7,0
0

TT Isle Of Man: Ride on the Edge 2

"Wie hoopt op een arcaderacer blijft liefst ver uit de buurt van deze titel"

vr 20/03/2020
Gereviewed door RoMa

Meer dan 250 doden heeft de TT Isle Of Man al op de teller. De motorrace die al meer dan 100 jaar plaatsvindt staat terecht gekend als één van de gevaarlijkste events ter wereld. Logisch dus dat hier videogames van bestaan. Ride On The Edge 2 probeert verder te bouwen op het positief onthaalde eerste deel uit 2018. Helm op, motoren aan, testament geschreven. Let’s ride.

Waarom Wel?

Gierende Banden

TT Isle Of Man bracht twee jaar terug een geslaagd eerbetoon uit met de eerste Ride On The Edge. De schoonheidsfoutjes moesten er nu uit. Er is een uitgebreide physics engine die voor heel wat realisme moet zorgen. Wie hoopt op een arcaderacer blijft liefst ver uit de buurt van deze titel. Ontwikkelaar Kylotonn heeft de uitdaging groot gemaakt en wéét welk publiek het wil aanspreken. Voor de casual gamers is deze niet bedoeld, wél voor de echte motorliefhebbers en fanatiekelingen van het event. En dat event ziet er sterk uit.

Dé race waar het om draait is tot in de puntjes nagemaakt. Hiervoor kreeg Kylotonn al veel applaus bij deel één, nu ligt elk detail van de racetrack van meer dan 60 kilometer perfect op je scherm. Een game die draait rond één specifieke race? Absoluut, al ben je met die ene race wel ongeveer twee uur bezig. De Snaefell Mountain Course ziet er magnifiek uit op enkele kartonnen supporters na. Gelukkig zijn er ook nog 18 andere tracks waar je bandensporen en rubbergeur kan achterlaten.

De Superheldensimulator

Je kan een carrière starten met je eigen held waarna je meedoet aan heel wat prestigieuze competities zoals de Irish Championship. Je zal het overgrote deel van je tijd in deze modus spenderen, met op het einde van elk seizoen de TT himself als hoogtepunt. Áls je jezelf kan plaatsen voor het event, natuurlijk.

De tracks zien er goed uit maar de audio van deze game steelt de show. Niet enkel de motorbikes klinken quasi perfect. De wind wanneer je doorheen de smalste straatjes tegen 250 per uur scheurt zorgt voor kippenvel. Er zijn genoeg motorbikes, sponsors en leuke details in de career mode om het even interessant te houden. Het belangrijkste element is en blijft natuurlijk de gameplay. En die zal je niet meteen onder de knie hebben.

Dé race waar het om draait is tot in de puntjes nagemaakt.

TT Isle Of Man is onvergeeflijk. De kleinste fout doet je gillen “Kijk mama, ik vlieg” alsof je een superheldensimulator speelt. Er is een “ideale lijn” die je kan volgen maar wil je winnen en toptijden neerzetten ga je deze eerder als suggestie dan als wet moeten bekijken. Je zal bochten moeten memoriseren, snelheid moeten inschatten en vooral veel moeten vallen alvorens je overwinningen opstapelt. Mijn controller heb ik niet weggesmeten tijdens het spelen maar er stevig in geknepen en intern geschreeuwd meer dan genoeg.

Waarom Niet?

Ride Off The Edge

Helaas was niet elke interne schreeuw af te schrijven op mijn eigen gesukkel. De game speelt zeker niet slecht maar is vaak té onvergeeflijk op een foute manier. Het allerkleinste tikje tegen een borduur deed mijn driver soms neergaan alsof hij twee uur had liggen comazuipen. Ook tegen zeer lage snelheden kan een por van een zandzak ervoor zorgen dat je coureur er zich bij legt alsof David Copperfield z’n botten weggetoverd heeft. Die crash-animaties zien er ook gewoon niet lekker uit.

TT Isle Of Man is onvergeeflijk.

De gameplay zorgt voor veel frustraties omdat je vaak met langere races zit. Wanneer ik na een kwartier sterk rijden ineens richting het International Space Station werd gelanceerd door een onzichtbare bobbel op de baan had ik toch even een cooldown nodig. Het ziet er ook uit alsof je motor over het parcours schaatst in plaats van rijdt.

Isle Dat Ik Ken

Qua content heeft TT Isle Of Man verbetering gebracht ten opzichte van 2018 maar dan nog blijft het wat weinig om er de volle €60 voor te vragen. Des te meer omdat het om allemaal details gaan en er dus geen wereld van verschil is met deel één.  Een volledig seizoen in je carrière kan je makkelijk op één of twee dagen afwerken en de variatie is snel zoek. Er is een free roam mode en online anderen uitdagen kan ook maar het blijft vaak hetzelfde. De records opzoeken op Snaefell kan zeker maar niet iedereen zal zo hard gaan. Toch niet zonder te crashen.

2020
7,0
0

Conclusie van RoMa

Ride On The Edge 2 verbetert enkele details van het reeds goede eerste deel maar levert grotendeels dezelfde ervaring af. De presentatie is sterk en je krijgt het gevoel echt doorheen het prachtige eiland Man te scheuren. De gameplay is onvergeeflijk maar niet steeds op een goede manier. Dit zorgt voor te veel onnodige frustratie. Daarom knalt deze titel even vaak tegen de muur als over de finish.
  • Knappe parcours met Snaefell als absoluut hoogtepunt
  • Sterke audio
  • Kwijlen voor motorsportliefhebbers