Trials Rising

8,5
0

Trials Rising

"Een dikke aanrader die garant staat voor uren plezier én frustratie"

ma 25/02/2019

In Trials Rising game draait alles om behendigheid, precisie en controle over je motor. Hoe soepeler je de verschillende obstakels en hindernissen weet te bedwingen, hoe sneller je aan de finish zal staan. Het klinkt waarschijnlijk contradictorisch, maar het is de enige absolute waarheid. Trials is namelijk een platformer, overgoten met een racegame-sausje.

Het is alweer een dikke 3 jaar geleden dat we een Trials-game mochten verwelkomen, en fans van het eerste uur mogen uit hun paniekaanval kruipen en weer rustig beginnen ademhalen. Aan het hart van de game is weinig tot niets veranderd. De verschillende levels kunnen bij momenten nog steeds tandenknarsend frustrerend zijn, maar de voldoening bij het halen van de finish is eens zo groot.

De besturing van je motor is opnieuw simpel qua opzet. Je kunt gas geven, remmen en je motorrijder naar voor of achter laten leunen. That’s it. Maar in de praktijk is het vanzelfsprekend niet zo makkelijk. De nuances en timing van je acties zijn namelijk van cruciaal belang. Leun je bijvoorbeeld op een steile helling naar achter, dan sla je achterover. Leun je teveel naar voor? Dan heb je kans dat je achterwiel de grond niet meer raakt en dat je daardoor de tractie en snelheid verliest. De juiste balans vinden is hier dus zeker letterlijk te nemen.

9 leagues to rule them all

De basis mag dan ongewijzigd zijn ten opzichte van vorige games, de omkadering is dat zeker niet. De verschillende races zitten nu verwerkt in een grote wereldkaart. Je start bijvoorbeeld in de US of A in de American Rookies League waarin je een handvol events en races voor de kiezen krijgt. Wanneer je deze tot een goed einde brengt krijg je daarvoor geld (Trials Coins) en Fame voor terug. Door faam te vergaren zal je stijgen in level en zullen er nieuwe uitdagingen en Leagues beschikbaar komen. Aan het eind van elke league is er een Stadium-finale waarin je de beste moet zijn in drie verschillende etappes. De eerste begin je met acht rijders, de tweede met vier en de laatste is een 1-tegen-1 duel. In de andere, standaard races neem je het voornamelijk op tegen ghosts van andere rijders. Het leuke is dat je van hen ook dingen kan bijleren, zoals een andere snellere flow. In totaal zijn er trouwens negen leagues aanwezig, dus je bent er wel even zoet mee.

Lessen van Prof. FatShady

Voor wie het allemaal wat moeilijk gaat in het begin, die kan zich aanmelden aan de University of Trials. Hier krijg je les van Professor FatShady. Hij legt je niet alleen de basisbeginselen uit, maar geeft je ook de nodige tips mee die later in de game zeker van pas zullen komen. Want landen en vertrekken op een helling is absoluut geen lachertje. Een andere leuke toevoeging zijn de Skill Games waarin de physics van de game de hoofdrol spelen. Zo moet je onder andere een bepaalde minimumsnelheid aanhouden om te voorkomen dat je tijdens het rijden in de fik schiet, moet je een bal in een basketbalring deviëren door op het juiste moment van je motor te springen of je rijder zover mogelijk weg katapulteren in een veld met exploderende vaten.

Tandemplezier

Naast de uitgebreide single player-races heeft ontwikkelaar RedLynx ook gedacht aan het multiplayervertier. De standaard online multiplayer is uiteraard aanwezig, maar het wordt pas echt plezant wanneer je met verschillende vrienden thuis in de zetel deze game speelt. Je kunt tot 4 spelers tegelijk spelen in een competitie die je zelf kan samenstellen. Je kunt maximaal 8 parcours kiezen waarna de fun kan beginnen.

Op grafisch gebied valt er niets te klagen over Trials Rising.

