Total War: Warhammer II - Curse of the Vampire Coast

8,0
Reviewscore
User scoreAl 0 stemmen
0

Total War: Warhammer II - Curse of the Vampire Coast

"De geur van vis en uren strategieplezier"

vr 09/11/2018
Gereviewed door Raf
0 reacties

Wie Total War: Warhammer II kocht, zag die game met elke DLC groeien. Zelfs als je die DLC zelf niet koopt, dan heb je tijdens je volgende campagnedoorloop wel rekening te houden met die nieuwe lords, facties en andere factoren die gevoelig kunnen doorwegen op de beleving. Een beetje fan wil natuurlijk met die facties zelf aan de slag. Zoals nu met de vampier-piraten. Zeg zelf: vampier-piraten!

Eerst en vooral

Het eerste wat we met deze Total War: Warhammer II: Curse of the Vampire Coast doen is deze belachelijk lange naam inkorten tot Vampire Coast. En als ik heel eerlijk moet zijn, dan hebben we daarmee al zowat de helft van de kritiek op deze uitbreiding gehad. Het tweede dat we doen is deze factie even kaderen in het geheel. Of liever vier facties van vampier-piraten, elk gecentraliseerd rond één lord-kapitein en met elk een vrij kleine startbasis. Die ligt in haast alle gevallen op een eiland of een schiereiland. De plek en preciese omvang daarvan kan iets verschillen al naargelang je ermee op de Eye of the Vortex map van Total War: Warhammer II wil spelen of op de Moral Empires map die de mappen van de eerste TW: Warhammer met die van de tweede combineert. In beginnerstermen – al richt ik me met deze review verder vooral op veteranen – afhankelijk van of je 40 à 100 uur wil investeren of 80 à 200 uur.

Alleen jouw agenda telt

Vier facties dus. En hiermee komen we bij de andere helft van de kritiek, de verschillen onderling zijn niet zo groot. Dat is geen negatief punt, uiteindelijk gaat het om één ‘ras’ en eigenlijk ook één factie, met vier verschillende subfacties. Net zoals bij de Dwarfs, de Greenskins, de High Elves, de Lizardmen of die Tomb Kings uit de vorige echte uitbreiding. Het is wel de moeite om met minstens 2 van de vier door een grand campagn te gaan. Al was het maar omdat hun startpositie en initiële uitdagingen zeker de eerste 12 uur heel verschillend kunnen maken. Doe je dat op de Eye of the Vortex map, dan kruis je daarmee die strijd van de vier startfacties om controle over die Vortex, maar doe jij niet mee aan dat spelletje. Jij hebt immers je eigen objectieven.

Nieuw in de top tien!

Als piraat-vampier-lord heb jij - net zoals je concullega’s – je zinnen gezet op een gigantisch mythisch zeebeest dat al millennia in de diepten ligt te slapen, maar jullie allemaal om een of anderen machtsgeile reden willen wekken. Daarvoor heb je een legendarisch zwaard nodig en meerdere strofen die samen een al even legendarisch zeemanslied vormen. Elke piraat wordt continue gerangschikt wat beruchtheid betreft en hoe hoger je op die ranglijst staat, hoe meer opportuniteiten om die strofen te pakken te krijgen. En beruchtheid verwerf je door gebouwen op te trekken, andere piraten of vijanden te verslaan en sommige moeilijke beslissingen te nemen. Je kan ook aan beruchtheid inboeten en zakken op de ranglijst.

Te land én ter zee

Wij kozen voor Aranessa Saltspite en haar vrijbuiters-piraten van Sartosa. Niet omdat ze zo’n mooi been heeft (ja, been, enkelvoud) maar omdat ze een vrij comfortabele startpositie heeft, interessante manieren om inkomen te verwerven en vrij allround is op zowel de campagnemap als in de real-time veldslagen. De piraten spelen als een mix van klassieke nederzettingsfactie en horde. De piratenkapiteins kunnen hun schip als constructieplatform gebruiken om ateliers, barakken en andere structuren op de bouwen die je toegang geven tot alsmaar krachtiger units en bonussen. Je kan dus al je landnederzettingen verliezen en strijdvaardig blijven. Al kunnen we je wel vertellen dat minstens één, gaandeweg stevig uitgebouwde uitvalsbasis altijd welkom is.

