They Are Billions

7,0
0

They Are Billions

"They Are Billions is behoorlijk moeilijk en meedogenloos"

ma 26/08/2019

Wie aan real-time strategy games denkt, denkt vooral aan de pc als speelbaar platform. Slechts enkelen zullen een console vernoemen. Het is dan ook niet onlogisch dat het aanbod RTS-games op console nogal dunnetjes is. Op Iron Harvest na, een spel waar ik héél hard naar uitkijk, is het nog meer dan een jaar wachten. Weet ontwikkelaar Numantian Games de fans hun honger te stillen met They Are Billions?

Qua besturing verloopt het op consoles allemaal wat beperkter in vergelijking met pc. Toch voor bepaalde genres als real-time strategy. Ik zie mezelf niet meteen Company of Heroes op PlayStation 4 spelen, al is het eerder vermelde Iron Harvest, dat pas op 1 september 2020 in de winkelrekken zal liggen, iets gelijkaardig. Ik kan van die tijd gebruikmaken om mijn snelle reflexen te oefenen door met They Are Billions aan de slag te gaan; een spel dat meer dan anderhalf jaar in Early Access was en nu zowel op pc als consoles een volwaardige release kreeg.

Eindelijk een RTS!

In tegenstelling tot games als Company of Heroes of het aankomende Iron Harvest is het in They Are Billions niet de bedoeling om de vijand te slim af te zijn en een kopje kleiner te maken. In de plaats daarvan verwacht het spel dat je het zo lang mogelijk overleeft tegen hordes zombies. Ja inderdaad, wéér zombies, maar deze keer wel met een steampunk-laagje eroverheen. Toch iets origineler dan de tig andere zombiegames die we de afgelopen maanden en jaren voorgeschoteld hebben gekregen. Zoals de titel al doet vermoeden zijn onze breinloze vrienden, of beter gezegd vijanden, met miljarden. De mensen zijn helaas met een pak minder en moeten alles op alles zetten om te overleven. Weinig origineel dus, maar niemand die een diepgaand verhaal verwacht bij een spel als dit.

They Are Billions is is behoorlijk moeilijk en afstraffend.

Je begint vanuit een soort commandocentrum en breidt hierbij je vesting uit. Je bouwt huizen om andere mensen een dak boven het hoofd te bieden, al moeten ze daarvoor wel werken. Je hebt namelijk hout, goud en steen nodig om gebouwen op te trekken en uiteraard speelt ook voedsel een belangrijke rol. Het is dus noodzaak dat de werkers alles op alles zetten om zoveel mogelijk voorraden te hebben. Naast de gewone werkers heb je ook soldaten en meer nodig. Zij verkennen het land rondom je vesting, uitkijkend naar de naderende dreiging. Stadsmuren zijn een van de belangrijkste elementen om te bouwen, want deze houden de hordes voor enige tijd buiten. Let hierbij wel goed op, want een vergeten stuk muur kan het verschil betekenen tussen winst of verlies.

Honderen zombies op je scherm

Het spel is behoorlijk moeilijk en afstraffend. Ik vind het dan ook bijzonder vreemd dat er geen tutorial in het spel zit. Je moet het allemaal maar zelf zien uit te vogelen en dat lijkt in het begin niet eenvoudig te zijn. Er zijn namelijk heel wat opties in de game. Je kan nieuwe technologieën ontwikkelen waardoor je sterkere gebouwen kan neerpoten en ook een burgemeester komt eens piepen. Hierbij maak je het best een weloverwogen keuze, want elke burgervader heeft een bepaalde bonus. Ga je voor extra verdediging of kies je toch voor wat extra middelen? Een belangrijke keuze die afhangt van de speelstijl. Daar blijft het niet bij, want het spel bevat tientallen verschillende gebouwen en je kan ze uiteraard niet allemaal tegelijk bouwen. Ook hier moet er telkens nagedacht worden over de volgende zet.

De zombies laten niet erg lang op zich wachten en al snel zie je honderden ondoden op je scherm, die hun uiterste best doen om je kleine kolonie binnen te dringen en te besmetten. Hierbij komt dan ook een van de grootste minpunten naar boven, want de framedrops zijn niet van de minste en erg storend. Zo storend dat ik zelden nog geneigd ben het spel op te starten. En eens de zombies binnen zijn, is het gedaan met je vesting. Een eerdere savefile laden is geen optie, er zit dan niets anders op dan het nog eens te proberen. Best hard!

PC : 12/12/2017
Xbox One : 01/07/2019
PS4 : 01/07/2019
7,0
0

They Are Billions is een van de zeldzame RTS-games voor PlayStation 4 en hopelijk wordt daarmee een trend gezet. De besturing werkt behoorlijk vlot en mocht je er toch niet aan uit geraken, dan kan je nog altijd kiezen om een toetsenbord en muis aan te sluiten op je console. Al is de onbegrijpelijke keuze van het weglaten van een tutorial nog altijd niet verteerd door mij. Ook het gebrek aan een campagne, iets wat de pc-versie ondertussen wel heeft, kan hier op minder sympathie rekenen. Maar misschien zie ik dat even door de vingers, gewoon door het gebrek aan RTS'en.
  • Besturing erg vlot
  • Best wel intens
  • Eindelijk een RTS op consoles