Watch Dogs

8,6
Reviewscore
User scoreAl 6 stemmen
7,9

Watch Dogs

Zien en gezien worden

De NSA, CIA en FBI kijken wellicht over onze schouders mee wanneer we onze nieuwe familiefoto's op Facebook plaatsen. Ook het Britse MI6 heeft de gewoonte automatisch mee te luisteren wanneer we met onze vaste lijn telefoneren. En dan zwijgen we nog over de talrijke hacks waar bedrijven als bijvoorbeeld eBay, Sony en MasterCard mee te maken krijgen. Kortom, het wereldwijde web is een interessante databank geworden voor wie geïnteresseerd is in de fysieke mens achter de virtuele naam. In Watch_Dogs is het nog een tikkeltje extremer want al wie een beetje met een computer kan werken, kan de hele wereld naar zijn hand zetten...

De hele wereld naar je hand zetten is misschien een klein beetje overdreven, al is het in het virtuele Chicago van Watch_Dogs wél mogelijk geld van de rijke medemens af te troggelen of bruggen, slagbomen en afsluitingen te openen- en naar wens te sluiten. Dit met een simpele beweging op je smartphone. Aiden Pearce is een hacker maar nog meer een nonkel. Een nonkel wiens leven – en dat van zijn zus – overhoop werd gegooid door een foute beslissing en de bijhorende gevolgen. Alle steden zijn ‘slim’ geworden en staan met elkaar in verbinding via systemen die alles en iedereen in de gaten houden. ctOS, zoals het systeem in Watch_Dogs heet, wordt niet beheerd door de overheid maar door privébedrijven die munt slaan uit alle gegevens. Dergelijk systeem houdt je dus continu in de gaten en onderneemt actie wanneer je het ctOS probeert te omzeilen. Aiden Pearce probeerde het – maar faalde – dus de privéfirma nam drastische maatregelen. Sindsdien is Aiden iemand die zijn privéleven graag privé wil houden. Toch maakt ook hij zich schuldig aan het verzamelen van gegevens zonder dat anderen dat weten.

Aidens familie komt nu op de eerste plaats. Door zijn verleden is Aiden heel paranoïde geworden en wil hij zijn familie koste wat kost beschermen. Sommige personen uit zijn verleden maken het hem echter niet gemakkelijk. Gelukkig krijgt hij hulp van een andere hacker en een bendeleider. Clara Lille – in de virtuele wereld gekend als BadBoy17 – en de excentrieke Jordi Chin helpen Aiden waar ze kunnen, al vertrouwt ons hoofdpersonage enkel op zijn geliefde smartphone. Voor je dat gadget optimaal kan gebruiken, moet je zendmasten hacken. Het Chicago uit Watch_Dogs bestaat uit verschillende districten die telkens een centraal ctOS-hoofdkwartier hebben. Aiden moet eerst deze sites proberen te infiltreren voor hij de hoofdzendmasten – die eveneens verspreid liggen over datzelfde district – digitaal kan overmeesteren. Het infiltreren van een hoofdkwartier kan op twee manieren: via bruut geweld of digitaal. Bij dat laatste gebruik je uitsluitend de aanwezige camera’s om je doel te bereiken. Op het eerste zicht lijkt dit eenvoudig – zeker wanneer bewakers met een bodycam rondlopen – al kan het bij momenten tricky zijn omdat Aiden zich moet verstoppen en hierdoor zeer kwetsbaar is wanneer hij wordt ontdekt.

Aiden Pearce is een hacker maar nog meer een nonkel.