Cruisen

Een inkomen om je oorlogseconomie draaiend en je troepen gemotiveerd te houden verzamel je door bepaalde economische gebouwen of scheepsstructuren te bouwen, door vijandelijke steden te plunderen – en er meteen ook zonder het medeweten van hun eigenaars een Pirate Cove in te stichten, en door scheepswrakken of mysterieuze eilanden te onderzoeken. Dat kan je nu niet langer doen met een eenzame kapitein die je op zijn schip non stop van schat naar schat laat cruisen, want de kans is groot dat je deze keer om die schat moet vechten. Toch zeker als je kiest voor de kans op een schat van een formaat dat de moeite van de rit waard is. Trouwens, zo’n eenzame kapitein, die het lange tijd zonder eervolle overwinningen moet stellen, blijft niet lang loyaal.

Buskruit en bloedzuigers

Op het terrein onderscheiden deze hartslagloze piraten zich van de overige vampierfacties door wel degelijk afstandswapens in de strijd te kunnen gooien. Die situeren zich allemaal toepasselijk in de buskruit-categorie en tellen weer de gekende prettig gestoorde units die we uit het rijke en verbeeldingsrijke Warhammer-universum gewend zijn. Wat dacht je van vampieren die bengelend in de klauwen van vleermuizen doelwitten op het slagveld onder zich op de korrel nemen. Het zal ook niemand verbazen dat deze factie heel wat monsterlijke gruwels als eenmans-unit kan opvoeren. Verder kan ik ook nog zeggen dat deze factie het grotendeels zonder pantser moet stellen maar wel over behoorlijk wat pantser-doorborende wapens beschikt. Afhankelijk van wie je tegenover je krijgt, vraagt dat wel een heruitvinden van je slagveldtactiek. De vampier-piraten komen met hun eigen unieke research tree en met lords en speciale (los opererende of in je legers in te lijven) units, die elk op zich ook weer een eigen skill tree scoren.

Best. Final. Battle. Ever.

Als ik je een tip mag geven: dat legendarisch zwaard kan je al vrij snel veroveren. Het is geweldig om aan je lord – excuseer: Lady Saltspite – te geven, maar hoe langer die het op zak heeft, hoe zwaarder dat je factie belast. Je krijgt af en toe de optie om het te droppen en dat is in sommige gevallen geen slecht idee. Je kan het altijd terugvinden en ook al zal je er dan weer voor moeten vechten, in tussentijd heb je wat meer politieke en economische ademruimte. Tenslotte nog dit: ook deze factie-uitbreiding heet niet voor niets Curse of the Vampire Coast. Het zit zoals de meeste in een verhaal gekaderd en werkt naar een finale veldslag toe. Die finale veldslag is de beste, meest gevarieerde en verrassendste tot nog toe.

 

Releasedatum
28/09/2017
8,0
Reviewscore
User scoreAl 0 stemmen
0

Conclusie van Raf

We waren enthousiast over wat The Rise of the Tomb Kings aan Total War: Warhammer II toevoegde en Curse of the Vampire Coast gaat daar nog net iets over. Met opnieuw een boeiende factie die helemaal haar eigen ding doet in die fantasywereld waarin een paar dozijn andere facties dat merkbaar ook proberen te doen. Top-uitbreiding en nu mogen de jongens van Creative Assembly stilaan met de aankondiging van de derde in deze Warhammer-uitstap komen.
  • Weer een originele, diep uitgewerkte factie
  • Verfrissende mix van nieuwe strategische mechanismen met vertrouwde gameplay
  • Best. Final. Battle. Ever. In een Total War-game toch.
  • Verschillen tussen de vier lords hadden iets groter gemogen