Tour de France 2020

7,0
0

Tour de France 2020

De 107de editie van de Tour is dan wel verplaatst naar 29 augustus, toch bestaat de kans dat hij opnieuw uitgesteld of tout court geannuleerd zal worden dit jaar. Een drama voor wielerfans. Gelukkig is de gelijknamige game Tour de France 2020, het consolebroertje van Pro Cycling Manager 2020, een waardig alternatief om (op z’n minst tijdelijk) die wielerhonger te stillen.

Kruip in de huid van je wielrenner

Zoals bij vele sports games zien we ook in het geval van Tour de France 2020 geen al te grote sprongen ten opzichte van vorige edities. Dat betekent niet dat er geen vooruitgang geboekt wordt, integendeel.

De grote uitschieter dit jaar is het eerstepersoonsperspectief waarmee je als het ware in de huid kruipt van jouw riders. Hierdoor krijg je een interessante invalshoek op de race vanuit het peloton, zoals je dat vaak zelfs op tv niet krijgt. In combinatie met de fans en hun entourage die naast de baan tot beuzijns toe “Allez, allez, les gars!” staan te roepen, zorgt het eerstepersoonperspectief dus voor bakken meer inlevingsvermogen. Het brengt TdF2020 op een meer realistische en overtuigende manier in beeld en blaast vooral je tijd op de baan (want ook off-track bevat deze game heel wat content) nieuw leven in.

De uitdaging neemt toe

Ook vijandelijke renners hebben meer haar op hun tanden gekregen. De AI is een pak agressiever en deinst er niet voor terug om je op je fouten te pakken en om onvoorspelbaar uit de hoek te komen. Maar ook omgekeerd krijg je hierdoor meer kansen: tegenstanders die bijvoorbeeld iets té gretig met hun energie omspringen kan jij dan weer pakken als je hen eerst het zware werk laat doen en je jouw energie spaart tot het moment dat je een opening ziet.

Energie, aerodynamica en andere realistische mechanics

Over energie gesproken: energy management tijdens de races heeft me aangenaam verrast. Er zijn twee meters die je energie bijhouden: eentje voor korte maar krachtige inspanningen (demarreren), en eentje voor je algemene energpeil tijdens de race. Hierdoor wordt een onderscheid gecreëerd tussen de overkoepelende strategie van je rider enerzijds en zijn explosief (re)actievermogen anderzijds – zie het een beetje als het verschil tussen korte- en langetermijnsstrategie. Naast het correct managen van je riders als team wordt de afloop van je race grotendeels bepaald door hoe je je twee energiemeters hebt ingezet: op de juiste momenten of net iets te vroeg/laat.

Bovendien krijg je bij aanvang van iedere race één voedselpakketje per energiemeter om je energiepeil te herstellen. Zo heb je altijd een kleine “oh shit”-reserve bij de hand, mocht de motor plots stilvallen tijdens een belangrijk moment. In elk parcours passeer je ook een vaste bevoorradingspost waarmee je je voedselpakketjes herstelt – handig voor dat kleine hongertje tussendoor.

Waar men in komende edities eens werk van mag maken zijn de graphics.

Energy management gaat echter nog een pak verder: je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om in het wiel van een andere renner te rijden, waardoor je minder windfrictie opvangt en energie bespaart. De andere renner vangt dan als het ware de klappen op en geeft meer energie uit, wat in jouw voordeel kan spelen op belangrijke momenten. Idem voor afdalingen: door een aerodynamische positie aan te nemen verklein je de wrijving met de wind, waardoor je energie bespaart zonder snelheid op te offeren. Al die individuele factoren haken op elkaar in en kunnen collectief het verschil maken tussen winnen of verliezen, iets wat uiteindelijk in het echt ook de doorslag kan geven tussen wie als eerste over de finish vlamt. Het geeft dus zeker voldoening wanneer je die individuele factoren onder de knie krijgt, maar nog méér eens je ze foutloos aan elkaar kunt schakelen.

Een snelcursus wielersport

Het samenspel van al die individuele factoren maakt TdF2020 bijzonder realistisch. Beter nog: door in contact te komen met de vele factoren waar je in het spel rekening mee moet houden, is mijn kennis van de wielersport in ’t echt er ook op vooruitgegaan. Het zal misschien niet voor direct zijn, maar de volgende keer dat ik de koers volg zal ik ongetwijfeld meer mee zijn met de manier van denken en acties die bepaalde renners al dan niet ondernemen, of het moment waarop ze in actie schieten. Een sports game die dat bereikt puur door de core gameplay is in mijn ogen een geslaagd product.

Het enige wat telt, een kus van het bloemenmeisje...

Customization

Verder zal je je ook naast de baan ontfermen over het reilen en zeilen van je wielerteam. Als manager ben je in de Pro Team en Pro Leader carrièremodi verantwoordelijk voor contractonderhandelingen, de groei van je team en zo voort. Je kan dus bijzonder veel zaken customizen, ook de namen of uniformen van je teams en renners. Vreemd genoeg heb je in de carrièremodi niet de optie om een “echt” team te spelen, enkel om een fictief team vol te proppen met “echte” renners. In grote broer Pro Cycling Manager 2020 voor pc heb je die optie wél. Waarom hier dan niet?

