Toby: The Secret Mine

7,0

Toby: The Secret Mine

Snel tussendoortje

ma 17/07/2017

Als je een trailer bekijkt van Toby: The Secret Mine, dan denk je waarschijnlijk aan Limbo. Die game van Playdead is ondertussen de leeftijd van tien jaar gepasseerd, maar blijkbaar is dat niet oud genoeg om het concept en de grafische stijl ervan te kopiëren. Limbo was een klein meesterwerkje, al staat dat gegeven uiteraard niet garant voor dezelfde beoordeling van de 'kopie'.

Toby: The Secret Mine is een side-scrolling platformer met puzzelelementen in een nogal duistere sfeer. De link met Limbo steekt ontwikkelaar Lukáš Navrátil niet onder stoelen of banken. Zo word je in beide games onmiddellijk in het spel gedropt zonder ook maar één woord uitleg te krijgen. Je dient dus zelf uit te zoeken hoe de vork aan de steel zit. Erg moeilijk is het allemaal niet, want veel meer dan naar links of rechts lopen, springen en een handeling uitvoeren kan het geheimzinnige personage niet. Zo bedien je schakelaars of hendels om bijvoorbeeld deuren te openen of obstakels uit te schakelen. Toby is trouwens ook gebaseerd op Type:Rider en Nihilumbra, al gaat Limbo wel met de prominente rol lopen.

Ontvoerd

Het verhaal is niet bijster origineel: Toby's vrienden worden ontvoerd en dus zit er niets anders op dan op reddingsmissie te vertrekken. Dat plaatst de protagonist van dienst in tal van knap vormgegeven levels die in tegenstelling tot Limbo een pak kleur bevatten in de achtergrond. Ook de voorgrond bevat kleurtinten: indien iets rood is, blijf je er beter af. Bots je tegen een roodgekleurd iets, dan wordt een checkpoint herladen en dien je die sectie opnieuw te doorlopen. Niet alle dodelijke objecten hebben trouwens rode details, waardoor je op sommige plekken met wat trial and error te maken krijgt.

Toby: The Secret Mine heeft meer in huis dan simpelweg naar links of rechts te lopen. Soms geraak je niet verder als je je grijze hersenmassa niet aan het werk zet. De puzzels zijn soms iets te gemakkelijk, wat de speelduur van de reeds korte game niet ten goede komt. Op nog geen twee uur rollen de credits al over het televisiescherm en dan is de prijs van zo'n vijftien euro moeilijk goed te praten. Erg is echter wel gedacht aan de verzamelaars, want hoewel Toby 26 vrienden te vinden heeft, is het vinden ervan niet nodig om het eind van de game te bereiken. Dat zorgt ervoor dat zij het spel nog een tweede keer kunnen doorlopen op zoek naar de overige gevangengenomen vrienden.

Dood

Het zwart van de voorgrond en de silhouetten van de personages wordt knap doorbroken met de kleurrijke achtergronden van de diverse omgevingen. Toby passeert langs donkere mijnschachten, maar ook een sneeuwstorm, grotten of een bos staan op het menu. Elk hebben ze hun eigen identiteit door het kleurenpalet én door de muziek die op dat moment wordt afgespeeld doorheen de meer dan twintig levels. Je zit er dan ook op geen enkel moment mee in dat je doodgaat op bepaalde momenten. En dat zul je regelmatig doen. De trophy die je 'beloont' voor je eerste honderd deaths belooft genoeg...

7,0

Toby: The Secret Mine is een aangename game die het moet hebben van z'n charmes. De game is niet uniek, origineel of wat dan ook, maar doet wat het wil doen wel op een goede manier. Het platformen en puzzelen gaat vlot, al zijn de puzzels aan de eenvoudige kant. Daarnaast is de game helaas wel héél erg kort en dan denk je wel eens na over de uitgave van zo'n vijftien euro.
  • Erg charmante game
  • Game zit goed in elkaar
  • Zeer sfeervolle graphics