Trackmania Nations Remake

8,0
User scoreAl 3 stemmen
9,0

Trackmania Nations Remake

Een kleine maand en half na de preview vlamt hij al over de finish line: de full release van de nieuwe Trackmania is een feit. Vol nostalgie (en een beetje zenuwen omtrent het betaalmodel) kroop ik opnieuw achter het virtuele stuur. Ik voerde niet alleen een eindeloze maar erg verslavende strijd tegen mezelf om fracties van seconden van mijn PB’s af te scheren, ook kon ik nu voor het eerst de creaties van andere spelers onder de wielen nemen. Long story short: het resultaat ligt wat mij betreft volledig in lijn met de verwachtingen die de preview build schiep, al is het niet 100% rozengeur en maneschijn.

Herkenbaar, toegankelijk en verslavend

Laat ons naar goede gewoonte op een positieve noot beginnen: Trackmania (dit is de officiële titel trouwens, niet meer of niet minder) is qua gameplay exact wat iedere fan van de reeks verwacht en gehoopt had. Deze racing game focust bijna exclusief op time trials waarbij je jouw eigen tijd of die van je medespelers bij iedere poging een paar miliseconden probeert te verbeteren.

De controls zijn simplistisch, qua performantie voelt de game bijzonder smooth aan en de instapdrempel voor nieuwkomers ligt laag, terwijl het plafond voor ervaren piloten kilometers hoger ligt dan wat ik zelf ooit zal of kan bereiken. Ik strooi wel vaker met de leuze “easy to learn, hard to master”, maar Trackmania kan je onmogelijk anders beschrijven – het zit in het DNA van de game.

Naast de time trials staat Trackmania ook bekend om de uitgebreide track editor en de talloze community-built maps.

Om daar even verder op te borduren krijg je als complete beginneling een aantal tracks voorgeschoteld die je vertrouwd moeten maken met de basismechanics. Dat doet het prima, zonder daarbij meteen al haar geheimen prijs te geven. De echte advanced mechanics die het verschil maken tussen een PB of een retry zal je op eigen houtje moeten ontdekken (of googlen) en inoefenen. Dat is deel van het plezier wanneer je urenlang over dezelfde tracks knalt.

Easy to learn, hard to master... dat is het DNA van Trackmania.

Uitgebreide editor en community-built maps

Naast de time trials staat Trackmania uiteraard ook nog om een tweede feature bekend: de uitgebreide track editor en de talloze community-built maps die daar uit voortvloeien. Het blijft genieten om de zotste maps af te rijden met loops, enorme schansen, boosts, allerlei modifiers en ga zo maar verder. Goed om weten: een custom track kan pas gedeeld worden met andere spelers wanneer de maker zelf succesvol de meet bereikt. Zie het als een soort beveiliging waarmee developer Ubisoft Nadeo de community verplicht om custom maps te playtesten, zodat er geen brakke, halfafgewerkte of onmogelijke tracks tussen zitten.

Verandering van spijs doet racen

Sommige tracks focussen duidelijk op de fun factor, bv. opeenvolgende schansen en loops die je dan aan extreem hoge snelheid moet pakken, terwijl andere tracks minder tierlantijntjes bevatten maar technisch zéér moeilijk te voltooien zijn door bv. haarscherpe bochten, modifiers waarbij je je stuur niet meer kan bewegen en dus op voorhand moet inschatten hoe je moet manoeuvreren en zo voort. Je houdt het bijna niet voor mogelijk wat sommige spelers uit hun mouw schudden, en daar komt op termijn alleen maar content bij (als de community blijft plakken toch, daarover straks meer).

Trial & error

Vanaf minuut één was het dus al meteen volle planché. Deels omdat de spelervaring vertrouwd aanvoelt, zeker als je Trackmania Nations hebt gespeeld, maar vooral omdat de core gameplay loop even simplistisch als verslavend is. Gas geven, obstakels vermijden, fout maken en resetten. Herhaal dit proces tot je zonder al te zware tijdsverliezen de finish bereikt, en probeer het dan nog honderd keer om wat seconden van je record af te peuteren.

Je zal naast de user-generated tracks ook je skills kunnen bewijzen op de seasonal tracks.

Zelfs het resetten verloopt bijzonder vlot en is met een druk op de knop in een paar seconden gepiept. Gezien de kernformule van de game een belangrijke vereiste, die Ubisoft Nadeo gelukkig genoeg perfect heeft uitgewerkt. Dat leerproces van trial & error in combinatie met een zeer gestroomlijnde spelervaring is waarom het zo moeilijk is de controller neer te leggen, ook wanneer je net een PB hebt neergepoot - het kan altijd beter.

Je zal naast de user-generated tracks ook je skills kunnen bewijzen op de seasonal tracks, een twintig- tot dertigtal banen die ieder seizoen veranderen. De game bevat dus deze Seasons, verschillende modi (zoals bv. arcade of de meer competitieve/esports-focused Open Grand League), een enorm uitgebreide customizer en zelfs Clubs, een soort van clans of guilds waar je naar hartelust kan stoefen over je leaderboards. Aan content geen gebrek dus. Maar voor hoe lang?

