WarioWare Gold

8,0

WarioWare Gold

300 geanimeerde minigames

di 07/08/2018
Gereviewed voor 3DS door Michael

Al sinds het Game Boy-tijdperk staat Wario bovenaan het lijstje van mijn favoriete videogamespersonages. Met WarioWare Gold keert de beruchte antiheld terug en dat was een gigantisch goede reden om mijn Nintendo 3DS vanonder het stof te halen. 300 minigames en wat rare manoeuvres met de handheld later presenteer ik jullie een uitgebreide recensie over Wario’s pogingen om alweer veel kleinere games te ontwikkelen om zoveel mogelijk winst te vergaren.

Het is niet voor het eerst dat Wario in geldnood zit. Wanneer hij op televisie een advertentie voor een populair videospel ziet verschijnen, weet hij waarmee hij zijn bankrekening wil spijzen. Enkele telefoongesprekken met onder andere Jimmy, Mona en Ashley later denkt hij een perfect plan te hebben uitgedokterd. Het ontwikkelproces kan beginnen en Diamond City mag gerust wat angstzweet tevoorschijn toveren. De namen van Wario’s hulpjes, noem hen gerust slaafjes, klinken je overigens wellicht bekend in de oren als je met de WarioWare-titels vertrouwd bent, want de cast bestaat vooral uit gekende personages. Welke avonturen zij ditmaal beleven? Lees gerust verder.

Een verdacht cadeautje

Nog vooraleer ik het eerste spelletje heb gespeeld, schenkt een vrijgevige Wario mij 10.000 munten. Nooit gedacht dat de man met de snor een sympathiek kantje had. Initieel kan je in het hoofdmenu vervolgens maar één optie aanduiden: de Story-modus. Met drie andere verborgen modi weet je dat er nog lekkers verstopt zit, maar daar kan je aanvankelijk nog niet mee aan de slag. Wario heeft een heus toernooi op poten gezet en om deel te mogen nemen moet je, jawel, al je verkregen munten onmiddellijk in de strijd gooien. Slim gezien van die gele schurk. Bovendien komen alle spelregels van zijn hand en beginnen doe je met drie soorten minigames: ‘smash’, ‘twist’ en ‘touch’. Wat die drie categorieën inhouden, kom je gaandeweg te weten. In elke reeks moet je een reeks opeenvolgende spelletjes winnen om uiteindelijk Wario himself te mogen uitdagen. Aan de slag dus.

In m’n introductie haalde ik het magistrale aantal van 300 minigames reeds aan. Dat aantal hoeft niet te verbazen, want het leeuwendeel van deze kleine spelletjes zijn op een aantal seconden afgelopen. In de ‘smash’-categorie moet je bijvoorbeeld op A blijven drukken om een deur in de beuken, met de joystick een spotlight bovenop Wario houden of een aantal ogen tellen. Op het einde volgt er dan telkens een ‘baasgevecht’, dat zich uiteraard ook tot de absolute basis beperkt. Zo moet je al rammend en beukend van een overstroming ontsnappen of met welgemikte hamerslagen een nagel in een houten blok kloppen. De eerste spellen werden door Wario zelf ontworpen, maar al snel gooit hij de creatieve ideeën van zijn vriendjes in de strijd.

Soms wat giswerk

Je moet steeds meer minispelletjes voltooien vooraleer je de eindfase bereikt. Met vier levens lukt dat doorgaans zonder veel problemen, maar het game over-scherm zal toch regelmatig roet in het eten gooien. In WarioWare Gold krijg je namelijk weinig extra informatie noch hulp voorgeschoteld. Bij elk minispelletje moet je zelf uitdokteren welke knopjes je nodig hebt en wanneer je daar iets te lang over doet, ben je al verloren. Gelukkig kan je voor 100 goudstukken vier nieuwe levens kopen zonder helemaal opnieuw te moeten beginnen. De combinatie van die vereiste pijlsnelle reactiesnelheid en de constante tussenfilmpjes – die je overigens niet wil maar wel kan skippen – zorgt ervoor dat de verhaalmodus toch wat draagkracht heeft. Na het allereerste level speel je bovendien drie nieuwe opties vrij. Missions zijn uitdagingen met betrekking tot het verhalende onderdeel; wie goed speelt, zal die automatisch voltooien. Via Index kan je alle minigames opnieuw spelen – en zo Missions voltooien indien je daar nog niet in slaagde – en via Arcade kan je tot slot speeltjes en filmpjes verzamelen door de ballengrijpmachine leeg te plunderen.

Alles wijst erop dat Nintendo dit spelletje onder meer voor de allerjongsten heeft ontwikkeld, iets dat je op twee manieren kan interpreteren. Allereerst zal je ook als tiener, adolescent of volwassene van deze game genieten. Het verhaal wordt leuk gebracht en de korte games maken er een perfect tussendoortje van. Ook grafisch is het allemaal netjes uitgewerkt waardoor het lijkt alsof je je eigen tekenfilmpje aan het regisseren bent. Het grote nadeel, wat mij betreft alleszins, gaat schuil achter het gebrek aan uitleg. Ikzelf, 29 jaar en toch niet onervaren wat games betreft, wist soms pas na enkele seconden wat er in een bepaald minispel van me werd verwacht. Als het spelletje dan slechts vijf seconden duurt, speel je onnodig levens kwijt. Dat frustreert, iets wat kan worden voorkomen door ergens in een hoekje de vereiste knop(pen) aan te geven. Voor het overige niets dan lof dus, want de legendarische Charles Martinet zet met zijn epische voice overs de puntjes op de i.

8,0

WarioWare Gold kan zowel jong als oud entertainen met de honderden gevarieerde minigames. Het verhaal is leuk om volgen, de richtscores verbreken levert je regelmatig een – korte – uitdaging op en dan volgt er telkens een mooie portie voldoening. Alleen jammer dat je het zonder uitleg moet doen, want regelmatig reageer je gewoon te laat omdat het opzet niet geheel duidelijk is. Dat is weliswaar het enige minpunt aan een leuk, geanimeerd en hilarisch spelletje.
  • Gevarieerde minigames
  • Grappig verhaal
  • Epische voice-overs (dankjewel Charles Martinet)