Valorant

8,0
0

Valorant

Riot Games, bekend van esports klepper League of Legends, heeft zich onlangs op een nieuwe markt gestort. Met Valorant maken ze hun intrede in het tactical FPS genre, een sector die al jaar en dag gedomineerd wordt door CS:GO. Wat Valorant uniek moet maken is de toevoeging van Agents, een (voorlopig beperkt) aantal speelbare personages die net zoals de karakters in League elk 4 unieke vaardigheden hebben. Dit uiteraard bovenop die klassieke tactical FPS-formule. En nee, dat is bijlange hetzelfde niet als Overwatch. In onderstaande review schep ik hopelijk wat meer duidelijkheid.

Een déjà vu op vlak van gunplay en kernmechanics

Om verder te gaan op de Overwatch vergelijking in de intro hierboven: Valorant heeft daar eigenlijk bitterweinig mee in gemeen. Als je deze game met iets zou moeten vergelijken, dan is het wel met CS:GO. Reden hiervoor is de zéér strakke gunplay die een enorme focus op mechanische skill legt, zijnde het accuraat en bliksemsnel flicken van je crosshairs om vervolgens iemand in miliseconden aan flarden te schieten.

Dit combineert Valorant met een quasi identieke gameplay formule als CS:GO: twee teams van 5 nemen het in korte rounds tegen elkaar op en moeten om beurten een bom (de zogenaamde “spike”) planten of defusen. Een succesvolle ontploffing of, tegenovergesteld, een succesvolle ontwapening leidt tot de overwinning. Of dat, of je moordt het hele vijandige team uit. Kwestie van het niet te ingewikkeld te maken.

Je abilities zijn allesbehalve spambaar.

Letterlijk al vanaf mijn eerste game voelde alles zeer herkenbaar aan. Ik had geen flauw benul van de specifieke invulling van Valorant’s karakters, maps en wapens, maar toch kreeg ik de indruk dat alles bekend terrein was. Dat komt omdat Valorant qua mechanics nagenoeg alles ontleent aan CS:GO en ik daar ook genoeg uren aan versleten heb.

Naast bovenstaande elementen kan je in Valorant ook per ronde wapens en wat armor aankopen (of je skills rechargen, maar daar kom ik straks op terug) met het geld dat jij en/of je teamgenoten in de vorige ronde(s) hebben verdiend. Word jij echter zelf afgemaakt, dan blijf je dood tot het begin van de volgende ronde wanneer iedereen tegelijkertijd respawnt. Het heeft dus geen nut om de gelijkenissen met CS:GO onder stoelen of banken te steken.

Het belangrijkste: je personage kiezen.

Slow & steady wins the race

En dat is ook niet nodig: waarom het wiel heruitvinden als bepaalde gameplay mechanics nu eenmaal gewoon goed werken? Door die gewichtige, round-based combat beweeg je véél voorzichtiger en doordachter door de maps, immer paraat om in een fractie van een seconde de trekker over te halen. Dat is trouwens in mijn ogen waarom Valorant veel sterker aanleunt bij CS:GO als Overwatch, trouwens.

Letterlijk al vanaf mijn eerste game voelde alles zeer herkenbaar aan.

Een paar kogels vangen en je bent gezien (tot de volgende ronde), dus je wordt verplicht om trager en beredeneerder te spelen. Die hyperfocus wordt soms abrupt onderbroken door korte piekmomenten van actie, waarbij of jij of je tegenstander overeind blijft. Het is op dergelijke momenten, of tijdens de voorbereiding daarvan, dat Valorant’s character-specific abilities het meest tot hun recht komen.

Abilities zijn veel gewichtiger dan in andere champion-based games

Bij de aankondiging van Valorant werd de vergelijking al rap gemaakt met Overwatch omwille van de nadruk op karakter-specifieke vaardigheden, en ook ik moet bekennen dat dat de eerste gedachte was die bij me opkwam. Ik haalde het hierboven al meermaals aan: dat is allesbehalve het geval. In Valorant moet je die abilities eerder zien als een soort vervanging van wat in andere tactische shooters vaak (rook)granaten, flashbangs en consoorten zijn.

Het is cruciaal om je gun vanbinnen en vanbuiten te kennen.

Iedere ronde begint met een buy phase en ook je abilities kan je hier restocken. Je kan elke skill doorgaans 1 tot 3 keer gebruiken per ronde, dus het is een totaal andere situatie dan wat je in Overwatch, laat staan League of Legends terugvindt. Je ultimate ability verdien je trouwens door kills te behalen en/of pickups doorheen de map te verzamelen en ze rechargen niet over time, waardoor je ze dus niet iedere ronde zal bemachtigen. De impact van één perfect getimede ult weegt daarom nog zwaarder door en kan ongetwijfeld een loss in een victory omdraaien.

