sociale aspect van de game in ere te herstellen, en ga zo maar door. Elke class krijgt een unieke verhaallijn, zones zijn schitterend uitgebouwd, … Ik heb duimen en vingers reeds meermaals afgelikt, maar het plezier stopt voorlopig gewoon niet. Ook patch 7.1 belooft de max te worden, waardoor 12,99 euro per maand voorlopig peanuts lijkt. Proficiat Blizzard, dit is waar ik en zovele anderen al jaren naar vragen!
  • Uitmuntende class-identiteit
  • Zonevolgorde niet langer vooraf bepaald
  • Veel meer sociale interactie