Vanquish Remaster

7,0
0

Vanquish Remaster

"Door de maps glijden aan duizelingwekkende snelheid is zalig"

do 05/03/2020

Naast de HD remaster van Bayonetta zit er in de 10th Anniversary Bundle van Platinum Games nog een andere fan favorite: Vanquish. Deze actievolle 3rd person shooter bevatte tien jaar geleden een hoop originele boss fights die je met al even indrukwekkende mechanics en ontelbare kogels de kop moest inbeuken. Eens zien wat deze HD-remaster er van bakt en of het zijn 10 kaarsjes met trots mag uitblazen!

Mission Impossible in de toekomst (met alle bijhorende clichés)

In Vanquish hebben Amerika en Rusland het voor de verandering nog eens met elkaar aan de stok, maar ditmaal met iets meer futuristische superwapens en gigantische gevechtsrobots in hun arsenaal. Jij speelt als Sam Gideon, de golden boy die voor Amerika het boeltje maar moet zien op te kuisen. Gewapend met een unieke combat suit en een grote bek vol lof voor Uncle Sam baan je je zo een weg door horden vijandige robots, drones en Russische soldaten (die er na al die jaren uiteraard nog steeds niet in slagen om hun accent te verbergen).

Al vanaf de eerste minuut is het overduidelijk dat Vanquish zichzelf qua verhaal niet bepaald serieus neemt en graag terugvalt op clichés en stereotypen in de lijn van Amerikaanse actiefilms à la Mission Impossible. Memorabel is dat natuurlijk niet maar tot op zekere hoogte wél ontspannend, op een gelijkaardige manier zoals dertien-in-een-dozijn actiefilms dat ook zijn. Veel heeft het verhaal niet te bieden, naast de tonnen slappe oneliners die sowieso ooit wel al eens gebruikt zijn door James Bond of Ethan Hunt natuurlijk. Je aandacht moet je er dus niet bijhouden, wat op zich geen kwaad kan, want je zal je meer dan genoeg moeten focussen op de razendsnelle gameplay en intense boss fights.

Geen moment de tijd om op adem te komen

Het stokpaardje bij uitstek van Vanquish is nog steeds de zeer gejaagde gameplay. Het moet vooruitgaan: van het ene vuurgevecht word je meteen in het andere gesmeten, vaak door gebruik te maken van je raket-aangedreven powerslide. Die kan je ook in combat gebruiken om cirkeltjes rond je vijanden te draaien terwijl je je uitgebreide voorraad kogels op hen leegpompt, of gewoon voor extra style points. Door de maps glijden aan duizelingwekkende snelheid is zalig en misschien wel mijn favoriete feature van de game.

Door de maps glijden aan duizelingwekkende snelheid is zalig.

Naast dat glijden zijn de mechanics in het algemeen nog altijd het hoogtepunt van Vanquish. Melee attacks voelen gewichtig aan, net zoals het brede arsenaal aan wapens met onder andere shotguns, rocket launchers of saw blade rifles, en bovendien kan je dankzij je Augmented Reaction Suit de tijd vertragen en in slow motion de ene headshot na de andere placeren. Je resource meter daarvoor deel je wel met de powerslide, dus denk een beetje vooruit zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan. Zeker in de boss battles moet je daar op letten, die overigens bijzonder origineel en vooruitstrevend waren tien jaar geleden – en nog altijd even plezant zijn.

De kers op de taart? De drempel om de mechanics deftig onder de knie te krijgen ligt erg laag en toch kan je er heel plezante toeren mee uitsteken. Letterlijk, als je graag met je powerslide in cirkeltjes draait. Bovendien voelt alles extra smooth aan dankzij de 60FPS framerate. Ook 4K wordt trouwens ondersteund, al heb ik daar zelf helaas niet van kunnen genieten omdat mijn beeldbuis dat niet trekt. Bummer.

Het mocht ietsje meer zijn

Deze HD-remaster van Vanquish heeft een campaign die min of meer 10 uur telt, ietsje meer of minder afhankelijk van hoe snel je erdoor blaast. Daarnaast kan je ook nog een aantal challenges voltooien als je echt het onderste uit de kan wil halen. Heel veel is dat niet, en ik had stiekem gehoopt dat er toch een extraatje in de vorm van een nieuwe game mode, meer challenges of überhaupt iets van nieuwe content zou toegevoegd worden.

Een domper op die feestvreugde is het gebrek aan een levendige spelwereld.

Helaas is dat niet het geval en moet je het maar doen met de formule van 10 jaar geleden. Terugkerende spelers hebben naast nostalgie dus niet veel reden om deze HD remaster aan te schaffen.

Grafisch verouderd en visueel saai

De AR suit van Sam en de gezichten van de personages zijn misschien wat opgeblonken maar daarbuiten vond ik Vanquish er nog altijd even grijs en levensloos uitzien als een decennium geleden. Veel fletse kleuren (grijs, zwart, donkergroen...) en een overmatige ‘industriële look’ zijn allesbehalve visueel stimulerend en die nemen doorheen het spel toch sterk de bovenhand. Ijzeren buizen, betonnen hangars en verroest metaal zijn nu niet bepaald blikvangers.

Bovendien ogen de achtergrondelementen heel vaag, alsof niemand nog goesting had om ze op te frissen met het nodige detail en ze gewoon gelaten zijn zoals ze waren. Dat geeft de levels een onverzorgde en verouderde look. Van een HD remaster mogen we toch wat meer verwachten, nee?

18/02/2020
7,0
0

Normaal zijn third person shooters met overdreven cliché verhaallijnen niet echt mijn ding, maar voor Vanquish knijp ik graag een oogje dicht. De mechanics van het spel zijn zo gestroomlijnd, zelfs na tien jaar, dat het opzettelijk stereotiepe verhaal sowieso wat naar de achtergrond verdwijnt, en dan nog heeft het ergens wel haar charmes. Powersliden, futuristische mechs in frieten knallen, granaatjes jongleren en links en rechts uppercuts verkopen – het tempo ligt hoog en de actie stopt gewoon niet. Een domper op die feestvreugde is het gebrek aan een levendige spelwereld die vooral om grafische redenen saai en verouderd overkomt. Zonder nieuwe content is er bovendien weinig reden voor terugkerende spelers om deze titel in huis te halen. Los daarvan heeft Vanquish (en Bayonetta die in dezelfde bundel zet) een geslaagd jubileum achter de rug.
  • Spectaculaire actie
  • Gestroomlijnde spelmechanics
  • Het mocht iets meer zijn