Eenmaal toegang tot het hoofdsysteem kan je de belangrijke zendmasten ‘hacken’. Toegang tot deze torens word je ontzegd, al kun je aan de hand van de aanwezige beveiligingscamera’s wel de nodige deuren openen. Hierna kan je een barcode scannen waarna de zendmast voor jou toegankelijk is. Deze aanpak lijkt enorm veel op het nu toch wel al eeuwenoude Assassin’s Creed-principe. Het had misschien uitdagender geweest wanneer deze computers of masten ergens midden een zwaarbeveiligde bank of overheidsgebouw hadden gestaan. Op vlak van routine en originaliteit kon dit dus heel pak interessanter. Nu, eenmaal je volledige toegang hebt tot de stad is er met Aiden geen huis meer te houden. In de open spelwereld lopen honderden, zo niet duizenden mensen rond. Ze hebben allemaal een eigen leven en achtergrond. De meeste NPC’s maken niets bijzonder mee, al zijn er enkelingen die een vrij turbulent leven leiden. Op het moment je voorbij komt, kan het zijn dat het leven van anderen een drastische wending neemt. Zo leer je bijvoorbeeld dat een vrouw een sms krijgt van haar man die wraak wil nemen op zijn goede vriend voor overspel. Op dit moment kan je in actie komen – of ook niet . Je moraliteit wordt dus getest. Onderneem je actie, dan zal je publiek aanzien groter worden waardoor mensen je wangedrag minder snel zullen aangeven bij de politie. Spaar je de burgers, dan sparen ze jou wanneer het erop aankomt.

Vaste routine

Aangezien alles in de stad met elkaar verbonden is, kan je daar als speler handig gebruik van maken. Missies voltooien levert je ervaringspunten op die je kunt inruilen om nieuwe trucjes te kopen. De mogelijkheid om bruggen, spijkermatten of slagbomen te manipuleren tot sneller herladen, bepaalde gadgets zelf te kunnen craften en een wagen te hebben die niet meteen tot schroot afgevoerd moet worden na enkele rambeurten. Deze skills kunnen ervoor zorgen dat je politie of bendes makkelijker kan afschudden. Al dit lekkers kan je trouwens combineren. Zo kan je tegelijkertijd iets hacken, rijden, schieten of rennen zonder dat je daarvoor je vingers in onmogelijke bochten moet wringen om de juiste controletoetsen in te voeren. Het spel raadt je trouwens aan gebruik te maken van Aidens multitasking. Zo kan je leren om op het juiste moment de verkeerslichten te hacken of de waterleiding te doen ontploffen terwijl je aan het rijden bent. Voor wie dit alles toch te snel gaat, kan beroep doen op de FOCUS-feature. Hierdoor vertraagt de tijd zodat je net iets gerichter kan hacken op een hectisch moment of nog beter een moeilijke bocht kan aansnijden. Al deze hack-events zijn echter wel scripted. Zo zagen we vaak hetzelfde auto-ongeluk gebeuren wanneer we de verkeerslichten manipuleerden of de buizen onder het wegdek lieten ontploffen.

Terug naar de single player-spelmodus. Deze is zeer uitgebreid maar het verhaal is niet zo aangrijpend als dat uit laatste Grand Theft Auto. De missies zijn wel afwisselend genoeg om het niet té repetitief te maken. Achtervolgingen, mensen schaduwen, ergens een pakket droppen of iemand blackmailen zijn maar enkele van de vele missies die volbracht moeten worden. Wij onthouden ook de kleine mini-hack-games die bij momenten al onze hersenkronkels in actie vereisten. Naast een uitgebreide single player is er veel te beleven in de stad Chicago. Zoals daarnet aangehaald spelen we kleinere missies vrij door met onze smartphone mensen af te luisteren. Mensen voor hun dood te behoeden, wapenkisten verzamelen, mensenhandel stoppen tot het leven van bendes moeilijk maken, zijn maar enkele van de voorbeelden. Wil je nog meer afwisseling, dan zijn er ook nog diverse sociale activiteiten waaraan je kan deelnemen. Een drankspel, gokken, schaken of pokeren zijn mogelijk, al zijn de virtuele mini-games de leukste. Onder de noemer Digital Trips kan je op Carmageddon-achtige wijze mensen omver rijden of monsters afschieten. Niet in de echte wereld maar wel in het gedigitaliseerde Chicago. Een 8-bit Cash Run of AR Phone Game zijn ook vermakelijke tussendoortjes. Wil je al deze missies vinden en voltooien, dan ben je minstens evenveel uren kwijt als het voltooien van de single player.

