s
r

The Walking Dead: Saints & Sinners (PSVR)

8,5
0

De televisieserie The Walking Dead heeft al menig locatie bezocht maar tot in New Orleans waren we nog niet geraakt. Dankzij Saints & Sinners kan je in (PS)VR de toerist uithangen in de bruisende stad. Bruisend van de rottende lijken, hongerige ondoden en bendeoorlogen, in dit geval. VR-avonturen zijn altijd een ervaring apart. Met S&S krijg je de meest persoonlijke zombiestrijd ooit. Dit is dé game van het moment voor eigenaars van een VR-headset die niet vies zijn van het meer bloederige hakwerk.

Waarom Wel?

Toerist In Een Sloep

Dankzij de gerenommeerde Telltale-serie heeft The Walking Dead al een heus game-universum van zichzelf. Met Saints & Sinners is er nu een gigantisch VR-hoofdstuk met véél meer interactie en beweegvrijheid. Je kruipt in de huid van een mysterieus persoon genaamd The Tourist en zakt af naar New Orleans na een tip over een magazijn vol voorraden. Vanaf de eerste minuten zuigt S&S je meteen in het verhaal.

Je start in een sloep in een overstroomd gedeelte van de stad en krijgt meteen enkele gruwelijke taferelen te zien. Niet veel later kom je zelf in de problemen en vecht je voor je leven op een kerkhof waar ze het niet zo nauw nemen met de term “eeuwige rust”. Zombies zijn niet je enige probleem in New Orleans. Ook niet alle levenden gedragen zich als voorbeeldige buren.

Saints & Sinners is een game die ik menig eigenaar van een VR-headset zou aanraden.

Qua sfeer zit deze titel enorm strak. Een constante ongezelligheid en een dreigende, vijandige sfeer zorgen ervoor dat S&S intens aanvoelt zonder gebruik te maken van goedkope jumpscares. De settings variëren goed en zien er meer dan aardig uit. Je hebt interactie met meerdere sleutelfiguren. Je kan steeds uit meerdere antwoorden kiezen tijdens conversaties die invloed hebben op het verhaal.

Met een 15-tal uren is er ook meer dan genoeg rottend vlees aan dit bot. Er zijn hartverscheurende momenten met vaders die hun eigen kinderen opeten en ander ongein. The Walking Dead is rauw en genadeloos en dit wordt perfect vertaald naar Virtual Reality. De spelwereld voelt levendig aan en niet enkel jij beslist wat er gaande is. Gelukkig kies je wél waar je bijl naartoe vliegt. Zoals het gekende spreekwoord gaat: oost west, ik smijt het best.

Van De Sloep Naar De Schedel

In Saints & Sinners krijg je heel wat combat voorgeschoteld. Het is een VR-FPS waarbij je zelf je wapens dient te vinden en de vijanden te snel af probeert te zijn. Pistolen en shotguns werken efficiënt maar maken veel lawaai en trekken dus aandacht. Bijlen, messen of houten planken meppen wel érg lekker. Je speelt S&S met de move controllers en zelden heb ik deze zo inventief gebruikt weten worden.

Wanneer je een mes in een zombieschedel deponeert dien je dit er ook weer uit te rukken. Met je ene hand, doordrenkt van bloed, duw je de schedel terug. Je ander hand rukt je mes los met wat schade. De volgende in de rij, alstublieft. Deze mechanic werkt briljant en gaat nooit vervelen. Een zombie in de kop knallen, de volgende een mes in de schedel gunnen en hierna een hakbijl werpen als toetje: wat een driegangenmenu.

Qua sfeer zit deze titel enorm strak.

Wapens gaan na verloop van tijd kapot. Gelukkig sleurt deze toerist een rugzak mee waar je makkelijk belangrijke items, ammunitie en EHBO in kwijt kan. Verbanden rond je bloedende armen draaien, vitaminen en pillen slikken om te genezen: TWD heeft meer dan genoeg diepgang. De immersie wordt zo echt wel groot. In New Orleans is ook veel meer te beleven dan enkel de main story. Vaak genoeg dwaalde ik af wanneer een overlever mijn hulp vroeg. Nooit kwam ik van een kale reis terug. Of één zonder bloedvergieten. Zoals het gezegde ook wel luidt: beter één bijl in de hand dan tien in de lucht.

Waarom Niet?

Geen Waterdichte Sloep

Saints & Sinners is een game die ik menig eigenaar van een VR-headset zou aanraden. Helaas wil dit nog niet zeggen dat we de perfectie benaderen. De VR staat in deze consolegeneratie nog steeds ietwat in de kinderschoenen en dat merk je. De controls zitten bij S&S goed maar blijven niet gespaard van de occasionele klungeligheid. Het mikken met geweren laat het af en toe afweten.

Er zijn enkele minieme glitches en bugs bij het bewegen doorheen New Orleans. In geen geval vormen deze kleine minpunten een demper op de feestvreugde bij TWD. We kennen allemaal het gekende spreekwoord: iedereen werpt wel eens een bijl naast een zombiehoofd. Wat maakt het uit als je nog een vol magazijn in die shotgun hebt zitten.

01/23/2020
8,5
0

Conclusie van RoMa

The Walking Dead laat je in (PS)VR een apocalyptisch avontuur beleven boordevol inventieve actie. Saints & Sinners brengt een sterk verhaal in een prachtige vijandige setting. De veelzijdige opties in combat zorgen voor een grote portie moordplezier dat ongelofelijk lekker aanvoelt. Terwijl je met je linkerhand een zombie de kop inslaat, schiet je met je shotgun in de andere hand een andere zombie zijn kop van zijn lijf. Kleine minpunten zoals occasionele klungeligheid zorgen ervoor dat S&S niet richting de perfectie gaat maar niettemin een ijzersterke VR-shooter aflevert.
  • Inventieve actie
  • Zéér lekkere melee combat
  • Levendige speelwereld