User scoreAl 5 stemmen
8,2

Warlords of New York

"The Division 2 is weer een waar genot om te spelen"

do 19/03/2020
Gereviewed door Joeri

Vandaag moet iedereen er al het mogelijke aan doen om thuis te blijven, binnen te blijven en zo weinig mogelijk in contact te komen met andere (vreemde) mensen als bescherming tegen het Corona-virus. Welk spel speel je in zo’n geval het best? Qua bordspellen staan Pandemic en Plague Inc. Bovenaan het lijstje, maar er is ook een videospel dat erg thematisch is: Tom Clancy’s The Division 2. Onlangs releasete de nieuwe DLC en dus gingen 9liver Xerpes en ikzelf weer urenlang vertoeven in de virtuele wereld van New York.

Aaron Keener is terug en het wordt hoog tijd dat de Division daar voor eens en altijd mee afrekent. Dat betekent dat je Washington D.C. even laat voor wat het is en per helikopter afreist naar New York om nu voorgoed zijn plannen te dwarsbomen. Dat betekent wel dat, eens je de nieuwe downloadbare content start, je het tot het einde moet uitspelen vooraleer je weer bewegingsvrijheid hebt buiten New York. New York is, zoals de spelers van The Division wel weten, het epicentrum van de virusuitbraak die nu, vele jaren later, nog steeds woedt. Je keert terug naar bekend terrein om opnieuw af te rekenen met een heleboel bad guys.

Nieuwe jacht

Warlords of New York is de eerste betalende DLC voor The Division 2 en voegt net als voorgaande, maar gratis, DLC uit het eerste ‘year’ nieuwe elementen aan het spel toe. Uiteraard krijg je eerst een narratief gedeelte waarbij je jacht maakt op Aaron Keener. Daarbij verken je delen van New York en speel je zij- en hoofdmissies vrij die aan elkaar gekoppeld worden door knappe tussenfilmpjes.

Je moet op jacht naar vier warlords uit New York en eens je die alle vier te pakken hebt, is de tijd rijp om achter Keener zelf aan te zitten. Verwacht hevige gevechten met erg coole en afwisselende baasgevechten. Zo staat het uitschakelen van een gigantische drone op het programma en moet je binnen een bepaalde tijd het een en ander vernietigen zodat de getimede raket niet tot lanceren wordt gebracht.

Hoewel er door Ubisoft op safe wordt gespeeld, stelen die vier verschillende aanpakken van de warlords wel de show. Ze hebben elk hun eigen korte verhaallijn, hun eigen specialiteit en zoals reeds gezegd hun eigen eindbaasgevecht. Hoog tijd dan om Aaron Keener zelf te grazen te nemen en eens je dat achter de rug hebt, heb je zo’n tien uur op de teller in New York staan. Na die verhaalmodus is het uiteraard nog niet voorbij, want naast de tientallen nieuwe verzamelobjecten wachten nog een aantal andere nieuwe zaken om je.

Zo wordt het levelsysteem weer helemaal omgegooid en heb je de keuze uit vier nieuwe skills: een sticky bom die nogal heet aan het gat is, terwijl er ook een explosieve variant is. Ook een schoktherapie aan je tegenstanders geven is mogelijk, terwijl je ook een decoy kan gooien waarbij je beeltenis verschijnt en die dus vijanden afleidt. Ik blijf echter bij mijn geliefde kruisboog, een wapen dat ideaal is om zwaar bepantserde vijanden in korte tijd het zwijgen op te leggen.

Pak nieuwe content

De nieuwe content geldt niet enkel voor New York, want met de komst van de Warlords of New York-DLC riep Ubisoft ook seizoensevenementen in het leven. Wie dacht dat de jacht op mensen met slechte bedoelingen over was, heeft het bij het verkeerde eind. Het eerste seizoen stuurt je er weer op uit om eerst vier nieuwe lords te pakken te krijgen en uiteindelijk weer een eindbaas te grazen te nemen. Daarvoor moet je echter wel heel wat doen. Zo staan vele bounties, het herspelen van missies en het heroveren van control points weer op het programma. Eens je die hebt gedaan, kan je gaan jagen op de eerste Lord: Neptune. Ook dit is nu reeds achter de rug en dus is het nu wachten vooraleer het tweede deel van het seizoen van start gaat.

Dat zorgt ervoor dat je constant bezig blijft in Washington D.C. En hoewel je opnieuw missies en strongholds moet herspelen, zijn die telkens anders ingedeeld dan oorspronkelijk. Je weet dus niet altijd wat je kan verwachten. Op dat vlak heeft Ubisoft het goed voor elkaar.

Wat wél beter kan, en daar heb ik me afgelopen weken bijzonder veel aan geërgerd: zo goed als elke dag lagen de servers van Tom Clancy’s The Division 2 er voor een paar uur uit. En eens live, waren er weer evenveel nieuwe bugs als er oude uit waren gehaald. Geluid dat niet geladen werd, vijanden met vierkante hoofden om vijanden die wel doodgeschoten werden maar gewoon bleven staan…. Een grote ergernis. Gelukkig is dat deze week wel gestabiliseerd en is The Division 2 weer een waar genot om te spelen. Ik kan al niet wachten op nieuwe content en zal tot die tijd héél regelmatig The Division 2 blijven spelen.

15/03/2019
8,0
User scoreAl 5 stemmen
8,2

Tom Clancy’s The Division 2: Warlords of New York heeft ervoor gezorgd dat ik The Division 2 na maandenlange stilte weer heb opgepikt. De seizoensevenementen zorgen ervoor dat er telkens wat nieuws te doen is en zal er dus ook voor zorgen dat heel wat spelers het zullen blijven spelen. Nu is het nog wachten op wat Ubisoft nog in petto heeft voor ons, maar daarop is het dus nog even wachten.
  • Erg leuke baasgevechten
  • Terug naar de roots in New York
  • Gear is gefinetuned