8,0
0

Total War: Three Kingdoms

"Audiovisueel top, gameplay heerlijk en geschiedkundig interessant"

do 16/05/2019
Gereviewed door Michael

In het twaalfde deel uit de Total War-franchise gebruiken we onze teletijdsmachine om naar het jaar 220 na Christus te reizen. Met het einde van de Han-dynastie valt het Chinese rijk uit elkaar in drie aparte koninkrijken en dat levert de bloederigste periode op uit een land dat verschillende grote oorlogen heeft gekend. Ideaal voer voor een strategiespel? Check!

Qua televisietijd moet deze geschiedkundige periode het onderspit delven, maar in de literatuur worden de jaren 220 tot 280 royaal beschreven. Opvallend daarbij is de diversiteit tussen de literaire werken, met enerzijds een zowaar mythologische benadering en anderzijds punctuele accuratesse die zelfs in westerse oorlogsgeschriften zelden wordt bereikt. Ontwikkelstudio Creative Assembly kon blijkbaar de knoop niet doorhakken, fictie of waarheid voorop te stellen, en werkte twee volledig alleenstaande gamemodi uit. Enerzijds kan je in Romance de eerder supernatuurlijke ervaringen van de heersers van lang geleden beleven, terwijl je in Records een realistische aanpak voorgeschoteld krijgt. Dat is een belangrijk onderscheid; laatstgenoemde modus beperkt de kracht van de leiders en je kan hen ook niet apart aansturen. Ik speelde dan ook vooral op deze manier, want voor fantasierijke strategy-games wend ik me eerder richting – bijvoorbeeld – Heroes of Might and Magic.

Romance of Records?

Een verdeeld land kan je proberen uit het slop te halen. Iemand met een totaal andere agenda kan daarentegen de situatie uitbuiten en beide mogelijkheden liggen in Total War: Three Kingdoms voor het grijpen. Bij aanvang van de campagne maak je de keuze tussen een tiental clanhoofden, elk met een eigen kijk op de wereld. De keuze die je hier maakt, bepaalt je uitgangspositie in deze moeilijke tijden: lig je al met meerdere leiders in de clinch, of ben je eerder geliefd? Afhankelijk van je eigen Total War-ervaring kan je zelf kiezen op welke manier je de campagne wilt beleven, maar zoals het de spelreeks beaamt: echt makkelijk wordt het nooit. Dat leg ik je zo dadelijk uit.

In de eerste alinea weidde ik reeds uit over het verschil tussen Romance en Records. In-game wordt daar een pak minder aandacht aan geschonken, want wie in het opstartscherm iets te snel op Start Campaign klikt, gaat op de Romance‑manier van start. Ik onderstreep nogmaals dat ik de authentieke strategie in de vorm van de Records-aanpak prefereer en dus ook zo aan de slag ben gegaan.

Authentiek

Ik spreek absoluut geen Chinees. Hoewel ik mezelf als een talenknobbel met middelmatige aanleg zou omschrijven, begrijp ik geen snars van de “Hai chi”- en “Mi yoe”-toestanden die me rond de oren vliegen … En toch, toch beste lezers, moet je de Chinese taaloptie inschakelen. Kijk je regelmatig Netflix? Er is toch niks zaliger dan een Spaanse serie te volgen of een Zweedse crimenight te organiseren? Three Kingdoms is gebaseerd op een van de belangrijkste periodes uit de Chinese geschiedenis en dus beveel ik u om deze taal te respecteren. Nu, uiteindelijk kies je zelf of je Engels of Chinees wilt aanhoren, maar het zet de hele beleving kracht bij. Tot daar dit intermezzo.

Wie weinig tot geen ervaring met Total War-games heeft, zal enige tijd moeten investeren om de diepgaande menu’s en goed verstopte keuzes te ontdekken. Op zich is dat een deugddoende verkenningstocht doorheen je standing met andere facties, de stand van zaken in de idyllische dorpjes en andere details over je heerschappij. Veel lezen maakt je slimmer en dat is in deze game niet anders. Ik duidde bij het opstarten expres aan nog nooit een Total War-spel te hebben gespeeld en werd alsnog met tientallen stukjes informatie tegelijk overspoeld. Laat me eerlijk zijn: je moet je hierdoor worstelen, want uiteindelijk is deze oorlog te mooi om links te laten liggen. De nieuwe F1-hulpfunctie is overigens geen meerwaarde als nieuwe speler, want enkel opties zichtbaar op de UI kunnen via deze weg worden uitgelicht.

