9,4

Uncharted 4: A Thief’s End

De mooiste game die we ooit op console gespeeld hebben

do 05/05/2016
Gereviewed door Joeri
5 reacties

Uncharted 4: A Thief’s End is vanaf 10 mei in de winkelrekken te vinden, en dat werd tijd. We hebben er immers veel te lang moeten op wachten. Net zoals het leven van protagonist Nathan Drake niet altijd van een leien dakje loopt, was dat ook het geval met de ontwikkeling van Naughty Dogs PlayStation 4-exclusive. Zoals gezegd, het wachten is over en binnen enkele dagen kunnen miljoenen PlayStation 4-gamers aan de slag met een van dé kleppers van 2016. Meteen ook de laatste uit de Uncharted-serie, dus laat ons hopen dat het een onvergetelijke ervaring moge worden…

Als we de handheldversie uit 2011 niet meerekenen, dan zitten we met Uncharted 4: A Thief’s End aan het vierde deel uit het toch wel avontuurlijke leven van Nathan Drake. In de vorige drie games kregen we al een groot deel van de protagonist zijn leven te zien en verkenden we nagenoeg de helft van de wereld. Met nummer vier wordt door Naughty Dog aan beide aspecten nog een ferm stuk gebreid. Zo reizen we onder andere naar Madagaskar en maken we eveneens kennis met Nathans jeugdjaren. Hoog tijd om de (r)evolutie te bespreken in deze review.

Welkom op Madagaskar.

Laat de centjes rollen

Na de aankondiging van een nieuwe Uncharted-game eind 2013 liep het internet warm. Veel meer dan een nietszeggende teaser kregen we niet te zien, maar het was toen al duidelijk dat het op dat moment naamloze vervolg een system seller zou worden. Nu, bijna twee en een half jaar na datum, is het eindelijk zover en dat zal Sony voelen eens de centjes binnenstromen volgende week. Wij gingen afgelopen dagen meermaals aan de slag met Uncharted 4: A Thief’s End, speelden de single player uit op Moderate en gingen beperkt aan de slag met de multiplayer van de mogelijke Game of the Year. Laat ons nu al één ding verklappen: de nieuwste van het gerenommeerde Naughty Dog is die titel, of althans de mogelijke nominatie ervan, meer dan waard.

Aan actie, spanning en sensatie geen gebrek.

Grootser, beter en indrukwekkender

In Uncharted 4: A Thief’s End mag je verwachten wat je in de vorige drie delen achter de kiezen hebt gekregen. Alleen wordt het deze keer op elk vlak grootser, beter en indrukwekkender. Het filmische aspect van het narratieve deel was er telkens eentje om duimen en vingers bij af te likken, de gameplay werd telkens weer van wat nieuwe elementen voorzien, de omgevingen werden wat uitgebreider en grafisch ging men altijd een serieuze stap vooruit. Neem al deze dingen samen, smijt er een coëfficiënt maal tien tegenaan en je komt uit bij Uncharted 4: A Thief’s End. Jullie willen details? Hier komen ze.

Uncharted 4: A Thief’s End is zonder twijfel de mooiste game die we ooit op een console gespeeld hebben.

Broederliefde

Zoals gewoonlijk wordt het verhaal op een knappe manier op gang getrapt en deze keer is dat niet anders. Op een filmische manier krijgen we een achtervolging te zien op een ruige oceaan die niet erg goed afloopt. Het begin van een nieuw episch avontuur, bestaande uit 24 hoofdstukken, is gestart. Zoals de ontwikkelaars al vertelden, krijgen we in Uncharted 4: A Thief’s End voor het eerst Nathans broer Sam te zien en aan die oudere bloedverwant is een groot deel van het verhaal verbonden. De dood gewaande Sam duikt plots weer op en blijkt een even grote schattenjager als zijn jongere broer te zijn. Het spreekt dan uiteraard voor zich dat het duo eropuit trekt om samen op zoek te gaan naar de grootste piratenschat ooit, en dat dit niet zonder slag of stoot zal verlopen kon iedereen al raden.

Dat narratieve deel wordt gebracht door knappe tussenfilmpjes afgewisseld met zowel rustige als hevige gameplaymomenten. Daar waar we het ene moment als de jonge Nathan rustig in een verlaten huis ronddolen op zoek naar wat documenten, worden we op andere momenten langs alle kanten onder vuur genomen door de mannen van antagonist Rafe, of worden we achternagezeten door een gepantserde wagen die honderden kogels op ons afvuurt.

Wissel dit af met wat opzoekwerk in je notitieboekje voor het nodige puzzelwerk en je wordt opnieuw getrakteerd op die typische Uncharted-gameplay waarvoor de franchise ondertussen al jaren bekendstaat, gemixt met wat nieuwe elementen. Zo dien je naast gewone schatten ook journal entries en journal notes te vinden, afgewisseld met optionele dialogen. Hierdoor leunt het aantal te missen verzamelobjecten tegen de tweehonderd, wat een pak meer is dan in voorgaande delen.

Broederliefde is samen een ritje op de motor maken.