Medeplichtig

Eveneens aanwezig zijn de talrijke verzamelbare objecten en Memories. Bij dat laatste krijg je meer herinneringen te zien van Aiden. Goed geleend uit Assassin’s Creed dus. De grens tussen online en offline is zo goed als onbestaande in Watch_Dogs. Zet je een toptijd of score neer in een mini-game, dan zal je tijd – hoe kan het ook anders – automatisch geüpload worden naar een online klassement. Maar hier blijft het niet bij. Het online gebeuren van Watch_Dogs zit zeer diep in het spel ingebouwd. Verken je in free roaming de stad, dan kan je plots aangevallen worden door een online hacker die je gegevens probeert te stelen. De enige mogelijke oplossing die je op dat moment hebt, is zo snel mogelijk – en liefst voor de hacker al je gegevens heeft kunnen buitmaken – de dader vinden. Geheel ‘onverwacht’ gebruik je hiervoor je smartphone. Lokaliseer je medehacker en spel hem even flink de les met behulp van je matrak. Een ander voorbeeld zijn de online races, ctOS Mobile Challenges, online hacking, online trailing en online decryption-opdrachten. Het wisselen van je offline naar online spel gebeurt met een eenvoudige druk op de knop. Merendeel van de online spelmodi zijn 1 vs. 1, al is online decryption bijvoorbeeld met maximaal acht spelers te spelen.

Races, achtervolgingen en hacking hoeven geen uitleg terwijl decryption misschien onduidelijk kan zijn. In deze spelmodus strijden twee teams tegen elkaar in een race tegen de ‘decryptionklok’. Een bestand dat ontcijferd moet worden kan maar door één team in bezit zijn dat op zijn beurt begint met het decrypten. Dit ontcijferen kan sneller uitgevoerd worden wanneer teamleden in de buurt van het bestand staan. Laat echter de tegenpartij niet te dicht komen want deze personen kunnen vanop korte afstand het bestand downloaden waarna alles opnieuw begint langs hun kant. De groep die als eerste het bestand volledig weet te ontcijferen wint.

Grand Theft Dogs

Aan content is er dus geen gebrek al moeten we een onderscheid maken tussen sociale missies en verhaalgedreven opdrachten. Voor deze laatste krijgen we ervaringspunten die we kunnen inruilen voor nieuwe skills en vormen – althans voor ons – de drijfveer om Watch_Dogs te spelen. Alles draait om hacken of stealth gameplay wat soms jammer is. Aiden is te zwak om aan een deftig vuurgevecht deel te nemen al kan hij wel een heel arsenaal wapens aankopen. Hem een kogelvrije vest of andere beschermende kledij aantrekken behoort niet tot de mogelijkheden. Hier laat Ubisoft een steek vallen want soms willen we eens iets anders doen dan van de ene camera naar de andere switchen terwijl we proberen zoveel mogelijk bewakers om te leggen door vanop afstand dingen te laten ontploffen. Bewakers op het verkeerde been zetten door een vorklift op en neer te laten gaan zodat wij ongezien binnen kunnen sluipen, hoort hier ook bij. Soms hadden we gewoon graag gehad dat Aiden iets meer kogels kon opvangen of dat het spel ons niet genadeloos zou afstraffen wanneer we ons eens niét enkel al hackend doorheen een missie willen wringen. In Watch_Dogs draait alles rond hacken en de wereld controleren via je smartphone maar in de talrijke schietincidenten die daaruit voorvloeien, is Aiden te zwak om – gameplaywise – een schietend antwoord te kunnen geven. Vergelijken we Watch_Dogs hier te veel met Grand Theft Auto? Dat kan, maar een gulden middenweg was aangenamer geweest dan deze open-wereld Splinterstealthgame.

