Trials Rising (Switch)

8,0
0

Trials Rising (Switch)

"Trials Rising maakt een meer dan geslaagde entree op de Nintendo Switch"

vr 01/03/2019

Eerder deze week gaf ik mijn ongezouten mening over de PlayStation 4-versie van Trials Rising. Omdat de serie met Trials Rising voor het eerst in zijn geschiedenis op een Nintendo-platform komt, zette ik ook met veel plezier mijn tanden in deze versie.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: RedLynx is erin geslaagd om alle features en content die in de ‘grote’ versie aanwezig zijn, ook in de Switch-versie te proppen. De honderden tracks op de wereldkaart, de online en offline multiplayer, de geweldige soundtrack en zelfs de uitgebreide track editor zijn allemaal present. En dat is meer dan bewonderenswaardig te noemen. Maar de aanwezigheid van al die content heeft natuurlijk ook zijn nadelen. De beperkte rekenkracht van de Switch zorgt er namelijk voor dat de ontwikkelaars de nodige concessies hebben moeten maken.

Grafisch best te pruimen

Trials Rising op de Switch ziet er een stuk minder indrukwekkend uit dan op mijn PlayStation 4 Pro. Ok, daarvoor had ik het spel zelfs niet moeten spelen om dat te concluderen, maar ik moet toegeven dat ik wél aangenaam verrast was door wat er op mijn scherm werd getoverd. De tracks zien er voor het grootste deel hetzelfde uit, al viel mij wel op dat de vergezichten een pak minder gedetailleerd waren. RedLynx heeft er bewust voor gekozen om de beschikbare rekenkracht te gebruiken voor de actie op de voorgrond en dat is een meer dan goede keuze gebleken.

Tijdens de races waarbij ik tegen ghosts reed van mijn tegenstanders ondervond ik weinig tot geen haperingen in de framerate. In de stadionraces waar er in totaal 8 rijders in beeld waren, durfde het beeld heel even te haperen. En dat in handheldmodus.

Sturen met rechts

Een ander groot verschil is de besturing. De Switch beschikt namelijk niet over analoge triggers en dat zal vooral bij de moeilijkere levels een dik nadeel zijn. De ontwikkelaars hebben wel een oplossing voorzien in de vorm van de rechter analoge stick. Deze kan je namelijk gebruiken om gas te geven of te remmen. Op zich een interessante en logische oplossing, want Gran Turismo op de PlayStation 1 maakte ook gebruik van de rechter analoge stick om te accelereren of te remmen. Het is wel even wennen en zeker niet ideaal. Maar het is beter dan de standaard triggers en na een race of vijf was ik helemaal gewend aan deze controls.

26/02/2019
8,0
0

Trials Rising maakt een meer dan geslaagde entree op de Nintendo Switch. Het feit dat alle belangrijke content uit de grote versie aanwezig is, mag al een huzarenstukje genoemd worden. De toegevingen die je hiervoor moet doen zijn dan ook logisch te noemen. Grafisch zet je een serieuze stap achteruit en ook het ontbreken van analoge triggers is een groot gemis. Dat je wél goed en nauwkeurig kan accelereren met de rechter stick is een mooie oplossing. Heb je enkel een Switch in huis en wil je kennis maken met de fun en frustraties van Trials? Dan hoef je niet te twijfelen. Trails Rising is door zijn korte levels ideaal voor onderweg waardoor je deze versie met een gerust hart in huis kan halen!
  • Alle content uit de ‘grote’ versie is aanwezig
  • Gas geven en remmen met rechter analoge stick
  • Grafisch minder