Wolfenstein 2: The New Colossus (Switch)

8,5
8,0

Nazi goreng voor onderweg

do 12/07/2018
Gereviewed voor Nintendo Switch door Lazlo

Eerder kreeg ik al de eer om Panic Buttons DOOM-reboot op de Nintendo Switch te testen. Mijn god, wat was me dat een aangename verrassing! Nu komt diezelfde ontwikkelaar op de proppen met een port van een nog meer recente first-person shooter uit het Bethesda-assortiment: Wolfenstein 2: The New Colossus. En laat me het je meteen vertellen: deze ziet er nog beter uit dan die eerste.

Het tweede deel van de Wolfenstein-reboot brak op PlayStation 4, Xbox One en pc behoorlijk wat potten, maar dat hoef ik je allicht niet meer te vertellen. De story-focussed single player-titel verbeterde zichzelf in zowat alle aspecten tegenover een alvast steengoede The New Order. Deze Switch-versie verandert niet echt iets aan de intussen vertrouwde formule. Maar dat wilt niet zeggen dat deze versie van de game zijn centen niet waard is.

Nazi’s knallen op de trein

De release van deze titel valt toevallig samen met een nieuwe werkplek voor me. Sindskort pendel ik dagelijks een dik uur richting Brussel, en een dik uur weer huiswaarts. Een heuse time hog, als je het mij vraagt, en meteen ook een drastische inbreuk op mijn vrije tijd. Gelukkig heb ik een Nintendo Switch om die lange reistijd op de trein te breken, en mijn dagelijkse portie gaming in te halen. Ideaal voor een uitgebreide test van deze The New Colossus, dus.

En ik kan zeggen; hoewel deze titel zeer verhaalgedreven is, en ik vaak op lastige momenten moest stoppen met spelen, is hij perfect speelbaar op de Switch. De Joy-Cons zijn niet bepaald de meest toegankelijke controllers om een FPS op te spelen - dat wist ik al dankzij mijn DOOM-review - maar ze maken de game ook niet onspeelbaar. Ik wist perfect heel de campagne te doorworstelen met de kleine controllers, en speelde maar twee keer op mijn televisie thuis, met een Pro Controller. Die laatste is natuurlijk ideaal voor deze titel, maar wie Wolfenstein 2: The New Colossus op een groter scherm wilt spelen, opteert misschien liever voor een PS4 of Xbox One.

Technisch hoogstandje

Grafisch moet deze  Switch-versie ook niet te veel onderdoen, eigenlijk. Alles ziet er natuurlijk een pak minder gedetailleerd uit dan op de PS4, Xbox One en pc, maar vergeleken met andere Switch-games steekt deze er met kop en schouders bovenuit. Waar in DOOM alles best wazig oogde, ziet alles in deze port er net een tikje scherper uit. Ook het meer diverse kleurenpallet en uiteenlopende locaties helpen hierbij.

En niet onbelangrijk: de framerate van de game blijft steeds stabiel lopen op 30 FPS. Dat is niet de ideale framerate wanneer je naar een pc-versie zou zitten te kijken, maar op de technisch minder uit de kluiten gewassen Switch is dat voor een game als deze een hele prestatie. Het 720p-scherm van de hybride console zorgt er ook voor dat je nooit te lang stilstaat bij de grafische onvolmaaktheden die de studio achter de port (Panic Button) genadeloos moest voorzien voor dit soort stabiele prestaties.

Nintendo Switch : 29/06/2018
Xbox One : 27/10/2017
PC : 27/10/2017
PS4 : 27/10/2017
8,5
8,0

Kijk: Wolfenstein 2: The New Colossus is een goede game. Dat wisten we al langer dan vandaag. Dat hij ook op de Nintendo Switch een aankoop waardig is, was de hamvraag hier. Ik kan met een gerust hart zeggen dat deze versie doet wat moet. Grafisch oogt alles een tikje minder scherp, uiteraard, maar de gameplay blijft vlot, en technisch stootte ik op geen enkele problemen. Spelen met de Joy-Cons is misschien nog het grootste minpunt, maar laat dat je zeker niet tegenhouden deze versie van de game aan te schaffen.
  • Al het goede van Wolfenstein 2: The New Colossus blijft bewaard
  • Grafisch oogt de game beter dan verwacht
  • Technisch helemaal op punt