7,0
User scoreAl 9 stemmen
7,10

Trine 4: The Nightmare Prince

"Stuk beter dan z'n voorganger"

ma 14/10/2019

De Trine-reeks bestaat ondertussen uit een aantal erg toffe spellen, al viel deel drie bij het gamende publiek helaas een stuk minder in de smaak. Gelukkig liet ontwikkelstudio Frozenbyte de moed niet zakken en zetten de ontwikkelaars door. Het resultaat mag er wezen: Trine 4: The Nightmare Prince is niet slechter dan de voorganger. Helaas is het ook geen topper geworden.

Eén van de minder onthaalde zaken aan voorganger Trine 3 was het gebruik van 3D. Dat is nu achterwege gelaten, waardoor spelers opnieuw van 2.5D kunnen genieten. Ook de 'open wereld' wordt opgeborgen. Je krijgt nu opnieuw een lineair verhaal voorgeschoteld. Wat wél hetzelfde is gebleven? De drie protagonisten die in de drie vorige delen reeds de hoofdrol stalen: Amadeus de tovenaar, Zoya de dief en Pontius de ridder. Ook hun vaardigheden zijn onveranderd, waardoor het allemaal al erg vertrouwd aanvoelt. Zo kan Zoya met haar pijl en boog objecten kapotschieten, maar ook gebruikmaken van koorden om puzzels op te lossen en bruggen te bouwen. De tovenaar laat uit het niets kubussen verschijnen en kan objecten doen zweven en Pontius de ridder moet het van zijn brute kracht hebben.

Denkwerk

Het doel van deze puzzel-platformer is eenvoudig: doorloop de levels. De uitdaging schuilt echter in de levels zelf. Er wachten een heleboel puzzels om opgelost te worden en daarvoor heb je de unieke vaardigheden van de drie helden nodig. De kubussen gebruik je om op hoger gelegen gebieden te geraken, maar dit moet soms gecombineerd worden met een touw van de dief. Je speelt het spel dus door continu te switchen tussen de drie personages en dat verloopt echt vlot. De vaardigheden kunnen ook uitgebreid worden door middel van een eenvoudige skill tree, al geeft dit weinig meerwaarde aan het geheel. Deze elementen samen zorgen er wel voor dat alles wel heel vertrouwd aanvoelt en je kan hierbij denken dat Frozenbyte hier het zekere voor het onzekere heeft genomen: weinig risico's nemen om zeker niets fout te doen.

De puzzels op zich zijn erg leuk gevonden en sommige puzzels vergen echt wel wat denkwerk. Voornamelijk als je de verzamelaar wil uithangen en alles wil verzamelen in het spel. Het is namelijk ook mogelijk het level te voltooien zonder daar een oog voor te hebben, maar dan mis je een paar leuke hersenkrakers. Helaas voelen sommige puzzels wat repetitief aan. Dat komt door de beperkte vaardigheden van de drie protagonisten en de steeds weerkerende objecten uit de omgeving. Iets meer originaliteit had hier wel gemogen. Wat wél voor variatie zorgt, zijn de gevechten met de vijanden. Op bepaalde momenten worden je helden opgesloten in een soort van krachtveld, waarna diverse platformen en vijanden verschijnen. Het is dan aan jou om deze zo zonder al te veel schade op te lopen neer te leggen. Helaas is enkel de ridder hiervoor erg geschikt, terwijl je met de overige twee personages al sukkelend je gang moet gaan.

Coöperatief

Hoewel het mogelijk is om Trine 4 in je eentje te doorlopen, is het stukken beter als je gezelschap vindt. Dit kan zowel off- als online. In die co-op modus maakt het niet uit welke personages je medespelers hebben gekozen, ook jij kan ermee aan de slag. Dat zorgt voor heel wat vrijheid, maar ook dat overleg een belangrijk element vormt. En net dat maakt samenwerken zo leuk. Het spelen in deze modus zorgt er echter niet voor dat alle pijnpunten van deze game worden weggewerkt. De puzzels voelen na verloop van tijd nog altijd wat eentonig aan, maar het samenwerken maakt de gevechten tegen de vijanden wel een stuk eenvoudiger. Alleen al daarvoor raad ik aan in co-op te spelen. En daarbij maakt het echt niet uit of je samenspeelt met iemand naast je in de zetel, of online met enkele anderen aan de andere kant van de wereld.

2015
7,0
User scoreAl 9 stemmen
7,10

Trine 4: The Nightmare Prince is een stuk beter dan de voorganger, maar helaas is het niet de topper geworden waar iedereen op hoopte. Alles voelt erg vertrouwd aan, mede door de terugschakeling naar een lineair verhaal in 2.5D. De puzzels zijn leuk en uitdagend, maar voelen na verloop van tijd repetitief aan. En de skill tree voegt ook geen toegevoegde waarde.
  • Voelt erg vertrouwd aan
  • Terug overgeschakeld naar 2.5D
  • Puzzels zijn leuk en uitdagend