Toki (Switch)

6,5

Toki (Switch)

"Alleen aan te raden voor die-hard fans"

ma 10/12/2018
Gereviewed door Marjolein

Toki is niet meteen een van de bekendste arcade games. Toch was deze platformer redelijk succesvol in zijn tijd, met ports naar populaire consoles zoals de NES en de Sega Mega Drive. Beetje verrassend dus dat het spel nu een remake heeft gekregen voor Nintendo Switch. Is het een geslaagde poging om arcade games uit de jaren 80 naar het heden te halen of heeft dit fossiel zijn tijd gehad?

Wanneer de kwaadaardige tovenaar Bashtar de knappe deerne Miho ontvoert, blijft haar geliefde Toki verbaasd achter. Als klap op de vuurpijl wordt hij in een aap veranderd. Dat weerhoudt hem er echter niet van om de achtervolging in te zetten en Miho te redden. Daarvoor moet hij echter heel het land doorkruisen en allerlei gevaarlijke levels vol monsters trotseren, van een vuurzee tot een ijspaleis.

Een banaal verhaal, zoals het een jaren 80 game betaamt, maar meer heeft een eenvoudige platformer niet nodig. Het enige dat je in feite moet weten is dat je als aap zes levels doorloopt met telkens een eindbaas als afsluiter.

Trage aap

Voor wie ‘platformer’ las en dit spel meteen associeerde met Super Mario, moeten we toch even wat bubbels doorprikken. Je bent namelijk bijzonder traag (vooral voor een aap) en spectaculaire sprongen en tuimelingen uitvoeren kan je niet. Het zal dus enkel bij wandelen en springen blijven, want zelfs rennen zit er niet in.

De nieuwe getekende stijl ziet er geweldig uit en doet het origineel alle eer aan.

Gelukkig kan je wel ballen uitspuwen als projectiel naar boven, links, rechts en diagonaal, en op vijanden springen om je te verdedigen. Onderweg kan je tijdelijke upgrades oprapen om je ballen bijvoorbeeld in een vlammenwerper te veranderen. Daarnaast vind je ook andere power-ups zoals de voetbalhelm die je voor korte duur beschermt tegen aanvallen en schoenen die je hoger laten springen.

Goedkope overlijdens

Verlies je een leven, dan ben je deze power-ups ook meteen weer kwijt. En dat zal vaak genoeg gebeuren, want als je één keer geraakt wordt, ben je meteen dood en keer je terug naar het laatste checkpoint – mits je nog levens hebt, uiteraard.

De bedoeling is om te blijven herspelen (en een nieuw muntje in de arcademachine te steken) en elke keer wat verder te geraken en te onthouden waar elk monster kwam opduiken. Dat kan pittig frustrerend zijn, zeker omdat sommige sterfgevallen oneerlijk aanvoelen. Zo is bijvoorbeeld een upgrade schijnbaar onbewaakt, maar als je er naartoe springt blijkt het eigenlijk een val wanneer net daar en op dat moment een spookvijand opduikt. Zulke momenten, waarbij je eigenlijk niet sterft door je eigen toedoen, zijn er in overvloed en voelen goedkoop aan.

Gelukkig hoef je niet echt meer telkens een nieuw muntje in te steken om nog eens te proberen, zoals typische arcadespellen werkten, maar het is een verouderd gegeven. Zelfs sommige oudere ports van Toki, zoals die voor de NES, gaven je een energiebalk. Zeker tijdens eindbazen is het zwaar balen als je op het einde van het gevecht doodgaat in één klap.

De laagste moeilijkheidsgraad geeft je het meeste levens, maar een makkelijke speelervaring wordt het nooit, zeker voor al wie games van deze tijd niet gewend zijn.

Handgetekende pracht

Het blijft natuurlijk een remake, dus konden de graphics niet zonder opfrissing blijven. En die kregen ze! De nieuwe getekende stijl ziet er geweldig uit en doet het origineel alle eer aan. Alles, van de achtergronden tot de vijanden, werd met de hand getekend door illustrator Philippe Dessoly en het resultaat mag er wezen. Grafisch een heel andere beleving dus, maar de charme van het origineel blijft intact.

Uiteindelijk is dit enkel maar een laag nieuwe verf, want het spel is onveranderd. De puristen zullen juichen dat de beleving exact hetzelfde is gebleven, maar het is zonde voor een remake, want na circa dertig jaar hadden er wel wat extra’s kunnen toegevoegd worden. Er was dus potentieel, maar er werd niets mee gedaan.

Het spel is maar zes levels lang en kan je uitspelen op een dik uur. Daarna is er niets: geen extra level, geen andere modi, geen collectables die nog te verzamelen zijn, niks, noppes, nada. Zonder enige motivatie om te herspelen, behalve misschien als je ooit zin hebt om je score te verbeteren, is de prijs het dan ook niet waard.

6,5

Hoewel Toki een degelijke game is, met een prachtige geupdatete look, kan je voor de prijs ergens anders meer waarde voor je geld krijgen. 35 euro voor een game van maximum een uur of twee zonder enige nieuwe toevoegingen met een replay value van nul komma nul is dan ook eerder waanzin. Hoewel de gameplay tof en uitdagend kan zijn, zijn de goedkope overlijdens passé. Alleen aan te raden voor die-hard fans.
  • Prachtige handgetekende graphics
  • Te kort
  • Je sterft met één hit, goedkope overlijdens