Abilities zetten strategische + mechanische outplays in de verf

De meeste skills dienen voornamelijk ook een tactisch doel, bv. stofwolken opwekken om jezelf, je teamgenoten of belangrijke chokepoints te verhullen, of een teleportje placeren om tegenstanders op het verkeerde been te zetten en daar een strategisch voordeel uit te halen. Met anderen kan je dan weer jezelf omhoog blazen met een plotse windhoos, wat in combinatie met de nodige precisie mogelijks tot een mooie mechanische outplay leidt.

Iedere ronde begint met een buy phase en het restocken van je abilities.

Maar alweer: veel kansen krijg je hier niet voor en je abilities zijn allesbehalve spambaar. Je zal dus goed moeten nadenken en een aantal stappen voor moeten zijn op je tegenstander om ze optimaal te benutten. De zeldzame momenten dat je tactisch denkwerk samenvalt met accurate gunplay (bij voorkeur dan nog een headshot) en het perfect inschakelen van een ability, daar krijg je wel echt kiekevel van.

Diepe kennis van guns geeft een merkbaar voordeel

Om nog even op de gunplay weer te komen: er zijn momenteel 17 guns, onderveeld in de categorieën sniper, SMG, shotgun, rifle, heavy en sidearm. Elk geweer speelt anders, ook die van dezelfde categorie, want net omdat het slechts een paar kogels vergt om je tegenstander om te leggen (of vice versa) is het cruciaal om je gun vanbinnen en vanbuiten te kennen. Clip size, voorkeursafstand, aantal body- of headshot voor een kill, de aankoopkost, terugslag bij het afvuren – een wapen perfect onder de knie hebben zal ongetwijfeld zijn vruchten afwerpen. Want laat het duidelijk zijn: ook al voegt Valorant karakter-specifieke vaardigheden toe, de doorslag tussen “kill or be killed”-situaties zal in 90% van de gevallen nog altijd beslist worden door betere gunplay, waar weapon knowledge een belangrijk onderdeel van vormt.

Hoe zit het met de competitie / esports?

Op competitief vlak heeft Riot overduidelijk goed nagedacht over hoe ze Valorant kunnen laten uitgroeien tot esports game. Een belangrijke knoop die ze hiervoor doorgehakt hebben, misschien wel de belangrijkste, zijn de graphics. Je kan er over discussiëren, maar graphics waren in mijn ogen wat de échte doorbraak van Overwatch als esports game de das heeft omgedaan.

De gameplay is een perfecte mix tussen mechanische skill en tactisch denkwerk.

Animaties, flashy kleuren, spambare abilities, particle effects langs alle kanten en hoeken – je moet al een gevorderde kennis hebben om dat allemaal te kunnen volgen, en dan nog is het lastig om het overzicht te behouden. Valorant daarentegen gaat voor een tegenovergestelde aanpak: door het spel visueel enorm sober te houden, maak je het voor zowel beginners als veteranen véél eenvoudiger om professionele games te volgen.

Bovendien is de gameplay een perfecte mix tussen mechanische skill en tactisch denkwerk, zonder dat je diepgaande spelkennis nodig hebt om te begrijpen wat er gebeurt. Dit is een prima eerste stap om van Valorant (misschien?) een populaire esports game te maken.

Daarvoor kan je niet sukkelen

Tot slot: Valorant is free to play. Agents en cosmetics/skins verdien je op een gelijkaardige manier als in League: door XP uit te geven die je al spelende verdient. Het enige verschil bij mijn weten is dat je in Valorant geen agents kan kopen met echt geld, enkel skins. Je zal dus effe moeten grinden om alle 11 personages te unlocken. Daarnaast zijn er ook de zogenaamde “Contracts” waarmee je diverse cosmetics kan vrijspelen, dus da’s ook nice.

Visueel héél sober, op de rand van teleurstellend

Al zijn ze met reden zo uitgewerkt, de graphics stellen toch teleur. Valorant is visueel bijzonder saai en oubollig, en lijkt ook op dit vlak, for better or worse, de mosterd bij CS:GO te halen. Maps met weinig detail of reliëf en fletse kleuren spreken niet bepaald tot de verbeelding. Reken daar nog bij dat er momenteel maar 4 maps zijn en je raakt er snel op uitgekeken.

De karakters en hun abilities zijn iets beter, maar benadrukken daarom net extra hard de rudimentaire looks van de omgevingen. Los van de volgbaarheid in esports vloeit daar echter nog een ander voordeel uit voort: elke broodrooster met internetverbinding kan Valorant draaien, wat uiteraard de toegankelijkheid van Valorant (en bijgevolg haar community) ten goede komt.

Risico op toxic teammates

Over community gesproken: toxic spelers vind je blijkbaar niet alleen in League. Dit hangt natuurlijk af van match tot match maar in Valorant kreeg ik er extra het sch**t van omdat ze hier ook voice comms kunnen terroriseren. Natuurlijk is het altijd plezanter om met vrienden te spelen, maar in het geval dat je match deels of, God forbid, volledig aangevuld wordt met randoms, zou je niet telkens je adem moeten inhouden.

