7,0
0

Vampyr (Switch)

"Verre van perfect, maar verdomd intrigerend"

wo 30/10/2019
Gereviewed voor Nintendo Switch door Yannick

Het woord vampier heeft niet meer dezelfde betekenis als pakweg twintig jaar geleden. Eerst werden de schepsels voorgesteld als bloeddorstige, angstaanjagende persoonlijkheden die je nachtmerries konden bezorgen. In recentere media worden vampieren al meer als een mysterieuze casanova die tienermeisjes rond z'n vinger draait voorgesteld. Vampyr maakte old-school vampieren weer cool, en nu is de game ook op de Nintendo Switch verkrijgbaar.

Boeiend hoofdpersonage

Vampyr zet je in de huid van dokter Reid, een bekende chirurg die allerlei theoriëen heeft geschreven die de wereld van de gezondheidszorg nieuw leven heeft ingeblazen. Helaas werd de dokter slachtoffer van een bovennatuurlijk wezen die hem in een vampier, of specifieker nog een Ekon heeft getransformeerd. Reid heeft nog steeds goede bedoelingen, maar krijgt hierbij een onbedwingbare drang naar bloed die hij om de zoveel tijd zal moeten stillen.

Het verhaal is dik in orde

Op narratief vlak valt er heel weinig aan te merken op Vampyr. De protagonist en een groot deel van de NPC's steken boeiend in elkaar en zijn realistisch genoeg voorgesteld om empathie bij de speler op te wekken. Hier en daar zal je irritante vlegels tegenkomen, maar dat is ook precies wat de game wilt bereiken. Vampyr maakt namelijk gebruik van een ontzettend origineel concept waarin je als Dokter Reid zelf bepaalt welk personage jouw volgende slachtoffer wordt. De verschillende districten zullen hier de gevolgen van dragen, waardoor je soms je persoonlijke vete aan de kant moet schuiven voor het grotere goed van het volk.

Op narratief vlak valt er heel weinig aan te merken op Vampyr.

Het is een interessant moreel dilemma waar je vaak mee in de knoop mee zal zitten in deze game. Hoe meer informatie je verzameld over een bepaald personage, hoe meer ervaringspunten je kan verdienen door deze te vermoorden. Veel van deze personages hebben informatie over elkaar, waardoor je in deze game ongelooflijk veel gaat praten. De conversaties zijn bijna altijd erg boeiend om te volgen, maar het tempo van de game kan rond het midden eventjes een drastische duik nemen omdat je gewoon uren aan een stuk zit te kletsen met NPC's. Niettemin blijft het de drijfveer om de game verder te blijven spelen en geeft het veel betekenis aan het vervolledigen van quests.

Technische mankementen

Op technisch vlak laat Vampyr te wensen over. Voorgaande versies waren al geen technische uitblinkers, maar op de Nintendo Switch is het jammer genoeg nog net iets minder performant. Gezichten van personages zijn zo ongedetailleerd dat het moeilijker wordt om medelijden op te wekken. De framerate is ook zeer onstabiel en vergt zeker wat uren gewenning voor je ogen. Verder zijn er nog enkele details die je toch net iets te vaak uit de ervaring halen, zoals tussentijdse laadschermen die te lang duren of bugs waarbij alle voorwerpen die je opraapt niet in je inventory worden opgeslagen. De meeste van deze bugs kan je verhelpen door de laatste save opnieuw te laden, maar op dit moment zijn ze nog iets te frequent. Een patch hiervoor is echt broodnodig.

Op technisch vlak laat Vampyr te wensen over.

De combat is ook geen kwaliteit van de bovenste plank. Net als in Dark Souls en soortgelijke games draait de combat om welgetimed slaan en dodgen, terwijl je gebruik kan maken van allerlei skills en wapens die je verder kunnen helpen. De kunstmatige intelligentie van je vijanden ligt niet erg hoog, waardoor de gevechten voor een lange tijd enkel uitdagend worden als er meerdere tegenstanders tegenover je staan. Gelukkig verbetert dit een pak tijdens het laatste gedeelte van de game, waarbij je veel aandachtiger zal moeten zijn om zege te vieren.

Niet genoeg vampier in de combat

Toch vond ik het jammer dat de combat in Vampyr zo ordinair is, terwijl het eigenlijk veel meer had kunnen zijn. Je hebt enkele vampierskills die erg cool zijn om te gebruiken, zoals een klauw en een bloedspeer die door je vijanden gespiest wordt. Toch zal je voor het grootste gedeelte van je tijd met wapens als bijlen en zwaarden aan het hakken zijn, wat zo ontzettend ongepast aanvoelt. Je bent een krachtige vampier, dus een hogere oriëntatie op vampiergerelateerde vaardigheden had de combat echt uniek en een pak vermakelijker kunnen maken. Gemiste kans, maar de enkele vampierenskills maken de combat toch zeker leuk genoeg.

05/06/2018
7,0
0

Vampyr is een bijzonder lastige game om te beoordelen. Zowel de originele versie als de Switch-versie brengen een boel problemen met zich mee, maar de leidraad is zo intrigerend dat je de game toch wilt blijven spelen. Het verhaal en de personages zijn zo goed in elkaar gestoken dat je al snel ondergedompeld wordt in een realistische vampierenwereld die genoeg boeit om alle minpuntjes door de vingers te kunnen zien.
  • Interessant en goed uitgewerkt hoofdplot
  • Uitstekend ingesproken en geschreven dialogen
  • Je acties hebben gevolgen op de bevolking