Hulpjes

Dat Uncharted 4: A Thief’s End grootser dan ooit zou worden, was al bekend. Dat is duidelijk merkbaar in het leveldesign. Alle levels ogen groter dan we gewend zijn en zijn ook voor een groot deel vrij te verkennen. Uiteraard blijft het vierde deel van Uncharted even lineair als de gemiddelde Call of Duty, maar toch krijgt de speler de keuze om bepaalde zaken op een andere manier aan te pakken. Vooral in de levels waarin we enkele vijanden voorgeschoteld krijgen, is het volledig aan ons om te kiezen hoe we de strijd aangaan. Door het toevoegen van hoog gras en gebladerte kunnen we door middel van stealth de vijanden een voor een uitschakelen. In de vorige games konden we ook ongezien sluipen, maar daar bleef alles vrij basic.

Filteren toegestaan.

Nieuwe elementen

In Uncharted 4 worden daarvoor enkele nieuwe elementen toegevoegd. Zo kan je vijanden taggen door middel van de linkerduimstick en krijg je door middel van een diamantsymbool boven hun hoofd te zien wanneer iemand je opmerkt. Heeft een vijand in de gaten dat er iets niet pluis is, dan kleurt het symbooltje geel. Je hebt dan nog genoeg tijd om actie te ondernemen. Dat is echter niet het geval wanneer het geel overgaat naar oranje, want dan ben je gezien en hebben alle vijanden het op je gemunt. Wie alles liever wat spannend houdt, kan zowel het taggen als de diamantsymbooltjes uitschakelen in het optiemenu. Hoewel wij alle Uncharted-games hebben uitgespeeld, zijn deze opties toch een aangename toevoeging.

Het leven zoals het is: schattenjager.

Vroeeeeeem!

De nieuwe gameplayelementen blijven niet beperkt tot wat symbooltjes, want Naughty Dog voorziet heel wat nieuwe extraatjes in A Thief’s End. Zo kregen we tijdens diverse trailers al wat gameplaybeelden te zien met een jeep. Op de jetski’s uit Uncharted: Drake’s Fortune na is het voor de eerste keer in de franchise mogelijk om plaats te nemen achter het stuur van een gemotoriseerd voertuig. Vijanden omverrijden zit er helaas niet in, maar wat rustig toeren door het landschap van Madagaskar of het achtervolgen van een colonne vijanden konden we wel doen. Daarnaast zorgen sommige erg eenvoudige puzzels op je pad ervoor dat je de winch van je jeep dient te gebruiken wil je progressie maken.

Een andere leuk nieuwigheidje is het gebruik van het touw. De levels zijn verticaler dan ooit en hoewel Nathan altijd al erg lenig is geweest, kan hij best wel wat hulp gebruiken. Het touw met bijpassende haak lost dat probleem op, waardoor hij als volleerde slingeraap over ravijnen en andere openingen kan slingeren om op een bepaalde bestemming te geraken. Deze twee zaken zorgen voor een nieuwe, frisse wind in de reeks, die - zoals de titel doet vermoeden - helaas op zijn einde is gelopen. Wat nog niet op z’n einde is gelopen, zijn de grafische prestaties die Naughty Dog uit de PlayStation 4 weet te persen. Ongezien prachtige omgevingen, ontzettend veel details en ijzersterke tussenfilmpjes zorgen voor een ware streling voor het oog. Uncharted 4: A Thief’s End is zonder twijfel de mooiste game die we ooit op een console gespeeld hebben.

Wordt vervolgd…

De nieuwe elementen beperken zich niet enkel tot de gameplay, want het ontwikkelteam heeft nog voor een aantal andere zaken gezorgd. Zo doken op het internet al enkele filters op die je na het uitspelen van de game kan vrijspelen. Zo kan je de volledige single player spelen in verschillende renders, gaande van het nogal wazige 8-Bit en Rainbow Fun Land tot onze favoriet Cel Shaded. De lijst is echter niet beperkt tot het grafische aspect van de game, want er werd ook 8- en 16-bit audio voorzien. Niets hiervan is bruikbaar in de multiplayer, waardoor we direct bij het volgende, korte puntje komen.

De Plunder-modus keert terug in Uncharted 4.

Hoewel de Uncharted-games ons vooral interesseerden als single player-game, heeft ook Uncharted 4 een multiplayer aan boord. Wij deden iets meer dan dertien uur over de game op Moderate, waarna we ons naar het multiplayergedeelte begaven. De servers waren slechts op een drietal momenten voor enkele uurtjes open, waardoor we niet veel meer dan vijf matchen hebben kunnen spelen. We moeten jullie onze uitgebreide impressie over de multiplayer dus schuldig blijven, maar deze volgt daags na de release van Uncharted 4: A Thief’s End. Wat we wel al kwijt kunnen? De game biedt vier competitieve modi aan, waaronder het alomtegenwoordige Team Deathmatch en Ranked Team Deathmatch, op acht verschillende maps. Veel hebben we daarvan niet te zien gekregen, want onze sessies bleven beperkt tot de warm-up introductie voor nieuwkomers… Tot na de release!

10/05/2016
9,5
User scoreAl 3 stemmen
9,4

Uncharted 4: A Thief’s End deed wat het moest doen: ons meerdere keren omverblazen. Grafisch kregen we ongeziene beelden op ons televisiescherm getoverd, terwijl we met nieuwe gameplayelementen om de oren worden geblazen. De jeep, het slingertouw en enkele kleinere aanpassingen zorgen voor een compleet nieuwe spelervaring. Uncharted 4: A Thief’s End is een meesterwerk, en wat ons betreft een stevige kandidaat voor de titel van Game of the Year.
  • Single player om U tegen te zeggen
  • Grafisch ongeziene prestaties
  • Cutscenes zijn meesterwerkjes