Tony Hawk’s Pro Skater 1 & 2 Remake

9,0
User scoreAl 1 stemmen
9,0

Tony Hawk’s Pro Skater 1 & 2 Remake

Meer dan twintig jaar geleden kwam Tony Hawk’s Pro Skater uit. Het was het begin van een magische periode die ongeveer acht jaar zou duren en talloze Tony Hawk’s-klassiekers voortbracht. Nadien ging het zwaar bergaf. Twee mislukte spin-offs later leek Pro Skater 5 in 2015 de desastreuze nagel aan de doodskist. Was de serie nu eenmaal iets van het verleden? Niks van. Tony Hawk is dit jaar meer een feniks dan een havik want hij herrijst volledig uit de assen van z’n voorgangers. The birdman is finally back!

Waarom Wel?

Popcorn & Zwervers

Natuurlijk waren we allemaal sceptisch bij de aankondiging van Pro Skater 1 + 2. De serie heeft ons al langer dan een decennium geen deftige game gegeven en nu waagt nieuwe developer Vicarious Visions het om de twee klassiekers Pro Skater en Pro Skater 2 te remasteren.

Twee games die nog steeds als de besten van een generatie worden beschouwd, niet enkel in het sportgenre. Het leek een taak die hen enkel de woede van puristen kon opleveren. Toch zijn ze er wonderwel in geslaagd om niet enkel de sfeer van het origineel over te brengen maar ook elke toevoeging strak binnen het geheel te doen passen.

De essentie van Pro Skater is makkelijk samen te vatten. Je kiest je skater en jumpt in een level waar je twee minuten krijgt om een aantal doelstellingen te behalen. Dit gaande van high scores en sick combo’s te behalen tot level-specifieke jobs zoals het verzamelen van popcorn, irriteren van zwervers en zotte tricks over moeilijke locaties. Behaal je genoeg doelstellingen dan unlock je het volgende level, enzovoort. Deze simpele maar effectieve lay-out blijft behouden.

Kwijlemmers & Huwelijksdansen

Vicarious Visions heeft in de eerste plaats de levels op knappe wijze opnieuw tot leven gebracht. Ze spelen nog steeds hetzelfde maar zien eruit zoals ik droomde over de originelen. Met strakke modellen, prachtige lighting effects en zeer levendige kleuren is THPS1+2 grafisch meer dan sterk. Klassieke maps als School II, Mall en NY City zien er bloedmooi uit. Als ik tien minuten skate in Venice Beach moet ik m’n kwijlemmer verversen. Downhill Jam doet me nog steeds m’n controller quasi stuk slaan.

Alle originele goals zijn terug wat betekent dat experts meer dan snel de secret tapes zullen terugvinden. Gelukkig is er ook een berg nieuwe content. Zo zijn er honderden skater specific challenges. Elke pro heeft z’n eigen lijst met doelstellingen die je kan behalen om zo extra gear en video’s te unlocken.

De basisgames (alle goals completen op alle maps) speel je op tien à vijftien uur uit mits enige ervaring.

Hét huzarenstukje dat Vicarious Visions flikt is het verleden perfect te verbinden met het heden. Dit vind je op heel wat manieren terug. De standaard controls zijn eigenlijk diegene die we kennen vanaf Pro Skater 3, mét manuals, wallplants en reverts. Voor old-school veteranen zijn de classic controls wel selecteerbaar. Zo kies je zelf of je klassiek of hedendaags speelt. Er is een skateshop waar je een hele kleerkast aan gekende merken kan verzamelen voor je zelfgemaakte character gaande van Nike, Adidas en Birdhouse tot Vans.

Alle pro’s uit de eerste twee delen zijn terug maar met de leeftijd die ze vandaag hebben. Ook een 52-jarige Tony Hawk doet nog zonder twijfelen een Varial McTwist en Rodney Mullen’s darkslide is gracieuzer dan een huwelijksdans. Het roster is uitgebreid met nieuwe sterren zoals Nyjah Huston, Tyshawn Jones en Leticia Bufoni.

Graffiti & Headbangen

De basisgames (alle goals completen op alle maps) speel je op tien à vijftien uur uit mits enige ervaring. Voor de die-hards schuilt er makkelijk een tienvoud aan uren in deze remaster. Met alle skater challenges ben je minstens zo lang zoet en het online gedeelte houdt je ook bezig. De online mode zet jou tegen zeven anderen in verschillende speltypes zoals score challenge, combo challenge en graffiti. Al is er hier ruimte voor verbetering, een amusante ervaring is het zeker.

Hét huzarenstukje dat Vicarious Visions flikt is het verleden perfect te verbinden met het heden.

Ongetwijfeld zullen bepaalde missies voor de nodige frustraties zorgen. Mijn maniakale gamer-lach komt niet vaak piepen maar die verdomde rooftop gaps in Downtown deden me m’n skateboard opvreten. Gelukkig vloog niet m’n controller maar wel m’n headset vaak doorheen de lucht. Door het headbangen. Jongens, die soundtrack. Ook hier is er uitstekende vernieuwing met enkele pompende nieuwkomers van onder andere Billy Talent, Machine Gun Kelly, Zebrahead en Tyrone Briggs. Voeg daaraan de originelen toe van Papa Roach, Bad Religion en Lagwagon en je hebt muzikale orgasmes op overschot. Wie op z’n stoel blijft zitten wanneer Rage Against The Machine voor het eerst weer begint zou eigenlijk niet verder mogen spelen.

Waarom Niet?

Ramptoeristen

Met deze remaster haal je de meest optimale versie van twee klassiekers in huis. Het enige gebied waarop Vicarious besloot om niét mee te gaan met de tijd is de invulling van de levels. Er is al bij al weinig beweging buiten jijzelf in de maps. Een verdwaalde hippiebus zorgt niet voor genoeg interactie. Al is dit ook in de originele games zo, het had geen kwaad gekund om zoals bij Pro Skater 4 of Underground wat skaters, voorbijgangers en toeschouwers te zien. Dit betekent ook geen ramptoeristen wanneer je voor de tiende keer een bek vol asfalt proeft. Smakelijk.

09/04/2020
9,0
User scoreAl 1 stemmen
9,0

Conclusie van RoMa

Pro Skater 1 + 2 vormt de ideale rail tussen twee klassiekers en een frisse, hedendaagse skateboardgame. Vicarious Visions neemt de jump perfect met vloeiende gameplay in prachtige maps vol levendige kleuren. Met oude en nieuwe challenges ben je uren zoet, al is skaten zonder doel soms het enige dat je nodig hebt. Op de ijzersterke, gevarieerde soundtrack blijf je grinden met skatelegendes en nieuwe sterren tot de wieltjes van je board verslijten. Wat is het snel twee uur ’s nachts als je deze speelt.

• Vloeiende gameplay
  • Pure sfeer van het origineel
  • Zeer sterke nieuwe toevoegingen die alles hedendaags maken