Authentieke landschappen en wielerklassiekers

Hoe dan ook zal je je meer dan bezig kunnen houden met de rest van de content in TdF. De ritten zijn trouwens bijzonder lang: strategische spelers kunnen tijdens de minder spannende stukken van een rit hun strategie aanpassen of voorbereiden, terwijl de meer actiegerichte spelers heel eenvoudig de tijd kunnen versnellen tot aan het volgende actiemoment. Zelfs als casual speler met beperkt strategisch inzicht vond ik het wel eens plezant om me op mijn doodse gemakje doorheen de rustieke landschappen of befaamde wielerklassiekers te trappen (die bovendien waarheidsgetrouw zijn nagebouwd).

Tour de France 2020 heeft een lage instapdrempel.

Extra ontspannend indien je, zoals mij, een luiaard bent die regelmatig gebruikt maakt van de “follow”-actie. Ook buiten die scenische routes is die volgfunctie bijzonder handig, zeker voor beginnende spelers, aangezien je zo de controls van je rider op de baan (maar ook je energiebeheer!) aan een ander overlaat. Dat maakt het wat makkelijker om in het spel te komen.

Uitgebreid tutorial systeem

Nu we daar toch over bezig zijn: Tour de France heeft een lage instapdrempel, maar tegelijkertijd ook een hoog plafond door de vele individuele factoren die je kan customizen en optimaliseren. Voor beginnende spelers zijn er meer dan voldoende tutorials om op terug te vallen, waarbij je stapsgewijs alle belangrijke mechanics aanleert. In dat opzicht is het gebrek aan uitleg omtrent meer diepgaande wielerstrategieën wel opvallend en dit had zeker een grote meerwaarde betekend voor mensen die niet zo thuis zijn in de wielersport. Hopelijk is dit een feature die in komende edities opgenomen wordt.

Een fletse bende renners bij mekaar...

Grafisch ondermaats

Waar men in komende edities ook eens werk van mag maken zijn de graphics. Vooral de character models neigen naar de slappe kant toe, iedere npc heeft min of meer dezelfde kop en zeker met de toevoeging van het eerstepersoonperspectief zou dit een interessante toevoeging zijn. Renners die lichtjes tegen een concullega of obstakel in de omgeving aanrijden, lijken visueel te haperen en ietwat scheef te rijden om zich dan plots “recht te trekken” en verder te gaan alsof er niets gebeurd is.

Het team com-systeem, of toch de besturing daarvan, voelt bijzonder clunky aan.

Verder beperken de valpartijen zich momenteel tot het visuele: een individuele rider kan ergens opknallen en op de grond belanden, maar dat lijkt geen valpartijen te ontketenen die ook een impact hebben op de feitelijke gameplay. Idem voor weersomstandigheden eigenlijk (die ook puur visueel niet aanwezig / aan te passen zijn in de game). Ideetjes voor de toekomst.

Team com besturing is onhandig

Tot slot voelt het team com systeem, of toch de besturing daarvan, bijzonder clunky aan en ook dit kan een grondige finetuning gebruiken. Door één enkele rider te besturen zal je namelijk niet ver komen en het is cruciaal om ook de andere riders in je team te micromanagen, wat gebeurt via team coms. Dit is een apart pop-up menu dat je tegelijkertijd met de individuele besturing van je rider op dat moment moet zien te regelen, wat een zeer onhandige bedoening is en de actievolle momenten van een rit verstoort.

Door de controls van het team com systeem te herzien en te stroomlijnen zou dat al een pak verfijnder aanvoelen. Stel dat je bijvoorbeeld door middel van voice commands (met microfoon) je team kan aansturen – dat zou pas vet zijn. De interface genoot op bepaalde vlakken een lichte upgrade in TdF2020 (de minimap is bijvoorbeeld zeer nuttig voor bochten en afdalingen), dus hopelijk volgt het team com systeem in een volgende editie.

06/04/2020
7,0
0

Tour de France als game wordt elk jaar beter, maar zoals bij de meeste sport games blijft de kernformule hetzelfde. Er zijn in de 2020 editie geen mega zotte vernieuwingen te bespeuren, eerder incrementale verbeteringen die samen een positieve invloed hebben op de game in zijn totaliteit. Vooral de mechanics zoals energy management en aerodynamica (en de vele individuele factoren die daar onder vallen) maken van Tour de France een uitstekende wielersim. Toch zijn er een aantal zaken die beter kunnen in volgende edities: de grafische details (vooral character models) en het team com systeem kan een upgrade gebruiken, maar daarnaast zouden nieuwe features zoals volwaardige valpartijen met impact op gameplay of weeromstandigheden een interessante toevoeging kunnen zijn. Stof tot nadenken, en tijd genoeg nu de echte Tour wellicht nog even op zich zal laten wachten. Gelukkig heeft Tour de France 2020 als game meer dan genoeg content om je bezig te houden. Warm aanbevolen voor iedere wielerfan!
  • Uitgebreide wielersim met verregaande customization en gameplay mechanics
  • Eerstepersoonsperspectief
  • Zéér nieuwkomer-friendly en brengt leken veel bij over de echte wielersport