Maar het échte pareltje vond ik in de vorm van de tandemmotor. Hiermee kan je bepaalde events spelen op de wereldkaart en krijg je dus logischerwijs met 2 spelers de controle over 1 motor. Ik heb dit uiteraard uitgetest en dit werkte verbazingwekkend goed. Dat kon natuurlijk aan mijn skills gelegen hebben, of die van mijn co-rijder. Daar ben ik nog niet helemaal uit…

Voor echte Mötorheads

Op grafisch gebied valt er niets te klagen over Trials Rising. De tracks zien er gedetailleerd uit en de omgevingen zijn bij momenten oogverblindend mooi. Ook de vele special effects die tijdens je rit worden getriggerd komen meestal erg origineel uit de hoek. De camera werkt op geen enkel moment tegen en draait perfect mee met de actie. Op de physics valt niets aan te merken, want dit is de hoeksteen van deze game. Motoren reageren zoals het moet op de ondergrond en je rijder zal meermaals als een lappenpop over het parcours vliegen. Dit alles wordt vergezeld door een knaller van een soundtrack. Stevige gitaren van bands als Mötorhead, Anthrax, Jurassic 5 en Stone Temple Pilots vliegen je rond de oren. Genieten!

Daar zijn de lootboxen weer

Spijtig genoeg zijn er ook een aantal minpunten te noteren. Zo ontvang je bij het behalen van een nieuw level telkens een Gear Crate of Lootbox. Op zich best interessant natuurlijk, want in deze kisten zitten heel wat items waarmee je jouw rijder of motor kan customizen. Denk dan onder andere aan helmen, maskers, broeken, wielen, lampen, motorbody’s, enzovoort. Ook vreugde- of verliezersdansjes vind je hierin terug. Op zicht best leuk allemaal, maar voor een of andere reden krijg je ook heel wat dubbele items cadeau. Dit werkt nogal frustrerend en lijkt je ook aan te zetten om echt geld neer te tellen voor deze items. Want dat kan je namelijk ook doen. Oké, je zult geen 60 euro betalen voor deze game, maar wanneer je 40 euro neertelt voor een game, verwacht ik géén microtransacties meer…

Pruttelende motoren

Technisch is de game jammer genoeg ook niet helemaal foutloos. Bij het starten van een race lijken er telkens textures wat later in te laden waardoor de eerste paar seconden voor de race echt van start gaat er nog wat dingen op je scherm flikkeren. Daarnaast merkte ik hier en daar ook een serieuze drop in de framerate op. Gelukkig stoorde dit niet echt enorm veel, maar het kan je zeker en vast uit je flow halen.

Tot slot zit er ook nog een trackeditor verborgen in de game. Deze bevat zowat alle objecten uit alle voorgaande Trials-games waardoor je een legio aan mogelijkheden voorgeschoteld krijgt om je eigen tracks samen te stellen. Jammer genoeg werkte deze editor vooral op mijn zenuwen waardoor ik deze allesbehalve prettig werken vond. Al kan ik mij voorstellen dat dit met een muis en toetsenbord een pak beter zal gaan.

26/02/2019
8,5
0

Trials Rising is zo’n game waarin je makkelijk de tijd uit het oog verliest. Dat is vooral te danken aan dat kleine stemmetje in je hoofd dat maar blijft herhalen: “Allez, nog één keer proberen.” RedLynx is er opnieuw in geslaagd om een zéér goede balans te vinden tussen plezier en frustratie. De game neemt je de eerste uren goed bij de hand en de diverse tutorials geven de beginnende spelers een goeie introductie. Daarna gaat de moeilijkheidsgraad steil omhoog waardoor de game pas echt uitdagend wordt. Dat er hier en daar nog technische mankementen in de game zitten, is uiteraard een jammere zaak. Het meest frustrerende zit echter niet in de races zelf, maar zijn de beloningen in de vorm van lootboxen. Deze zijn te nadrukkelijk aanwezig en bevatten veelvuldige dubbele items. Desalniettemin is Trials Rising een dikke aanrader die garant staat voor uren plezier én frustratie.
  • Easy to learn, hard to master
  • Tandemmotor
  • Fantastische soundtrack