Oog voor detail

Om een land in chaos terug aan elkaar te breien, moet er – hoe kan het ook anders – gevochten worden. Daarbij veel pracht en praal, want elke sandaal, elk schild en elke krijger an sich kreeg aandacht van de visuele artiesten die de gigantische strijdvelden een realistisch uiterlijk moesten geven. Je kan perfect vijf identieke Spear Guards op een rij hebben staan, inzoomen, en constateren dat de polsgreep waarmee ze hun schild klemmen bij allemaal lichtjes verschillend is.

Over die Spear Guards gesproken: geen rasechte krijgers, geen gesofisticeerd arsenaal aan aanvals- noch verdedigingsmateriaal, maar efficiënt zijn ze des te meer. Enfin, het valt ook te zien hoe tactisch je een groot gevecht voorbereid natuurlijk. De pauzeknop komt daarbij altijd geroepen, want middenin een gevecht kan je tactisch bijsturen zonder terwijl extra gewonde kameraden op te offeren. Elk type infanterie heeft sterke en zwakke punten, en dankzij het geavanceerde attributenoverzicht kan je perfect analyseren wie je op welke manier het best tot z’n recht laat komen. Wanneer het penetratiegehalte van je wapen redelijk laag ligt, moet je je eerder op paarden richten. Hun huid is minder robuust dan het schild van vijandelijke Militia en door zo na te denken beëindig je elk duel met een relatief laag aantal slachtoffers. Ga je echter all-in, door letterlijk elke unit gewoon z’n eigen dood in te sturen zonder een gericht aanvalsplan … Creative Assembly werd niet beroemd dankzij hun medelijden. You will die, painfully, and repeatedly.

YOU SHALL NOT PASS

Kan je het heft dan echt volledig in handen nemen? Neen, want daar steekt de logica – en wellicht ook de engine – jammer genoeg een stokje voor. Mits een goede voorbereiding gebeurt het meermaals dat je de manschappen van de vijand kleineert door een veel groter leger op pad te sturen. Er werd echter geen omsingelingstactiek noch -formatie geïmplementeerd, waardoor je een bottleneck ervaart. Al je ijverige krijgers willen ten oorlog trekken, maar het zijn enkel de snelsten die wat bloed op hun kledij zullen krijgen. Ik begon na verloop van tijd echt te twijfelen: het kan toch niet dat een ontwikkelstudio met zoveel ervaring dit probleem niet heeft opgemerkt tijdens testfases? Ik heb gezocht, gegoogled en geëxperimenteerd: elke keer opnieuw ervaarde ik dit probleem.

Hoewel de bloederige gevechten als rode draad doorheen het spel lopen, mag je niet vergeten op regelmatige basis je uitvalsbasis te verbeteren. Het uitbreiden van gebouwen levert je nieuwe aanvalstroepen op, om maar een voorbeeld te geven. Je progressie wordt hier echt op regelmatige basis on hold gezet, omdat de vereiste valuta enkel kunnen worden verdiend door alweer een nieuwe tegenstander voor schut te zetten. Zo blijft het spel natuurlijk draaien en dat is het allerbelangrijkste: je hebt nooit het gevoel niets te kunnen doen, al ligt het spelverloop grotendeels vast indien je niet al te veel nederlagen lijdt.

PC : 23/05/2019
8,0
0

Total War: Three Kingdoms is een fantastisch diepgaand spel waarin je je uren en uren kan verdiepen vooraleer je de echte schat op de bodem hebt gevonden. Audiovisueel top, gameplay heerlijk en geschiedkundig interessant. Enkel jammer dat de engine z’n eigen succes niet altijd te baas kan, maar dat is een kleinigheidje.
  • Optie tussen realisme en fantasie
  • Zoals gewoonlijk enorme diepgang
  • Audiovisueel fantastisch