Twin Mirror

5,5
0

Twin Mirror

Ontwikkelaar DONTNOD mag dan niet de grootste naam zijn van de gamesindustrie. Maar de Franse ontwikkelaars hebben zich de laatste 12 jaar onderscheiden van de rest door zich voornamelijk te richten op verhalende avonturen. Denk daarbij in de eerste plaats aan de Life Is Strange-reeks, maar ook met Vampyr hebben ze een geweldige subtopper in huis. Om het aanwezige ontwikkeltalent verder te ontplooien koos men er voor om een psychologische thriller te maken. Ik was benieuwd of het verhaal mij kon bekoren én of ik het mysterie van het slapende stadje Basswood kon ontrafelen.

Intrigerend, maar te oppervlakkig

In Twin Mirror neem je de controle over Sam Higgs, een onderzoeksjournalist die het mentaal best moeilijk heeft. Enkele jaren geleden schreef hij een vernietigend artikel over de veiligheid van de lokale mijn. Als gevolg daarvan moest deze sluiten waardoor de lokale bevolking werkloos werd. Daarnaast liep ook zijn relatie op de klippen waardoor Sam besloot om het niet meer zo rustige stadje te verlaten en alle contact met vrienden te verbreken. Wanneer de game start zie je hem terug naar Basswood rijden.

Niet met de volle goesting, want zijn beste vriend is overleden in een auto-ongeluk. Of dat wordt toch beweerd. Wanneer hij aankomt op de herdenkingswake wordt hij niet bepaald met open armen ontvangen. De avond eindigt in een gigantische zuippartij met een kater van jewelste als gevolg. Hij kan zich niets meer herinneren van de nacht ervoor en tot overmaat van ramp vindt hij een bebloed shirt in zijn hotelkamer.

Wat is er gebeurd? Is hij een moordenaar? Tijd om op onderzoek te trekken. Dat doet hij niet alleen, want Sam heeft een denkbeeldige vriend die dienst doet als engeltje of duivel op Sam’s schouders. Het is ontzettend fijn om de relatie tussen beiden te zien evolueren gedurende het spel.

Veelbelovend begin...

En dat is misschien ook het meest interessante aan de game. Want het verhaal begint wel veelbelovend, maar jammer genoeg blijft de spanningsboog niet lang gespannen. Omdat de game vrij kort is, ik zag na een kleine 5 uur de eindcredits, hebben de ontwikkelaars zichzelf ontzettend weinig ruimte gegeven om het verhaal goed uit te diepen.

En dat geldt ook voor de verschillende personages die de revue passeren. Ze lijken best intrigerend, maar helaas blijft alles heel oppervlakkig en krijg je weinig achtergrond mee over het wat en waarom. Aan het eind bleef ik dan ook met nog veel vragen zitten en dat komt ongetwijfeld omdat de verhaalschrijvers keuzes moesten maken en bepaalde sprongen hebben moeten maken in het verhaal.

Keuzes moet je zelf ook maken, maar die lijken niet heel veel impact te hebben op het verhaal. Er zouden 6 verschillende eindes moeten zijn, waarvan ik er 2 zag. De tweede keer kreeg ik iets meer achtergrond, maar een openbaring was het zeker niet.

Analytisch sterk, maar te makkelijk

Een interessant mechanisme dat de ontwikkelaars uit hun mouw hebben getoverd is het feit dat Sam een erg sterk analytisch vermogen heeft. Hij kan zich terugtrekken in zijn zogenaamde Mind Palace waar alles vredig en ordelijk is. Al zal dat naar het einde nog wel veranderen. Wanneer Sam zich terugtrekt in zijn Mind Palace kan hij gebeurtenissen en omgevingen beter analyseren. Zo moet je aan het begin van het spel een gevecht in de bar reconstrueren door middel van verschillende gebeurtenissen in de juiste volgorde te laten afspelen.

Dit is érg leuk en daarom ook zo jammer dat dit veel te weinig gebruikt wordt in de volledige game. Bovendien zijn deze puzzels nooit écht uitdagend waardoor het spel nooit een uitdaging wordt. Dan hoeft per sé niet slecht te zijn, maar omdat het verhaal ook vrij oppervlakkig blijft, had ik hier toch wat meer uitdaging gezien. Ook het zoeken naar aanwijzingen is niets meer dan zoeken naar witte bolletjes die verschijnen wanneer je een interactief element passeert. Ontzettend jammer, want ik had hier toch wel wat meer verwacht van DONTNOD.

Mooi, maar niet in de details

In tegenstelling tot hun andere geweldige verhalende game Life Is Strange kozen ze bij DONTNOD deze keer voor een realistische stijl. Dit past perfect bij het verhaal en de setting en zorgt er ook voor dat je jezelf automatisch meer betrokken gaat voelen bij de verschillende personages. Niet alleen de verschillende karakters die je tegenkomt zien er uitstekend uit, maar ook de vergezichten mogen er wat mij betreft best wezen. En dan heb je ook nog de sporadische Mind Palace-scènes die qua sfeer dan weer een topper zijn. Zeker naar het einde van het avontuur waren deze scènes bij momenten impressionant.

Geen triple-A niveau

Maar wees realistisch en verwacht geen AAA-niveau. Want als je iets verder kijkt dan je neus lang is, merk je dat aan de oppervlakte alles dik in orde is. Maar kijk je iets verder en in detail, dan merk je dat er keuzes gemaakt moesten worden. Wanneer je inzoomt op objecten merk je soms de erg lage resoluties. En ook het bier dat Sam naar binnen kapt in een bepaalde scène ziet er allesbehalve realistisch uit. Je zou denken dat hij sinaasappelsap met een wit kraagje aan het drinken is.

En dan is er wat mij betreft het meest storende aan de visuals: de gezichtsuitdrukkingen en lipsynchronisatie. Voor een game die hard leunt op sfeer is de uitvoering hiervan ver beneden peil. Op momenten waarop bijvoorbeeld vriendin Anna erg emotioneel reageert op bepaald nieuws, zie je daarvan niets terug in haar gezicht. Best vreemd! En ook de lippen bewegen allesbehalve goed mee met wat er gezegd wordt. Dit is effectief vrij moeilijk, maar veel verder dan wat open en dicht gaan doen de monden helaas niet.

12/01/2020
5,5
0

Twin Mirror hinkt, net als het hoofdpersonage Sam, op twee benen. Enerzijds is het verhaal intrigerend en interessant. Maar omdat het verhaal met zijn 5 uur erg kort is, is er dus ook weinig tijd om de personages beter te leren kennen en er een emotionele band mee te creëren. Grafisch ziet de game er dan weer behoorlijk knap uit, maar dat vind ik niet terug in de gezichten van de personages. Ook het Mind Palace waar Sam zich in kan terugtrekken om zijn emoties onder controle te krijgen en analytisch vermogen te gebruiken is érg interessant, maar deze worden véél te weinig gebruikt. Ik had veel liever gezien dat ontwikkelaar DONTNOD zichzelf meer tijd had gegund om het verhaal langer te maken zodat de goede elementen meer en beter tot zijn recht zouden komen. Helaas werd er gekozen voor een korte game en dat is verdomd jammer.

• Interessant en intrigerend verhaal…
  • Mind Palace interessant gegeven
  • Grafisch mooi en sfeervol