User scoreAl 3 stemmen
3,3

Warcraft III: Reforged

"De staat van het spel is onaanvaardbaar voor een bedrijf als Blizzard"

vr 07/02/2020
Gereviewed voor PC door Michael

Warcraft III : Reign of Chaos zou weleens het beste spel kunnen zijn dat ik ooit heb gespeeld. Blizzard zette zichzelf wat mij betreft pas echt op de kaart met Warcraft II, en deel 3 gooide nóg hogere ogen. The Burning Legion probeert Arthas zo te manipuleren dat hij met z’n leger ondoden Azeroth overspoelt, maar gelukkig beseffen de mensen, Orcs en Night Elves dat samenwerken hun enige hoop op overleven is. Warcraft III: Reforged hoopt die epiek te kunnen herhalen. Dat het spel de tand des tijds heeft overleefd, daar twijfel ik niet aan, maar of Blizzard te goeder trouw met het ontwikkelproces is omgesprongen … Dat valt nog af te wachten natuurlijk.

Zowel jullie als ikzelf volgen natuurlijk verschillende media, zowel sociale als de traditionele pers. Dan spreekt het voor zich dat je bijvoorbeeld weet dat Blizzard ondertussen geautomatiseerde refunds aanbiedt voor Warcraft III: Reforged, een noodgedwongen maatregel die bij een succesvolle game niet van toepassing zou zijn. Ik heb er ondertussen een kleine veertig uur offline en online gameplay opzitten, en eerlijk gezegd vind ik de reacties van de grote meerderheid lichtjes overdreven.

Het spel heeft tekortkomingen, maar die doen weinig af aan het eindproduct dat jij en ik in handen hebben. Neen, deze tekortkomingen zijn vooral het gevolg van verbroken beloftes en ingeperkte plannen om hier een echte remake van te maken. Nu zweeft ‘Reforged’ ergens tussen een port en een remaster, met gigantisch veel ruimte voor verbetering maar toch een leuk eindresultaat omdat het spel nu eenmaal ook achttien jaar geleden reeds fabuleus goed was.

Ingekrompen dev goals

De ingekrompen drang om te veranderen nader onderzoeken is puur tijdverlies in het kader van deze recensie, maar het betekent wel dat Blizzard min of meer trouw blijft aan de formule van weleer. Het RTS-genre anno 2020 is nog steeds gebaseerd op Blizzards formule uit 2002 en het is vooral de kleinschalige aanpak op het strijdveld die blijft charmeren. Je hebt uiteraard je helden, RPG-personages die als rode draad doorheen het verhaal lopen, maar ook de simpele vechteenheden vereisen de nodige aandacht en moeten worden aangestuurd om gevechten naar je hand te zetten.

Het spel heeft tekortkomingen, maar die doen weinig af aan het eindproduct.

Daarbij verwacht het spel dat je elke eenheid bestudeert tot je zowel de basis als potentiële upgrades ervan in je hersenpan hebt geramd, zodat je hen ten volle benut. De Horde, Scourge, Night Elves en Alliance hebben namelijk elk hun eigen hoofd- en zijpersonages, met eigen mogelijkheden, sterktes en zwaktes, en enkel iemand met kennis van alle facetten zal – in mindere mate offline – vooral online in het voordeel zijn.

Daarbij komt natuurlijk dat – ik zei het al eerder – de kenmerkende features uit elke RTS van de partij zijn: bij aanvang van een missie is de map quasi volledig met schaduwen overtrokken, je voltooit objectieven om te avanceren, en gebouwen kan je enkel construeren als je de nodige grondstoffen hebt verzameld. Ik bespreek hier de standaardkennis die iedereen over Warcraft 3 had en misschien nog steeds heeft, en daar knelt het schoentje voor het eerst. Hoe steengoed het verhaal en de RTS-gameplay nog mag zijn, de tand des tijds heeft nihil invloed gehad, Blizzard heeft kansen laten liggen om de Reforged-subtitel te laten doorwegen.

De staat van het spel is ontegensprekelijk onaanvaardbaar voor een bedrijf als Blizzard.

Microsoft voegde aan Age of Empires nieuwe facties en missies toe, maar in dit geval werd er te veel op safe gespeeld. Dat is een gigantisch nadeel als je vooraf jezelf als vernieuwend omschrijft, maar gelukkig kan je voor jezelf nog steeds op tien manieren beginnen bouwen en telkens een ander soort spel creëren. Het woordje ‘jezelf’ is daarbij cruciaal, want jijzelf moet de gameplay vernieuwend maken, Blizzard had daar blijkbaar geen zin en/of tijd voor.

Positieve vibe meteen teniet gedaan

Is er dan werkelijk niets veranderd? Natuurlijk wel, want alles ziet er – maar goed ook – een pak scherper en mooier uit dan 18 jaar geleden. Daarbij hebben de grafische ontwerpers volgens mij hun oog op ofwel World of Warcraft, ofwel Heroes of the Storm gegooid, want de stijl is gelijkaardig aan beide games. Deze esthetische boost helpt om het prijskaartje van 30 euro te rechtvaardigen, althans dat zou je denken, want hoe mooi alles ook is geworden, functioneel laat het te wensen over.

Daar begint mijn tweede klaagzang van de dag: de bewegingen van de eenheden die je aanstuurt, zijn echt haperend en allesbehalve vlot. Met een Intel i7-9750H, 16GB RAM en een RTX 2070 verwacht je vlotte gameplay en hoewel de FPS-teller hoge toeren draait, is het op veel momenten alsof je een stopmotion-filmpje aan het bekijken bent.

In een multiplayer-omgeving, waar razendsnel reageren een van de belangrijkste vereisten is, stoort dit uiteraard enorm. Er waren op launch day veel penibelere issues, zoals authenticatieproblemen en bugs bij het creëren van spelletjes, maar ook al zijn deze snel en efficiënt verholpen, de staat van het spel is ontegensprekelijk onaanvaardbaar voor een bedrijf als Blizzard Entertainment. Warcraft III: Reforged werd uitgesteld om het te finetunen, maar wat mij betreft had ik liever tot medio 2020 gewacht om een fatsoenlijk spel in handen te krijgen en geen stuk rommel dat mij tot schreeuwen toe enerveert. En dan ben ik doorgaans nog een rustige gamer!

Dan zijn er nog de beslissingen genomen door het bedrijf, die een succesverhaal volledig in de weg staan. Neem nu het feit dat er nog geen competitieve rangschikkingen beschikbaar zijn, en dat clans noch automatische toernooien werden geïmplementeerd. Ik lees dan vervolgens dat Custom Games eigendom worden van Blizzard, waardoor een legale spin-off zoals bij Dota 2 is gebeurd, zich niet kan herhalen. You got to be kidding us, right?

PC : 28/01/2020
5,0
User scoreAl 3 stemmen
3,3

Enkele dagen geleden informeerde Praga naar een stand van zaken betreffende deze recensie. Hij had “toch wat negatieve dingen gelezen”, maar ik lachte zijn opmerking weg. Tot ik aan de multiplayer begon. Irritaties uit de Campaign werden plots dodelijk, essentiële features ontbreken, en het algemene toekomstperspectief van Warcraft III: Reforged is wat mij betreft gewoon foetsie. Deze recensie veranderde zo pijlsnel in een klaagzang en ik ga jullie dus een langere conclusie besparen; don’t buy this game, tenzij Blizzard plots een hele resem fixes, verbeteringen en zelfs toevoegingen implementeert!
  • RTS pur sang
  • Mooiere graphics ...
  • ... die haperende gameplay opleveren