7,0
User scoreAl 14 stemmen
7,2

The Wizards: Enhanced Edition (VR)

"The Wizards: Enhanced Edition is een leuk tussendoortje"

di 16/04/2019

Heb je altijd al eens een tovenaar willen zijn, maar heb je Wonderbook: Book of Spells op PlayStation 3 destijds gemist? Dan krijg je nu een herkansing. Even straf als Harry Potter ga je niet worden, laat dat meteen duidelijk zijn. Cool is wel dat je het mag opnemen tegen orcs, goblins en ander lelijk gespuis in Meloria. Ik neem je graag mee naar de virtuele wereld van The Wizards: Enhanced Edition; een spel dat een jaar geleden reeds verscheen voor VR-toestellen op pc.

De bekendste tovenaar, naast de legendarische Merlijn de Tovenaar uit de tijd van koning Arthur en de boeken van de Rode Ridder, is Harry Potter. De leerlingtovenaar heeft ondertussen trouwens al flink wat games achter zijn naam staan, en dit op alle mogelijke platformen. Maar genoeg Harry, in deze titel is het aan mij om een toverhoed op te zetten, met een toverstok te zwaaien en op het einde met de grietjes naar huis te gaan.

Mijn missie is dan ook érg belangrijk voor het kleine dorpje Meloria, want diverse kwaadaardige groene monsters zijn aan een invasie begonnen. Aan mij dus de eer om die wezens te verdrijven. Dat doe ik niet met een zwaard, revolver of knots, maar wel met een flinke portie magie! Enkele goed uitgevoerde spreuken, die ik snel nog van buiten moet leren, maken van mij de redder van het dorp, en de held voor het vrouwvolk. Wat kan een beginnend tovenaar zich nog meer wensen?

Tover erop los

Het verhaal doorloop ik in de single player-modus en daarin moet ik zoals eerder gezegd de vreemde wezens weren uit het dorp. Door middel van zes aan te leren spreuken baan ik me een weg door de verschillende gebieden om mijn doelstellingen te halen. Zes spreuken klinkt best weinig, en dat is het ook. Alles wordt na een tijd wat repetitief. Het voordeel is wel dat ik alle bewegingen moet onthouden en met slechts zes spreuken is dat geen probleem. Hoewel het aantal dus beperkt blijft, krijg ik niet telkens dezelfde uitkomst voor ogen te zien. Ik kan de spreuken immers van een upgrade voorzien in mijn thuisbasis. Dat gaat echter niet zomaar. Zo dien ik bijvoorbeeld tokens te verzamelen om mijn bliksemspreuk wat aan te passen.

De spreuken voer ik uit door de correcte bewegingen te maken met mijn handen. Daarvoor zijn uiteraard twee PlayStation Move-controllers vereist. Daarnaast krijg ik ook magische wapens ter beschikking, waaronder een pijl en boog. Die moet ik dus wel eerst met een spreuk tevoorschijn toveren. Zo’n wapen in combinatie met het handig gebruik maken van de omgeving is een dodelijke combinatie voor mijn vijanden. Vijanden zijn er trouwens in alle kleuren en maten. Zo stormen er op momenten gigantische orcs op me af, terwijl ik ook erg kleine tegenstanders tegen het lijf loop. Het spreekt voor zich dat elke vijand een andere aanpak vereist. Voor de grote exemplaren probeer ik de omgeving tegen het wezen te gebruiken, terwijl ik voor de kleine varianten al genoeg heb aan een eenvoudige spreuk.

Kleine verschillen

Nadat ik level per level doorlopen heb in de single player-campagne kan ik nog aan de slag in de steeds herspeelbare Arena-modus. Hierbij kan ik uit drie omgevingen kiezen en word ik nadien getrakteerd op een heleboel vijanden. Ik krijgt hierbij de ene na de andere golf aan goblins en orcs te verwerken. Het enige grote verschil is dat ik in deze modus weinig rust heb, terwijl ik in de single player-modus de tijd kan nemen om tussen twee toverspreuken door, de omgeving te verkennen. Weinig verschil dus en dat is ook het geval van dit spel in vergelijking met het origineel van vorig jaar. De grootste aanpassing is de toevoeging van een nieuw level waarbij ik een klein uur extra content krijg, wat ervoor zorgt dat de speeltijd met zo’n twintig procent omhoog gaat.

01/01/1995
7,0
User scoreAl 14 stemmen
7,2

The Wizards: Enhanced Edition is een leuk tussendoortje, maar wel eentje waarbij ik graag een groter aanbod aan spreuken had. Het leveldesign is bijzonder goed en er werd zelfs een volledig nieuw level toegevoegd aan deze vernieuwde editie, al blijven het soort missies en het aanbod aan vijanden bijzonder beperkt. Leuk, maar niet eentje om dagelijks te spelen dus.
  • Leveldesign
  • Toevoeging nieuw level
  • Spreuken werken vlot