Vanaf minuut één was het dus al meteen volle planché.

Betaalmodel roept vragen op

Feit is dat, voor mij persoonlijk dan toch, Trackmania staat en valt met de community. Het sociale gebeuren en de talrijke events zijn één ding, maar laat ons niet vergeten dat het leeuwendeel van de tracks afkomstig zijn van andere spelers. De creatie van nieuwe maps is belangrijk om spelers geëngageerd te houden en daarvoor steunt Trackmania grotendeels op de expansieve editor en de playerbase. Dat is waar het betaalmodel in beeld komt.

Trackmania kan je op 3 manieren spelen: gratis, voor €10 per jaar of voor €30 per jaar. Er is geen initiële aankoopprijs zoals bij voorgangers in de reeks en deze wordt dus, indien je een volwaardige spelervaring wenst, vervangen door een jaarlijkse fee.

Trackmania kan je op 3 manieren spelen: gratis, voor €10 per jaar of voor €30 per jaar.

De gratis versie is als we eerlijk zijn niet veel meer dan een demo - je kan enkel de Seasonal tracks spelen (die op zichzelf trouwens al niet echt wauw zijn) en je krijgt toegang tot een zeer beperkte versie van de parcours-editor. Voor 10 flappen per jaar krijg je de Standard edition, waar je grofweg 95% van alles dat Trackmania te bieden heeft mee unlockt.

Voor 30 per jaar krijg je de Club variant, waar eigenlijk niets nieuws qua content inzit maar wél alle sociale features (de Clubs), cosmetics en tot slot de competitieve/esports features. Zéér beknopt samengevat: free = demo, €10 per jaar = de “volwaardige” Trackmania experience, €30 per jaar = voor de die-hard fans of spelers die ook serieus competitief aan de slag willen.

Wat wel zorgwekkend is, is dat het betaalmodel stokken in de wielen kan steken van de community.

Invloed op community en kettingreactie?

Zelf heb ik geen probleem met het betaalmodel op zich. Het pakket van €10 per jaar lijkt me een meer dan faire deal en zelfs €30 per jaar valt uiteindelijk nog mee, al vind ik de verschillen tussen de Standard en Club edition totaal geen €20 extra waard, maar bon. Wat wel zorgwekkend is, is dat het betaalmodel mogelijks stokken in de wielen kan steken van de community.

Zullen er door die abonnementen mensen afhaken, van in het begin of op termijn wanneer ze hun abo moeten hernieuwen? Want als dat gebeurt, dan krimpt ook het aantal custom maps en dus de value die resterende spelers voor hun geld krijgen. Het overgrote deel van de maps is uiteindelijk community-built, wat dan weer de vraag oproept waarom Trackmania een abonnement vraagt op een game waar de meeste content user-generated is, maar dat laten we nog in het midden.

Als spelers beginnen afhaken kan dat een kettingreactie veroorzaken waarmee Trackmania zichzelf de das om doet. In realiteit zal dat sowieso het eerste jaar niet gebeuren, en ik denk eerder dat mensen die zich laten afschrikken door het betaalmodel in jaar 2 gewoon de stap zullen zetten naar het abonnement van €10 in plaats van tout court te uninstallen. Toch vind ik het een vreemde keuze om van het vorige betaalmodel over te stappen naar jaarlijkse abonnementen.

Je kon al van kilometersver zien aankomen dat dit een wrange nasmaak ging achterlaten bij de community en Trackmania heeft altijd deftig verkocht, dus waarom niet gewoon die eenmalige aankoopprijs behouden en het zekere voor het onzekere nemen? Of dit de community echt zal verbrokkelen blijft voorlopig nog koffiedik kijken en zullen we ten vroegste pas binnen een aantal maanden beter kunnen inschatten – ik vermoed van niet maar duim toch stilletjes mee dat het positief blijft lopen.

03/24/2016
8,0
User scoreAl 3 stemmen
9,0

Verder heb ik eigenlijk niet veel op te merken, Trackmania is nog steeds exact hoe je het je herinnert. Een shitload zotte maps, repetitieve maar verslavende gameplay, simplistische controls, arcade-y graphics die voorrang geven aan performantie, instapklare mechanics met hoge skill ceiling... Het enige waar ik mijn wenkbrauwen bij optrek, is het betaalmodel. In tijden van day one DLC, microtransactions, battle passes en andere niet zo populaire bedrijfspraktijken is het voor een traditiegame als Trackmania nogal shady om tegen de wil van de community (want dat lijkt toch de consensus te zijn) over te stappen naar een jaarlijks abonnement, en dat in een game waar véél content user-generated is. Hoeveel impact dat precies zal hebben is nog niet duidelijk. Hopelijk weinig tot geen, want Trackmania is na al die jaren nog steeds een topgame. En nu nog rap eens mijn ghost gaan aftroeven.
  • Easy to learn, hard to master: herkenbaar, basic uitleg omtrent mechanics maar de échte vorderingen moet je op eigen houtje aanleren
  • Uitgebreide track editor met de gekste community-built maps
  • Enorm verslavende gameplay en zalige community