Titan Quest: Ragnarök

7,2
Reviewscore


Titan Quest: Ragnarök

"Een eerbetoon aan de gloriedagen van Titan Quest."

wo 06/12/2017
Gereviewed door Niels
0 reacties

Als een donderslag bij heldere hemel verscheen onlangs de tweede uitbreiding voor Titan Quest, na meer dan een decennium radiostilte. THQ Nordic doopte de expansion Ragnarök. Ditmaal laten we het Middellandse zeegebied achter ons en trekken we naar het kille Noorden. Een welkome changement de décor of nagel aan de doodskist van Titan Quest?

First things first: om toegang te krijgen tot Ragnarök en de Noorse mythologie, moet je de eindbaas van Immortal Throne (de vorige uitbreiding uit 2007) verslaan, waarna een portal je naar de spiksplinternieuwe vijfde act loodst. Het staat je ook vrij om een nieuw personage te creëren (meteen op level 40) waarmee je direct de expansion in duikt. Voor je uitrusting zal je in het laatste geval wel even moeten grinden, aangezien je zonder deftig gear begint. Voor wat hoort wat, zeker?

Eens in de wereld van Kelten, Asgardiaanse goden en bijhorend mythologisch ongedierte toegekomen, merk je al snel dat Ragnarök verderbouwt op de oude vertrouwde Titan Quest-formule. Voor fans van het origineel of van isometric action RPGs in het algemeen is dat prima. Na zoveel jaren is het nog steeds even wijs als ooit om horden monsters tot pulp te kloppen, mythologische settings te ontdekken en character builds te finetunen.

De Runemaster

Dat laatste wordt trouwens nieuw leven ingeblazen met de komst van de Runemaster, een klasse die thematisch mooi aansluit bij de algemene feel van Ragnarök. Runemasters zijn de tiende skill mastery – ze specialiseren zich in het casten van magische runes (waaronder allerlei buffs) maar ze zijn er ook niet vies van om af en toe eens een schedeltje in te beuken. Door de komst van deze nieuwe magic/melee hybrid kan je je personage nu op 45 verschillende manieren uitbouwen. Als je daar je goesting niet tussen vindt...

Ook op technisch vlak heeft THQ Nordic Titan Quest in een nieuw jasje gestoken.

Verder voegt Ragnarök toe wat je van iedere expansion verwacht: nieuwe monsters, gebieden, en equipment/items (zoals bijvoorbeeld een nieuw weapon type: thrown). Niet alleen de vijfde chapter smijt kersverse items naar je kop, ook de voorgaande acts bevatten nieuwe goodies en zelfs secrets, wat alles interessant en up to date houdt. En na meer dan een decennium kan je nu eindelijk broeken dragen – geen overbodige luxe in het ijskoude Noorden, waar al je lichaamsdelen geneigd zijn in ijspegels te veranderen. Net wanneer je dacht dat de Gorgon Queens je niet langer bij je pietje zouden hebben...

Been there, done that        

Zoals gezegd werd er inhoudelijk wel een beetje aan het totaalplaatje gesleuteld, maar Ragnarök berust qua core gameplay nog altijd voor het leeuwendeel op de klassieke formule. Om nostalgische redenen ben ik geneigd een oogje dicht te knijpen, zeker omdat alles steeds erg vlotjes speelt. Toch moet ik eerlijk bekennen dat alles een tikkeltje verouderd aanvoelt. Het zou niet mogen, maar onbewust trek je toch de vergelijking met hedendaagse toppers in het genre zoals Path of Exile, Grim Dawn of zelfs Diablo. Ragnarök slaagt er in mijn ogen niet in om tegen zulke kleppers op te boksen, ondanks de nobele pogingen om de gameplay en settings relevant en boeiend te houden.

Ook op technisch vlak heeft THQ Nordic Titan Quest in een nieuw jasje gestoken. Er zijn nieuwe shaders, grafische effecten, betere ragdoll physics, de user interface werd opgeblonken, er is combat feedback (voor de min-maxers onder ons), betere modding tools en ook de controls zouden vlotter aangepast kunnen worden. Daartegenover staan redelijk wat bugs (vooral visueel van aard): monsters die in muren spawnen, door objecten of terrein clippen en ga zo maar verder. Het blijft in ieder geval bewonderenswaardig om elf jaar na datum nog zo’n hoeveelheid improvements door te voeren – daar kunnen vele andere devs een puntje aan zuigen. Hopelijk duurt het gewoon geen tien jaar tot de volgende patch, hé, mannen.

 

7,2
Reviewscore


Conclusie van Niels

In grote lijnen kan ik niet anders dan Ragnarök toejuichen: het is meer van hetzelfde, en het origineel heb ik kapot gekast. Het valt wel niet te ontkennen dat er een verouderde ondertoon hangt. Toch doet de Noorse mythologie een frisse wind waaien en ook de Runemaster zorgt voor broodnodige vernieuwing op vlak van gameplay – voor 15 euro zal je er in ieder geval je broek niet aan scheuren. THQ Nordic doet hiermee heel wat mooie herinneringen aan het intussen stoffige origineel heropflakkeren. Ragnarök breekt geen potten, maar is wel een eerbetoon aan de gloriedagen van weleer en een prachtige geste naar de fanbase van Titan Quest.
  • Runemasters en een compleet nieuwe vijfde act zijn een welkome toevoeging
  • Noorse mythologie: eindelijk een andere setting dan Griekenland/Egypte/Azië
  • Vele quality of life improvements (user interface, modding tools, grafisch, controls...)
  • Een (letterlijk) goedkoop en vooral mooi gebaar van THQ Nordic naar de fans toe
  • Visuele bugs/glitches té frequent
  • Verroeste gameplay/graphics: nostalgisch en nog steeds tof, maar onmiskenbaar verouderd