Toxic spelers vind je blijkbaar niet alleen in League.

Minder coördinatie, meer geflame, en games die gemiddeld een half uur duren zijn een gevaarlijke cocktail voor frustratie en ragequits. Net zoals in League is het daarom soms oprecht hatelijk om solo te spelen. Riot heeft gelukkig al aangegeven dat ze zich bewust zijn van deze issue, en dat is een begin, maar in League kampen ze al jaren met toxic spelers. Als het tussen de randoms in je team niet botert, zit er dus voorlopig niet veel anders op dan door de zure appel heen bijten.

Grafisch is Valorant gene vette...

Niet altijd even fair qua matchmaking in normals

Komt je eigen team wel goed overeen, dan bestaat de kans dat je simpelweg mechanisch outclassed wordt door je tegenstanders. Ook dat is heel frustrerend. Als puntje bij paaltje komt worden je matches, zoals gezegd, in de overgrote meerderheid van de gevallen bepaald door wie de snelste reflexen heeft en het meest accuraat kogels kan lossen. In minder dan een second zijn de meeste encounters al geklonken.

Loop je een ervaren CS:GO speler tegen het lijf, dan zal je het geweten hebben.

Aangezien Valorant zo hard op CS:GO lijkt zal het ongetwijfeld een gelijkaardige playerbase aantrekken, wat logisch is, maar langs de andere kant stroomt een aanzienlijk stuk geïnteresseerden voort vanuit League (of andere games). Loop je een ervaren CS:GO speler tegen het lijf, daarom zelfs niet per se een goeie, dan zal je het geweten hebben. Voor alle duidelijkheid: ik was meestal de ontvangende partij en spreek dus uit ervaring. Iets meer eerlijke matchmaking in normal games zou dus een zeer welkome toevoeging zijn.

Gebrek aan variëteit en content

Een laatste pijnpunt waarom velen Valorant als “saai” ervaren, is het gebrek aan content. 4 maps met weinig inhoudelijke of thematische variatie, 11 agents, slechts 2 game modes (naast de standaard demolition is er nog de “Spike Rush” mode, een verrassend plezante en kortere arcade-y variant van demolition waar iedereen een spike draagt en weapons gerandomized worden) – Valorant berust momenteel puur op die trage, beredeneerde gunplay met flitsen van mechanische outplays om je geïnteresseerd te houden.

Daarbuiten heeft het eerlijk gezegd weinig om ’t lijf. Meer modes met andere objectives, meer maps met meer uitgesproken gimmicks en tout court meer content lagen wellicht meer in lijn met de verwachtingen van spelers. Toekomstmuziek, misschien?

Louche praktijken met anti-cheat software?

Tot slot nog een belangrijke kanttekening: er is veel kritiek gekomen op Vanguard, de anti-cheat software van Valorant. Blijkbaar blijft het in de achtergrond lopen zelfs nadat je stopt met spelen en moet je de software handmatig afzetten, wat nadien voor problemen geeft als je Valorant opnieuw wil opstarten. Als extra bonus zou het naar verluidt niet eens deftig werken, al heb ik zelf geen problemen ervaren met cheaters. Bovendien krijgt Vanguard de allerhoogste security clearance om in je files rond te snuffelen en data te versturen (indien het dat zou willen). Wetende dat Riot Games volledig in handen is van het Chinese Tencent, en Chinese bedrijven verplicht zijn om op vraag van haar overheid data/gegevens te overhandigen... soit, ik moet er geen tekening bij maken.

07/02/2020
8,0
0

Pfoe, dat was een serieuze boterham. Kort samengevat: Valorant is een uitstekende tactische FPS die beproefde mechanics uit het genre hergebruikt, en daar is niets mis mee. Tegelijkertijd pakt het op die manier ook tekortkomingen of frustraties over die spelers al lange tijd van dit genre ervaarden, zeker spelers die met andere verwachtingen aan Valorant begonnen. Met zeer strakke gunplay, strategisch denkwerk, tandenknarse momenten van spanning én de verfrissende toevoeging van character abilities die je beperkt kan inzitten zal Valorant zeker weten te scoren bij fans van het genre. Wie daar niet toe behoort, zal wellicht van een koude kermis thuis komen. Niet alleen door verkeerde verwachtingen, ook de saaie graphics, het gebrek aan diverse content en de soms sociaal gehandicapte teamgenoten waarmee je gepaired wordt spelen daar een rol in. Hoe dan ook is Valorant een gewaagde zet van Riot die volgens mij bij een kernpubliek sterk zal aanslaan, en hopelijk ook een esports community zal creëeren waar fans van het genre naast de klassiekers ook hun ei in kwijt kunnen.
  • Door strakke gunplay en lage hit/kill ratio blijft focus op mechanische skills liggen
  • Lage instapgrens, hoge skill ceiling
  • All-round spelkennis en tactiek worden beloond