7,0
0

Wolfenstein: Youngblood

"Nazi's jagen met twee"

vr 26/07/2019
Gereviewed voor PC door Randy

Dus… Wolfenstein: Youngblood! Ik ben meestal wel te vinden voor wat breinloos schietgeweld. De reboot van Doom vond ik geweldig net als Wolfenstein New Colossus en New Order. Het opnemen tegen een alternatieve Adolf Hitler in die laatstgenoemde was zonder meer één van m’n persoonlijke hoogtepunten in gaming history. Maar die nieuwste, Youngblood, zet die strakke lijn jammer genoeg niet verder. Niet slecht, hoor, allesbehalve. Maar hier had meer in gezeten.

Wat werkt wel?

Grafisch meer dan goed

De vorige Wolfenstein-games zorgden bij momenten al voor heel wat eye candy en dat is bij Youngblood niet anders. Vanaf het eerste moment dat je op een zeppelin wordt gedropt tot je rondkuiert doorheen de straten van een alternatief Nazi-Parijs, het ziet er allemaal strak uit. Ik heb geen RTX-kaart, maar zelfs zonder die nieuwe visuele hype van het moment mag Youngblood zich rekenen tot de mooiere shooters die je dezer dagen kan spelen.

Combat blijft van Wolfenstein-niveau

Als er één ding is waarin Wolfenstein-games zich onderscheiden van andere first-person shooters, dan is het wel de combat. De impact van kogels is duidelijk merkbaar en dat zorgt voor bevredigende kills en bij momenten knappe ragdoll-effecten. In sommige levels zitten dan net weer genoeg objecten die onderhevig zijn aan de wetten van de fysica, waardoor het geheel een ballet wordt van rondvliegende ledematen, tientallen vonken, bloedspatten en - afhankelijk van het level - potten en pannen, televisies, radio’s, kussens en vuilnis.

Draait enorm vlotjes op pc

Mijn pc is niet meer de state-of-the-art-computer die het ooit geweest is, maar m’n 1080TI hoefde niet bijster hard te zweten om het volledige visuele potentieel van deze Wolfenstein: Youngblood op m’n scherm te toveren. Een stabiele 60 frames per seconden, al dan niet dynamische vertical sync (zet hem maar gewoon vast, want de tussenfilmpjes kunnen wel wat last hebben van tearing) en haarscherpe graphics en textures zorgen er voor dat de game een lust is om te spelen en om naar te kijken.

Unlock-systeem houdt het boeiend

Aan het begin van de game kan je Jessie en Zofia kort customizen. Zowel de looks als de start-abilities zijn volledig te kiezen door beide spelers. Wij gingen voor twee opposites, om na te gaan of het verschil weldegelijk zo groot is, maar dat viel al bij al nog mee. Belangrijker zijn de skill trees en de weapon unlocks, die een grote invloed op de gameplay kunnen hebben. Zo speel je - als je daarvoor kiest tenminste - een horizontale dodge vrij of de mogelijkheid om te dual wielden.

Wat werkt niet?

Zwak verhaal ten opzichte van voorgaande delen

Ik was wel mee met het hele verhaal rond de Nazi-doder William Joseph "B.J." Blazkowicz. De toon van die games was net serieus genoeg om voldoende betrokken te zijn bij het lot van de beste man. Ja, het verhaal draait deels om hem - je moet met je tweelingzus immers papa BJ terugvinden - maar écht boeiend wordt het allemaal niet. In de games met BJ in de hoofdrol zaten ook een pak meer memorabele - en regelmatig hilarische/gruwelijke - scènes. Bedroevend weinig in Youngblood.

Co-opmode brengt niet de verwachte vernieuwing

De revelatie op vlak van co-op gameplay is Youngblood niet geworden. Begrijp me niet verkeerd: ik vind het zalig dat er nog eens een game verschijnt waarin je met een vriend of vriendin het hele verhaal kan doorspelen, maar het blijft allemaal wat teveel aan de oppervlakte qua diepgang. Eén speler kan de andere wat buffen, af en toe moet je eens een deur openen waarbij je twee hendels in één keer moet bedienen, etc… Niet bijster interessant.

De AI van vijanden is teleurstellend

Geef eerlijk toe, het is nu wel al een hele tijd geleden dat een game als F.E.A.R. op de markt verscheen met ongetwijfeld de beste AI-vijanden ooit. Veertien jaar later blijft die game nog steeds op eenzame hoogte staan op vlak van AI, want ook Youngblood breekt geen potten, integendeel. Vijanden blijven regelmatig statisch staan of lopen zo in de line of fire. Nochtans lenen de levels zich uitstekend tot flankbewegingen of het strategisch opblazen van gasflessen en dergelijke. Anno 2019 verwacht je gewoon beter, ondanks dat je “breinloos” aan het schieten bent. Alhoewel je soms ook wel heel hard in de richting van een stealthy aanpak wordt geduwd.

Microtransacties in mijn single player-game

Neen. Het is niet erg. Maar het is ook niet nodig. Skins kopen met echt geld in een single player-game - terwijl je ze ook kunt vrijspelen met in-game currency trouwens - blijf ik enorm vreemd en irritant vinden. Op pc is dit een maat voor niets, maar consolegebruikers zullen wel euro’s moeten neertellen als ze in een versneld tempo die skins willen unlocken.

Matchmaking via Bethesda.net-launcher

Nog zo’n oud zeer dat veel te “normaal” is geworden, zijn al die launchers tegenwoordig. De bethesda.net-launcher is hierop geen uitzondering. M’n co-op-gezel en ik speelden via Steam, moesten eerst ieder een account aanmaken op de Bethesda-website, vriendjes worden in-game via de Bethesda-vriendenlijst en konden dan samen een speelsessie beginnen. Veel te omslachtig,  veel te overbodig en dus ook veel te onnozel voor woorden.

26/07/2019
7,0
0

Conclusie van Randy

Wolfenstein Youngblood is te vergelijken met Old Blood, het is geen “hoofdgame” binnen de serie. Jammer, want dat zou het wel kunnen zijn, moest het hele universum en de verschillende verhaallijnen wat verder waren uitgediept. Nu blijf je over met een vermakelijke shooter die je een tiental uur aan speelplezier zal bieden. Veel middelmatiger worden ze niet. Niet slecht, maar ook geen topper. De prijs van 30 euro is dan ook niet zo vergezocht.
  • Grafisch zeker te smaken
  • Combat blijft steengoed in Wolfenstein-games
  • Draait vlot op pc