Warhammer 40K: Mechanicus

6,0
0

Warhammer 40K: Mechanicus

Het Warhammer 40,000-universum uitleggen aan een leek? Begin er maar aan. Simpel gesteld gaat een mechanisch versterkt leger van halve robots op verkenningstocht naar een verre planeet. ze zijn op zoek naar vergeten geheimen en mythische versterkingen, tot een onheilspellende gebeurtenis alles doet wankelen. Mechanicus is echter allesbehalve simpel gesteld.

Waarom Wel?

The Weakness Of My Flesh

Warhammer 40,000 staat gekend als een zeer sterke strategiereeks die al héél wat titels op de teller heeft staan. Mechanicus kwam in 2018 uit op PC en kon op heel wat meeval rekenen binnen de community. Deze turn-based strategy game geniet zoals elke titel binnen de reeks van een unieke toets. Warhammer is neo-futuristisch, overgoten met een soort van cultische saus. De mensheid heeft de stap gezet richting “verbeterde” lichamen à la Deus Ex en dat brengt nieuwe opportuniteiten én gevaren met zich mee.

Nu kunnen we ook op console aan de slag met de Adeptus Mechanicus, het meest technologisch gevorderde leger van deze wereld. Diegenen die het hardst geilen op een vleesloos lichaam noemen we Tech Priests. Deze kornuiten willen zo dicht mogelijk bij hun hemel raken door technologie en upgrades volledig te omarmen. Alles om de metalen van de gezegende Omnissiah te bekomen. In gamertaal betekent dit een leuke speeltuin vol mogelijkheden om jouw karakters te personaliseren met coole gadgets en alternatieve verdedigingstechnieken.

Onze Mechanicus zet een expeditie op poten naar de planeet Silva Tenebris. Wat begint als een standaard zoektocht naar verborgen schatten wordt al snel een missie van levensbelang wanneer een oud kwaad besluit niet langer de alarmklok te snoozen maar te ontwaken. Deze slapende wereld wordt snel onvriendelijk en stuurt legers Necrons op jou af. Tijd om die technologie te gebruiken. En te hopen op een sterk wifisignaal.

Keuzestress

Warhammer begon in de jaren ’80 als een bordspel en dat voelt op de PS4 nog steeds zo aan. Elke missie krijg je een plattegrond waarop jouw team zal bewegen doorheen kamers die jij aanduidt. Eenmaal in een kamer volgen er verschillende scenario’s waarop je kan reageren. Vernietig je een vreemd kristal of neem je het mee voor onderzoek? Sluip je voorbij slapende vijanden of verklaar je de oorlog? Je draagt constant de gevolgen van je keuzes in Mechanicus en dat zijn er véél. Wanneer je eindelijk zelf aan het vechten gaat heb je een persoonlijke startgrid waarbij teamleden kostbare levenspunten en gadgets meer of minder tellen.

Warhammer begon in de jaren ’80 als een bordspel en dat voelt op de PS4 nog steeds zo aan.

Eenmaal aan het vechten gaat Mechanicus diep. De basis van deze turn-based tactics game is simpel maar er komt bij Warhammer héél wat op je af. Er zijn tientallen zaken waarmee je rekening moet houden. Het speelveld kan zich constant aanpassen en zelfs op lagere moeilijkheidsgraden is een uitdaging nooit veraf. Je kan in de menu’s jouw Tech Priests volledig customizen waardoor ieder epos volledig anders zal uitspelen. Zelfs als jouw missie volledig faalt en iedereen het loodje legt gaat het verhaal gewoon door. De wereld past zich aan naarmate jij presteert.

Waarom Niet?

Overdosis Leesmateriaal

Als je flitsende cutscenes en visuele pracht verwacht ben je bij Mechanicus aan het foute adres. Het verhaal speelt zich quasi volledig af via text-on-screen. Héél veel text-on-screen. Je bent makkelijk tien minuten aan het lezen vooraleer je aan de volgende missie kan beginnen. Tijdens je missie mag je ook verschillende scenario’s nalezen vooraleer je beslist hoe te handelen. Deze manier van storytelling betekent niet dat het verhaal niet diepgaand is. Dat is het absoluut wél, al is het gewoon een niche om op deze manier toewijding te verwachten van je fanbase. De trouwe spelers zullen ook nu smullen van het verhaal maar voor nieuwelingen is het te snel te veel.

Porthammer

Hoe complex de storytelling en tactische vechtopties zijn, zo simplistisch is het level design soms. Tijdens het verkennen van de verschillende locaties krijg je steeds een gelijkaardig uitziende map voorgeschoteld met kleine gangen en grote vierkante kamers. Bij elke kamer moet één foto volstaan om je creativiteit op hol te doen slaan. Tijdens de grotere gevechten word je gelukkig naar de effectieve locatie getransporteerd, zonder dat deze je mond doet openvallen. Ook hier moet de basis volstaan. Heel vaak komen de mission objectives neer op ofwel ontsnappen ofwel iedereen afslachten.

Warhammer 40K is koning op PC en dat je hier van een PC port spreekt wordt te vaak duidelijk. De controls voelen zelden optimaal aan en navigeren doorheen de menu’s is onnatuurlijk. Deze titel is lang niet voor iedereen. Vertrouwde fans hebben Mechanicus waarschijnlijk al lang plat gedraaid op PC en een volledig nieuw publiek zal niet overtuigd raken door dit offer.

11/15/2018
6,0
0

Conclusie van RoMa

In gekende Warhammer 40K-stijl brengt Mechanicus een diepgaand verhaal met complexe turn based tactics. Je kneedt het verhaal van je Tech Priests volledig zelf met de ene moeilijke keuze na de andere. Het nichepubliek zal smullen maar te vaak wordt duidelijk dat dit een PC-port is. De controls zijn onnatuurlijk en al te veel grafisch detail komt niet naar boven. Nieuwe zieltjes zal deze titel niet winnen maar de trouwe fanbase kan het zichzelf nu moeilijker maken met een controller.
  • Diepgaand, uitgebreid verhaal
  • Enorm veel keuzes die elke quest uniek maken
  • Weinig grafisch detail