0

World of Final Fantasy

Potentieel niet volledig waargemaakt

di 15/11/2016
Gereviewed voor PS4 door Yannick
2 reacties

Final Fantasy-fanaten worden dit jaar op hun wenken bediend. Het langverwachte vijftiende deel komt weldra uit en om het wachten draaglijker te maken, zijn we dit jaar getrakteerd op enkele uitstekende remakes en spin-offs zoals Final Fantasy Explorers op de 3DS. De nieuwste spin-off in de reeks is World of Final Fantasy, waarin Final Fantasy de Pokémon-toer opgaat. Eens kijken hoe dat uitpakt.

In World of Final Fantasy staan personages Reynn en Lann centraal. Het begint allemaal met Reynn die op z'n gemakje in z'n café werkt. Er is slechts één klant, maar voor Reynn is dat nog geen reden om paranoïde te worden. Het is pas als Lann binnenstormt en haar vertelt dat de hele stad leeg is, dat de tweeling zich zorgen begint te maken. De vrouw in het café staat plots recht en begint uit te leggen dat ze alleen zijn op de planeet en dat ze voor een groter doel bestemd zijn in een andere wereld. Deze mysterieuze proloog geeft het startschot voor dit enorm uitgebreide avontuur.

Er was eens...

Verhaalsgewijs brengt World of Final Fantasy een interessante setting zonder nooit extreem diepgaand te gaan. Aan alles zie je dat World of Final Fantasy naar een jonger publiek gericht is. Van het simplistische, doch magische verhaaltje tot de schattigere modellen van personages en enkele bekende Final Fantasy-vijanden: World of Final Fantasy doet er alles aan om zowel jong als oud te charmeren. Daar slaagt de game ook deels in, dankzij humoristische dialogen, kleurrijke omgevingen en interessant ontworpen vijanden.

Helaas valt na enkele uren op dat het ontbreken aan diepgang roet in het eten gaat gooien. Sommige locaties en gameplay-momenten kwamen indrukwekkend over en gaven een knipoog-moment voor die-hard Final Fantasy-fans, maar in de essentie is het allemaal wat te simplistisch. In de omgevingen waar je rondloopt, valt namelijk heel weinig te verkennen. De hoofdstad voelt ontzettend leeg aan en de items die je kan terugvinden in de omgevingen geven niet genoeg motivatie om rond te lopen. De levels zelf zijn soms ook veel te gemakzuchtig gemaakt. Zo was er zelfs een level waarin je gewoon in één rechte lijn een stenen muur opklimt. De omgevingen ogen misschien mooi, maar worden door de beperkte vrijheid voor een groot deel oninteressant om in rond te lopen.

Waar is de diepgang?

Hetzelfde geldt voor de combat. Hoewel deze vrij sterk begint, ga je na wat uurtjes merken dat ook hier diepgang ontbreekt. In World of Final Fantasy opteerde Square Enix om een Pokémon-achtig vechtsysteem te integreren. De wereld waarin Reynn en Lann rondlopen zit tjokvol met Mirages, speciale wezens die je kan vangen via magische kubussen - ik ben bloedserieus - en waar je mee kan vechten. Net als in Pokémon hebben ze allemaal hun verschillende zwaktes en sterktes afhankelijk van hun type. Er zijn honderden Mirages te vinden en te vangen en de onderlinge diversiteit voelt qua design uitstekend aan. Jammer genoeg merk je na wat uurtjes op dat ze qua aanvalstechnieken vrij identiek zijn, waardoor de gevechten vanaf dat punt eerder een sleur worden.
Dat is jammer want het systeem is in de eerste paar uurtjes best indrukwekkend. Je kan namelijk Mirages stacken om zo bonussen te verkrijgen tijdens het vechten en kan ze gebruiken om met de omgeving te interageren. De finishing moves van enkele sterkere Mirages zien er bovendien geweldig uit en voelen heel bevredigend aan. Jammer genoeg nekt het gebrek aan diepgang het potentieel dat dit vechtsysteem wel degelijk bevatte.

Langdradig

Door het gebrek aan diepgang in exploratie en vechten wordt de game ook behoorlijk langdradig. Het hoofdverhaal duurt maar liefst vijftig uur en wordt in de laatste twintig uur meer een verplichting dan een aangenaam tijdverdrijf. Tussenin vind je gelukkig wel enkele boeiende zij-activiteiten die enkele iconische Final Fantasy-momenten en personages in de spotlights zetten. Jammer genoeg zijn deze te schaars om je interesse in de game te doen heropleven.

28/10/2016
7,2
0

World of Final Fantasy toont in z'n beginuurtjes enorm veel potentieel dankzij een goed uitgedacht vechtsysteem en een interessant stijltje. Jammer genoeg mist de gameplay zowel tijdens het vechten als tijdens het exploreren van omgevingen de diepgang om je interesse vast te houden. De game bereikt na een paar uurtjes z'n piek en gaat dan regelrecht de dieperik in. Het voelt aan als een concept dat nog niet tot in de puntjes is afgewerkt. Volgende keer beter, Square.
  • Kleurrijk stijltje
  • Interessante ideeën in vechtsysteem
  • Luchtige dialogen