"Toch nog koers de komende maanden met Pro Cycling Manager 2020"

7,0
0

Pandemie of niet, een jaarlijkse affaire als Pro Cycling Manager steek je geen stokken tussen de wielen. Dat de gameplay grotendeels klak hetzelfde blijft als in vorige edities maakt de ontwikkeling, afwerking en launch van Pro Cycling Manager 2020 wel wat vlotter natuurlijk. Toch zullen vele wielerfanaten door deze game een zucht van opluchting slaken – eindelijk iets om die koershonger te stillen en de (voorlopige) leegte van dit wielerseizoen op te vullen. Verteert het vlotjes of blijft het toch op de maag liggen?

Nog steeds een zeer diepgaande management game

De bread & butter-gameplay van Pro Cycling Manager hoeft geen gedetailleerde uitleg meer en volgt ook in de 2020-editie de gekende formule: droog concurrende renners en teams af door je eigen renners en team optimaal te micromanagen. Daar spelen duizend-en-één factoren in mee, van het financiële plaatje tot het sport-technische. Ook in PCM 2020 zal je je tijd dus bijna exclusief spenderen aan het doorhakken van knopen en aanklikken van keuzes. Heb je de touwtjes graag in handen en heb je feeling met de wielersport, dan is het een no-brainer om deze titel in huis te halen.

Onverwachte manoeuvers, abrupte valpartijen of plotse demarrages, dat is waar ik naar de koers voor kijk. Die onvoorspelbaarheid probeert Cyanide nu in PCM2020 verder uit te diepen door middel van een verbeterde AI, vooral op offensief vlak.

Kan je dan niet evengoed PCM2019 of eerdere titels spelen? Waarschijnlijk wel, maar naast een geüpdatete roster (zowel wielrenners/teams als koersen/etappes) pakt developer Cyanide met een aantal nieuwe features uit die zeker een meerwaarde bieden.

Agressievere AI

Moest alles in de wielersport tot pure cijfers gereduceerd kunnen worden en alle analytics zouden tot in de kleinste details kloppen, ’t zou maar een saaie boel zijn. Onverwachte manoeuvers, abrupte valpartijen of plotse demarrages, dat is waar ik voor kijk. Die onvoorspelbaarheid probeert Cyanide nu in PCM2020 verder uit te diepen door middel van een verbeterde AI, vooral op offensief vlak.

Nog een nieuwe feature die het totaalpakket realistischer én complexer maakt, is de toevoeging van het Morale-systeem. Net zoals in ’t echte leven heeft iedere topatleet goede en slechte dagen, om sportieve of persoonlijke redenen.

Op basis van trends uit voorgaande seizoenen zullen renners zich agressiever opstellen, bijvoorbeeld door sneller in de aanval te gaan op vroegere momenten in een race wanneer de kans zich voordoet. Ongeacht hoeveel voorbereidingswerk je er in hebt gestoken, dergelijke variaties in de gameplay gooien het spelbord lichtjes overhoop en dagen je uit om on the spot beslissingen te maken. Dat maakt de races, en bij uitbreiding je management in het algemeen, alleen maar boeiender en diepgaander.

De mindset van je renners is belangrijk

Nog een nieuwe feature die het totaalpakket realistischer én complexer maakt, is de toevoeging van het Morale-systeem. Net zoals in ’t echte leven heeft iedere topatleet goede en slechte dagen, om sportieve of persoonlijke redenen. Mindset en moraal zijn factoren die wel degelijk een invloed hebben op de prestaties en carrièrewendingen van een wielrenner, en dat komt in PCM2020 uitgebreider aan bod. Hoe een rider het ervan afbrengt tijdens een wedstrijd of hij zijn contract bij jouw team al dan niet verlengt, wordt deels beïnvloedt door zijn moraal.

Tenzij je tot het niche doelpubliek behoort dat met grote aandacht alle laatste trends, transfers en zo voort in de wielerwereld volgt, bieden eerdere titels een bijna identieke spelervaring.

Een leuke touch: de triggers die de moraal van een rider beïnvloeden hebben niet altijd dezelfde uitkomst maar hangen volledig af van de karaktereigenschappen van de rider in kwestie. Stel bijvoorbeeld dat rider X het tijdens zijn laatste etappe niet zo goed heeft gedaan, dan raakt hij misschien gedemotiveerd voor de volgende. Rider Y daarentegen zal door een nederlaag misschien net extra gebrand zijn op een overwinning en daardoor beter presteren in zijn volgende koers. Deelname aan koersen, doelstellingen, het weigeren of inlossen van persoonlijke verzoeken – net zoals in ’t echt zijn er veel zaken die een morele impact hebben op je renners en waar je als manager rekening mee moet houden.

Meer van hetzelfde maar wel wat magertjes qua nieuwe features

Laat ons eerlijk zijn: de meeste games waar een jaarlijkse editie van uitkomt (vaak sportgames) zijn niet het meest innovatief als het op mechanics aankomt. Ik zou zelf ook niet meteen weten wat je jaar na jaar nog kan gaan aanpassen om te verbeteren of uit te breiden waar mogelijk. De puntjes hierboven zijn zeker vooruitgang, maar buiten die paar nieuwe features is het redelijk magertjes.

Het beperkt aantal nieuwe features heeft dus niet genoeg slagkracht in huis om niet-wielerfanaten te overtuigen deze titel aan te schaffen, aangezien er qua gameplay niet bijster veel veranderd is ten opzichte van PCM 2019. Tenzij je tot het niche doelpubliek behoort dat met grote aandacht alle laatste trends, transfers en zo voort in de wielerwereld volgt, bieden eerdere titels een bijna identieke spelervaring. Ik weet niet hoe, maar voor het algemene publiek is er meer nodig dan een geüpdatet roster en een handvol randfeatures om de vlam in de pijp te houden.

06/28/2018
7,0
0

Onder de leuze if it ain’t broke, don’t fix it brengt Pro Cycling Manager 2020 ons de jaarlijkse iteratie van een steengoede sportmanagement formule. Nieuwkomers dit jaar? Het moraalsysteem en een agressievere AI, die wat meer RNG in de mix gooien. Onvoorspelbare situaties en plotse wendingen zijn soms misschien frustrerend in een management game, maar tot op zekere hoogte - alles met mate - maakt het PCM 2020 ook boeiender en realistischer. Wel is deze titel nog steeds op hetzelfde niche doelpubliek gericht, maar daar is natuurlijk niets mis mee. Hoe dan ook had ik bij de volgende editie toch graag een tikkeltje meer innovatie gezien, anders kunnen we deze review misschien ook jaar na jaar recycleren...
  • Diepgaande en uitgebreide kernformule
  • Niche doelpubliek (...maar niet zozeer voor iedereen daarbuiten)