Grafisch zien de PlayStation 4 en Xbox One-versies er schitterend uit. Over de andere versies kunnen we geen oordeel vellen, al zijn we er zeker van dat het spel pas helemaal tot zijn recht zal komen op een high-end gamingcomputer. Het virtuele Chicago in deze Watch_Dogs is een aangename stad om in te vertoeven. De buitenwijken van deze metropool zijn een relatief vuile buurt met losstaande huisjes wat in schril contrast staat met wat je in de stad ziet: brede straten en nette voetpaden tussen torenhoge wolkenkrabbers. Wat wel hetzelfde blijft is dat er veel volk op straat is dat allemaal zijn eigen ding doet en je compleet negeert. Wanneer je stomme dingen gaat doen, zullen de mensen uiteraard wel reageren. Trek jij je wapen in het openbaar of steel je iemands wagen, dan zal je mensen naar de politie horen bellen. Al deze telefoontjes kan je aftappen en manipuleren om problemen met de politie te voorkomen. Steel je een wagen, dan zal Aiden automatisch het handschoenkastje doorzoeken naar items die hij nadien in een pandjeswinkel kan doorverkopen. Zo verdien je geld voor wapens, kogels en andere items. Het arsenaal aan wapens dat je via het wapenwiel kan selecteren, is vergelijkbaar met een doorsnee shooter. Hoewel je politiehelikopters kan saboteren, behoort een luchtaanval niet tot de mogelijkheden. Diverse explosieven, gaande van dodelijke tot niet-dodelijke die enkel als afleidingsmanoeuvre dienen, wel. Deze laatste kan je trouwens craften met het materiaal dat Aiden onderweg vindt.

Het beloofde land

De dag- en nachtcyclus laat zien dat Chicago vooral ’s nachts, en wanneer het regent, een parel is. Overdag lijken de kleuren nogal niet-Dash-gewassen te zijn. Deze doffe aanpak is misschien realistischer maar we hadden toch meer kleuren gehad. Dat we het grafisch niveau van de in 2012-gelanceerde E3-video niet gingen halen, was een jaar geleden al duidelijk. Niet enkel de kleuren maar ook op vlak van belichting kan deze titel niet tippen aan het beloofde resultaat. We willen hoegenaamd niet de woorden grafische downgrade in de mond nemen want de rookelementen, watereffecten en tientallen andere kleine levensechte details werden wél opgeleverd. Ook de wagens laten zich niet echt geweldig besturen en ook hun physics laten te wensen over. Meermaals werden we bijvoorbeeld meters de lucht in gekatapulteerd wanneer de achterkant van de wagen een nog net de uit de grond rijzend paaltje raakte. Ook de autocrashes moeten niet onderdoen voor wat we in een B-film zien. Misschien kleine details maar wanneer je weet dat je heel wat tijd zal moeten doorbrengen in en tussen de missies door, dan wil je absoluut dat alles deftig werkt om frustraties te vermijden. Wat ons wel verwonderde zijn de wagens en mensen die in de verte plots verdwijnen. We dachten dit eerlijk gezegd niet meer te zien in een next-gen-computerspel. 


Releasedatum
05/27/2014
Beschikbaar voor
8,6
Reviewscore
User scoreAl 6 stemmen
7,9

Conclusie van Jonathan

Watch_Dogs kan op grafisch vlak de E3 2012-video niet overtreffen noch evenaren, maar wat de titel vandaag brengt is een volgende-generatie-games-naam meer dan waardig. De single player is meer dan aardig te noemen en de multiplayer bevat voldoende interessante spelmodi om te kunnen blijven boeien. Zijmissies zijn talrijk en brengen voldoende variëteit aan het spel al had ontwikkelingsstudio zich nog meer mogen afscheiden van Assassin's Creed. Torens kapen, geheugencellen activeren en verzamelbare objecten vinden doen ons te hard denken aan die andere serie terwijl de hackwereld zoveel meer mogelijkheden bevat om deze franchise zichzelf te laten distantiëren van de Assassijnenreeks.

  • Afwisseling in missies
  • Grootse wereld die je naar hartenlust kan manipuleren
  • Grafisch dik in orde op PS4, Xbox One en (mid/high-end) pc
  • Geweldige multiplayer
  • Zwak(ker) verhaal
  • Het spel heeft soms last van pop-in’s
  • AI niet altijd even slim

1 reactie

test

Rating:0

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments