Uncharted: The Nathan Drake Collection

9,3
User scoreAl 6 stemmen
7,1

Uncharted: The Nathan Drake Collection

Drie meesterwerken voor de prijs van één

Uncharted: The Nathan Drake Collection moet een van Sony’s najaarstoppers worden en mensen overtuigen een PlayStation 4 in huis te halen. Met een collectie van drie belachelijk goede games op één schijfje en voor de prijs van één game, mag je niets minder verwachten. Wij doorliepen nogmaals Nathans avonturen. De wereld rondreizend op zoek naar schatten, goud en alles wat blinkt.

Volgens ontwikkelstudio Naughty Dog zou maar liefst tachtig procent van de PlayStation 4-eigenaars nog nooit een Uncharted-game hebben gespeeld. Dat komt voornamelijk omdat een pak mensen die nooit een PlayStation 3 in huis hadden, nu een PS4 in de woonkamer heeft staan. Daarnaast was er nooit een grote hype rond het eerste deel, waardoor de opvolgers misschien wat in de vergeethoek raakten. Wetende dat er nu al meer dan vijfentwintig miljoen PS4-consoles over de toonbank gingen, weet je dat de groep potentiële kopers immens is. Daarnaast mag er niet vergeten worden dat ook een heleboel rasechte fans van de franchise zaten te wachten op de collectie van drie games. Ook wij konden niet wachten om nogmaals op enkele onvergetelijke bestemmingen te vertoeven, al moesten we ons daarvoor jammer genoeg tot het virtuele richten.

Uitbesteding

Naughty Dog staat ondertussen bekend om hun meesterlijke games. Tot hun portfolio behoren onder andere Crash Bandicoot, Jak & Daxter, The Last of Us en dus ook de Uncharted-trilogie. Dit pak kleppers van formaat, die telkens weer met monsterscores gingen lopen, maakte van hen een van de allerbeste ontwikkelstudio’s. Ook in remasters zijn ze heer en meester, wetende dat ze de PS3-versie van The Last of Us perfect geport hebben naar PlayStation 4. Met deze Uncharted-collectie pakten ze het echter anders aan, want ze besteedden het project uit aan Bluepoint Games. Deze studio focust zich voornamelijk op het remasteren van games. Dit deden ze onder andere bij God of War Collection, Metal Gear Solid HD Collection en ICO & Shadow of the Colossus Collection.

Drie meesterwerken.

De keuze voor deze studio was voor Naughty Dog dus snel gemaakt, rekening houdend met hun succesvolle remasters die in vorige alinea vermeld werden. Nu horen we jullie vragen waarom Naughty Dog niet zelf aan deze trilogie heeft gewerkt. Het antwoord is heel simpel, zo zei Arne Meyer ons bijna twee weken geleden. Ten tijde van The Last of Us was er geen groot project gepland en konden ze ‘op hun gemak’ zelf aan de slag met The Last of Us Remastered. Daardoor leerden ze ook met de PlayStation 4 werken, een belangrijk gegeven voor de komst van Uncharted 4 begin volgend jaar. Door de komst van laatstgenoemde had het Naughty Dog-team echter geen tijd voor de Uncharted Collection, waardoor de keuze voor een uitbesteding snel gemaakt werd. Dat wil echter niet zeggen dat Bluepoint Games er helemaal alleen voor stond, want de samenwerking met Naughty Dog was érg nauw.

Master Thief Collection

Maar waarover gaat nu al die hype dan? Ook hierop is het antwoord heel eenvoudig: drie meesterlijke games ondergingen een metamorfose waardoor we na al die jaren eindelijk met dé ultieme Uncharted-collectie aan de slag kunnen. Kort gezegd: drie meesterwerken van meesterwerken dus. Wat het meest opvalt, is uiteraard de grafische oppoetsbeurt. Alle drie de games worden op PlayStation 4 gespeeld op 1080p aan zestig frames per seconde, waardoor alles een pak vloeiender loopt. Dat verschil is het grootst merkbaar bij de allereerste Uncharted-game. Ten tijde van de PlayStation 3, dat bij de Uncharted-release net zijn eerste verjaardag had gevierd, behoorde Uncharted tot de mooiste games voor die console.

Dit viel echter in het niets bij het verschijnen van zowel Uncharted 2 als het derde deel, die voor een grote grafische verbetering zorgden. Cirkels zijn in Uncharted: Drake’s Fortune nu geen zeshoeken meer en de omgeving werd tot in de allerkleinste details afgewerkt, iets dat toch een tikkeltje minder opvalt bij de personages die het nog altijd van hun onderlinge magie moeten hebben. Ook in de Nathan Drake Collection blijft de overstap naar het tweede en dan vooral het derde deel erg groot, maar als je de originele game en deze remaster naast elkaar houdt, is het verschil fenomenaal. En nee, dat is niet overdreven verwoord.

Niet enkel het grafische aspect werd onder handen genomen, ook de gameplay en besturing zitten nu in een moderner jasje. Enerzijds kan je in de eerste telg granaten gooien zoals in de twee opvolgers, maar nog belangrijker is dat de irritante Sixaxis-besturing is weggelaten. Over boomstronken lopen wordt daardoor een pak minder frustrerend, waardoor je van diepe afgronden geen schrik meer moet hebben. Anderzijds zijn zowel de controls responsiever als het richten gefinetuned. Dit geheel, samen met de stabiele framerate van zestig frames per seconde (die op enkele dieptepunten zakt naar minimum 55), zorgt voor een immense verbetering in vergelijking met de vorige games. Dat we Uncharted 3: Drake’s Deception nu wel konden uitspelen op Crushing wil toch al iets betekenen.

Nieuw jasje

Met de oppoetsbeurten van wat gameplayelementen en het grafische houdt het niet op. Bluepoint Games zorgde voor maar liefst drie extra modi. Enerzijds is er voor de watjes onder ons de Explorer Mode. Deze modus is nog eenvoudiger dan My Little Pony-easy en stelt spelers in staat om op hun dooie gemak naar schatten te zoeken en van het verhaal te genieten. Anderszijds kan het ook een pak brutaler. Brutal Mode komt bovenop Crushing en menig gamer zal daardoor ongetwijfeld zijn tanden stukbijten. Brutal Mode staat garant voor ongenadige gameplay. Elke fout wordt meedogenloos afgestraft, waardoor enkel engelengeduld, voorzichtigheid en een pak skills redding kunnen bieden.

De perfecte remaster.

Arne Meyer zei ons persoonlijk dat de beste QA-tester bij Bluepoint Games heeft gezwoegd en de moeilijkheid werd daaraan aangepast. Lukte het hem om een level uit te spelen, dan werd het moeilijker gemaakt. Op een bepaald moment lukte het niet meer om een bepaald level te voltooien, waardoor ze de moeilijkheidsgraad één stap terugdraaiden. Hou jullie dus maar vast, want er staat jullie iets te wachten... Ook aan de speedrunners werd gedacht, want via Speed Run Mode dien je zo snel als mogelijk is levels af te werken. Je tijd kan dan vergeleken worden met de tijden van je vrienden, waardoor er een beetje competitiviteit kan heersen.

Vergeethoekje

Er zijn een pak vernieuwingen doorgevoerd waarbij we een heleboel nieuwe elementen kregen. Jammer genoeg werden er ook een aantal zaken weggelaten. Zo is er geen multiplayermodus meer te bespeuren. Zowel in Uncharted 2: Among Thieves als Uncharted 3: Drake’s Deception kon je online aan de slag, al dan niet in een co-op modus. Daar is nu niets meer terug van te vinden. Ook hier wist Arne ons te vertellen dat Naughty Dog ervoor gekozen heeft de online spelers niet nog meer te splitsen. Nochtans had het voor de miljoenen nieuwe PlayStation 4-gebruikers misschien wél meerwaarde, maar... In december kunnen we ons door middel van Uncharted: The Nathan Drake Collection wél op online servers begeven. Dan vindt, exclusief voor bezitters van deze collectie, namelijk de bèta plaats van Uncharted 4: A Thief’s End.

Dan is er nog iets dat jammer genoeg niet aanwezig is in de ultieme collectie: de PlayStation Vita-game. Uncharted: Golden Abyss werd dan wel niet ontwikkeld door Naughty Dog, maar is ook een pareltje dat zeker vermeld mag worden als meesterwerkje tussen de andere drie titels. In de Nathan Drake Collection is er geen spoor van de handheldgame en ook hiervoor had Naughty Dog een reden. De bundel met drie games is verhaalgewijs de perfecte aanloop naar Uncharted 4 en in dat verhaal past Uncharted: Golden Abyss niet. Daarnaast lijkt het ons ook niet onlogisch dat er te veel werk in de Vita-game gekropen zou zijn om het speel- en toonbaar te maken op het grote scherm. Eén goede game ontbreekt. De drie meesterwerken zijn present!

10/07/2015
9,3
User scoreAl 6 stemmen
7,1

Wie een PlayStation 4 in huis heeft staan, maar nog nooit een Uncharted-game heeft gespeeld, mag niet twijfelen. Uncharted: The Nathan Drake Collection is ongetwijfeld verplichte kost. Wie wél reeds aan de slag ging met een of meerdere games en fan is, hoeft eigenlijk ook niet te twijfelen. Deze collectie bevat drie meesterwerken die door middel van eenvoudige maar efficiënte aanpassingen naar een nieuw hoogtepunt werden gebracht. Voor de prijs van één game haal je er drie in huis met een gemiddelde score van ergens in de 90. En wie geen PS4 heeft? Aanschaffen die handel!
  • Fenomenale oppoetsbeurt
  • Erg sterke verhaallijnen
  • Controls gelijkgetrokken