8,5
8,5

World of Tanks - Xbox One

Alweer een console veroverd

za 01/08/2015
Gereviewed voor Xbox One door Michael

Wargaming ontdekte met hun actievolle oorlogs-MMO’s een gat in de markt waar ze gretig indoken. World of Tanks werd eerst op ons losgelaten, later volgden ook World of Warplanes en World of Warships. Het pc-platform leent zich perfect tot dit genre, maar de Wit-Russen verdiepten zich in de Xbox-architectuur om ook Microsofts Xbox 360-console te veroveren. Dat lukte bijster goed en sinds deze week kan je ook op de grote broer, Xbox One, van de tankactie genieten.

Het principe van World of Tanks bleef doorheen de jaren ongewijzigd en enkel wanneer je sinds 2011 onder een steen hebt geleefd, zal de franchise nieuw in de oren klinken. We beperken ons dan ook tot de belangrijkste elementen in deze herwerkte Xbox One-versie, namelijk de manier waarop het spel speelt, de nieuwigheden die speciaal voor Microsofts current-gen console werden ontwikkeld en uiteraard komen ook de graphics aan bod. Vooraf pochte Wargaming met het feit dat ze probleemloos 1080p zouden halen, en aangezien de ontwikkelstudio ervaring heeft en een eigen engine gebruikt, leek de uitleg zeer plausibel.

Wat mag je verwachten?

Vooraleer we de hierboven vermelde features één voor één ontleden, nemen we er voor de steenliefhebbers onder ons kort het opzet van de game bij. In World of Tanks neem je zowel plaats achter het besturings- en vuurmechanisme van een tank om samen met je andere teamgenoten de vijanden allemaal aan flarden te schieten. Zomaar richting open vlaktes rijden om een beter zicht op de situatie te krijgen is een no-go, want enkele seconden later is je tank rijp voor de schroothoop. In dat opzicht is WoT een gecamoufleerd stealth-spel, want enkel door jezelf constant achter objecten te verstoppen en op de juiste momenten toe te slaan, zal je als overwinnaar kunnen wegrollen.

De eerste vraag die we ons dan ook stelden, is hoe vlot de besturing die pc-naar-console-transitie heeft overleefd. Aangezien de Xbox 360-besturing feilloos werd geïntegreerd, maakten we ons hierover geen grote zorgen en terecht ook. Na enkele spelletjes zitten de knopfuncties zo in je vingers en zal je automatisch de juiste reflexen kweken om aan het onheil te ontsnappen. Hoe vlot je tank rijdt, is vanzelfsprekend afhankelijk van welk type je hebt gekozen. Een Light Tank manoeuvreert makkelijker dan een Medium of Heavy, maar is vanzelfsprekend een vogel voor de kat wanneer je een foute keuze maakt.

Nieuwe manier van trainen

Om je van die fiasco’s te behoeden komt Wargaming met een nieuwe gamemodus, Proving Grounds getiteld, waarin je op een leukere manier dan ‘beweeg naar links en schiet’ de basics van de game uitgelegd krijgt. De oudere trainingsmissies die hierdoor vervangen zijn, kan je nog steeds doorlopen voor extra in-game valuta, maar je kan ook met enkele tanks waaronder de T1 Cunningham en Vickers Medium Mk. I de uitgebreidere Proving Grounds verkennen. Het grote verschil tussen de oude en nieuwe manier om het spel te leren kennen is de aanwezigheid van computergestuurde bots die rondrijden en proberen dezelfde doelen als jij te bereiken. Je kan dus niet zomaar vanuit je luie zetel op stilstaande doelwitten schieten, maar wordt meteen in een realistischere omgeving geplaatst om zo de game meteen op een correcte manier aangeleerd te krijgen.

World of Tanks is eigenlijk een gemotoriseerd kat-en-muisspel, enorm verslavend maar elke fout wordt afgestraft.

Grafische is World of Tanks altijd een schoolvoorbeeld van realisme geweest, zowel in de afwerking en technische snufjes van de tanks, als in de omgeving. Ook op Xbox One schittert het spel op dat eerste vlak, want er werd geen enkele schroef over het hoofd gezien. De modules en afmetingen per tank zijn niet alleen honderd procent accuraat, ook de mogelijkheden van de tientonners zoals maximale snelheid, acceleratie en rotatiebeperkingen van de loop kloppen als een bus. Over de omgeving hinkelen we na enkele tientallen uren op twee gedachten. Sommige elementen zijn namelijk realistisch, er is amper verbetering mogelijk, maar andere details zijn lichtjes teleurstellend.

Niet alles perfect

Rijd je bijvoorbeeld een boom omver, dan zal die ontwortelen en op de grond neerploffen. Zo hoort het, hij vliegt niet zomaar tientallen meters verder. Manoeuvreer je daarentegen over houten hekken en tenten, dan komt er precies het werk van een magiër aan te pas, want er blijven geen brokstukken of houtsplinters over. Foetsie, verdwenen. Aangezien David Copperfield zover we weten geen samenwerking met Wargaming is aangegaan, durven we hieruit te concluderen dat er toch enkele toegevingen gedaan zijn om de Xbox One-hardware een tikkeltje te sparen om zo op andere vlakken beter te kunnen presteren. De maps zelf zijn overigens mooi opgebouwd met een heerlijke afwisseling tussen grasvelden, stedelijke gebieden en open vlaktes. Ook in de kalere omgevingen wordt aan de hand van rotsen en hoogteverschillen voor beschuttingsmogelijkheden gezorgd, zodat je op elk terrein dat gekende kat-en-muisspel kan spelen.

Tot slot waren we in mindere mate benieuwd naar de serverstabiliteit, vooral bij de lancering dan aangezien heel wat World of Tanks X360-spelers de overstap zullen maken. Daarover kunnen we kort en duidelijk zijn: alles loopt op rupsen. De servers draaien op volle toeren, vertonen geen lag en er zijn ook nog geen connectieproblemen opgedoken. Wel voelden we in de beginfase van online 15vs15-gevechten fps-drops, maar eenmaal je team zich in verschillende richtingen heeft verspreid, is daar niets meer van te merken. Om af te sluiten moeten we ook bij deze versie vertellen dat je soms kansloos zal worden afgemaakt door een speler die reeds een hogere Tier-tank naar het strijdveld heeft meegebracht, maar daar is in principe weinig aan te veranderen. De microtransacties zijn volledig optioneel, maar als je een portie ‘grinden’ wil overslaan, zijn ze natuurlijk erg aantrekkelijk. Eenmaal je echter de hogere Tier-rankings hebt bereikt, is dat allemaal geen probleem meer.

02/12/2011
8,5
8,5

World of Tanks is ook op Xbox One een steengoede oorlogs-MMO waar je met plezier uren en uren zal aan besteden. Kleinere grafische teleurstellingen verpesten die pret niet, al moet je hopen niet al te vaak in een match met hogere Tier-tanken te belanden. Het kat-en-muisspel dat reeds pc en Xbox 360 veroverde, botviert zijn oorlogshonger nu ook op Xbox One.
  • Heerlijke oorlogssimulatie
  • Enorm veel tanks
  • Verbeterde trainingsmogelijkheden